ارسال به دیگران پرینت

وزارت بهداشت: میزان چاقی ایرانیان در ایام نوروز افزایش می یابد

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: حدود 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله کشور دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و این میزان در ایام نوروز به علت مصرف آجیل،فست فود و نیز کم تحرکی افزایش می یابد.

وزارت بهداشت: میزان چاقی ایرانیان در ایام نوروز افزایش می یابد

۵۵آنلاین :

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: حدود 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله کشور دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و این میزان در ایام نوروز به علت مصرف آجیل،فست فود و نیز کم تحرکی افزایش می یابد.

زهرا عبداللهی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره افزایش بیماری ها بعد از ایام تعطیلات نوروز بیان کرد: معمولا به علت مصرف بیش از حد شیرینی و آجیل، بعد از تعطیلات نوروز، مشکل اضافه وزن و چاقی و همچنین بالا رفتن چربی و فشار خون در بین ایرانیان افزایش می یابد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: مصرف بیشتر فست فودها و نوشابه های گازدار در ایام تعطیلات باعث اضافه وزن و چاقی و همچنین قند خون و فشار خون بالا می شود. در نتیجه بهتر است در ایام تعطیلات نوروز، مردم بیشتر از همیشه به مواد غذایی مصرفی خود دقت داشته باشند.

وی گفت: از طرفی باید پیاده روی و فعالیت بدنی نیز در ایام تعطیلات فراموش نشود و بهتر است افراد حداقل 30دقیقه پیاده روی تند در روز داشته باشند تا کالری اضافی که وارد بدن می شود، مصرف شده و در بدن انباشته نشود.

عبداللهی با ارائه توصیه های تغذیه ای برای ایام تعطیلات نوروز، افزود: با توجه به گران بودن آجیل و چاق کننده بودن آن می شود از آجیل های سنتی هم استفاده کرد. به طور مثال میوه خشک، گندم برشته، عدس و ماش بو داده، کنجد، شاهدانه، نخود و کشمش، انواع برگه ها هم می تواند به عنوان آجیل مصرف شود. این نوع آجیل هم سنتی است و هم ارزان تر تمام می شود.

وی ادامه داد: به طور کلی درباره آجیل بهتر است از آجیل کم نمک یا بدون نمک استفاده کرد. هرچند توصیه کلی این است که در مصرف آجیل و شیرینی و شکلات در ایام نوروز افراط نشود و بیشتر از سبزی ها و میوه ها استفاده کرد.

*در مصرف شیرینی و شوری افراط نکنید مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: مردم در ایام تعطیلات معمولا از شیرینی و آجیل استفاده می کنند و توصیه می شود در مصرف مواد قندی، شیرینی و شکلات بیشتر از همیشه مراقبت کنند. زیرا در حال حاضر مشکل چاقی، فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی و دیابت در کشور وجود دارد.

وی افزود: در ایام نوروز که اصولا مواد شیرین و شور بیشتر از همیشه مصرف می شود، بهتر است مراقبت بیشتری صورت بگیرد. همچنین توصیه می شود اگر مردم شیرینی مصرف می کنند از شیرینی های کوچک و خشک که خامه ای و ژله ای و مربایی نباشد، استفاده کنند.

*چه غذاهایی بخوریم مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره وعده های غذایی در ایام تعطیلات نوروز نیز اظهار داشت: غذاهایی که در مهمانی ها داده می شود هم بهتر است پر نمک و چرب نباشند. زیرا در طول روز مردم از آجیل و شیرینی زیادی استفاده می کنند و بهتر است در وعده های غذایی، مصرف برنج و کربوهیدرات ها کنترل شود تا افراد دچار اضافه وزن و چاقی نشوند. همچنین بهتر است از سالادها و سبزی ها در کنار غذا استفاده شود.

*چه میوه ای بخوریم عبداللهی گفت: اندازه میوه ها چه بزرگ باشد و چه کوچک، تفاوتی از لحاظ ارزش غذایی ندارد. بنابراین هیچ ضرورتی ندارد که مردم به دنبال میوه های درشت تر باشند که قیمت بیشتری هم دارد. زیرا میوه با اندازه کوچک هم همان ارزش و خاصیت غذایی را دارند.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه