ارسال به دیگران پرینت

اعتیاد، افیون جوانان

براساس تعریف کمیسیون بهداشت جهانی،اعتیاد به مواد مخدر،مسمومیت حاد یا مزمنی گفته می شود که مضر به حال شخص و اجتماع باشد و زاییده مصرف دارویی طبیعی و صنعتی بوده و مصرف آن،عوارض روحی و جسمی را در پی دارد.

اعتیاد، افیون جوانان

۵۵آنلاین :

سید محمد حسین کاظمی

دانشجوی علوم سیاسی

در جوامع صنعتی و مدرن امروزی،اعتیاد یکی از نابهنجاری های مهم اجتماعی می باشد که ذهن بسیاری از جامعه شناسان،سیاستمداران،فعالان اجتماعی و آحاد جامعه را به خود درگیر کرده است.

در گذشته نگاه سنتی به مسئله اعتیاد باور اکثر صاحب نظران را به سمت این رویکرد معطوف کرده بود که اعتیاد مختص به بزرگسالان می باشد.بعنوان مثال اگر شخصی می شنید که جوانی معتاد و مصرف کننده مواد مخدر است به احتمال بسیار این موضوع را نفی و مورد انکار قرار می داد.اما امروزه بر کسی پوشیده نیست که اعتیاد هر شخصی را می تواند به دام خود کشانده و این امر تنها به بزرگسالان منتهی نمی شود.با توجه به این موضوع،پایین آمدن سن اعتیاد در بین جوانان باعث نگرانی های روزافزون والدین شده است اما علی رغم تمام کوشش های والدین بازهم جوانان گرفتار اعتیاد می شوند،اما علت آن چیست؟آیا می توان برای از بین بردن این بحران در جامعه تدبیری اندیشید؟

براساس تعریف کمیسیون بهداشت جهانی،اعتیاد به مواد مخدر،مسمومیت حاد یا مزمنی گفته می شود که مضر به حال شخص و اجتماع باشد و زاییده مصرف دارویی طبیعی و صنعتی بوده و مصرف آن،عوارض روحی و جسمی را در پی دارد.

عوامل موثر گوناگونی بر اعتیاد جوانان نقش دارند که از جمله این عوامل می توان به عوامل فردی اشاره داشت که عبارتند از؛

1-اضطراب و استرس:از فاکتور های فردی که در گرایش به اعتیاد تاثیر زیادی دارد استرس بالای جوانان است،تحقیقات نشان داده است که یکی از عواملی که منجر می‌شود تا یک جوان به سمت مصرف مواد مخدر برود،رسیدن به حس آرامش کاذب بعد از مصرف آن است.وظیفه ی والدین است تا قبل از این که یک جوان برای آرام شدن خود به راه های اشتباهی پناه ببرد،مشکل اورا حل کند.

2-پرخاشگری:خشم بالا و پرخاشگری شدید جوان یک فاکتور موثر در گرایش به سمت مواد مخدر است.آیا فرزند شما یاد گرفته است که چگونه خشم خود را کنترل کند؟و به دلیل وجود همین عامل خطر ساز فرزند جوان جذب گروه هایی از هم سن و سالانش می شود که درگیر مشکلات زیادی از جمله بزهکاری و مصرف مواد مخدر هستند.

3-خجالتی بودن:بدین معنا که جوان توانایی نه گفتن را داشته باشد تا بتواند یک خواسته نابجا مانند مصرف مواد مخدر را رد کند.جرات نه گفتن یکی از مهارتهای زندگی است که جوان باید در هرسنی آن را یاد بگیرد.

بغیر از عوامل فردی،می توان از عوامل محیطی و خانوادگی موثر در اعتیاد جوانان نیز یاد کرد،این عوامل عبارتند از:

1-زمینه خانوادگی:سابقه اعتیاد به مواد مخدر و مصرف الکل یکی از والدین زمینه را برای قرار گرفتن جوان در دام اعتیاد فراهم می کند،پس چه بهتر است که الگوی مناسبی برای فرزند خودتان باشید.

2-فشار دوستان و هم سالان:درصد زیادی از جوانان علت اولین تجربه مصرف مواد مخدر خود را چنین بیان می کنند《همه بچه ها مصرف می کردند،من هم امتحان کردم》.یک جوان برای این که در میان دوستان خود پذیرفته شود سعی دارد همرنگ آنها شود،حتی اگر بداند که این کار اشتباه است.بنابراین مراقب دوستان اطراف جوانتان باشید و اگر متوجه مصرف مواد مخدر از سوی یکی از دوستانش شده اید،حتما با او در این باره صحبت کنید.

از این موضوع نیز نباید غافل شویم که اعتیاد یک بیماری است و مانند دیگر بیماری ها،پیشگیری بهتر از درمان است.

پیشگیری بدین صورت که؛

1-با فرزندان خود در هر سنی که هستند درباره ی مواد مخدر صحبت کنید.بهترین زمان،سال های میانی دبستان است زیرا هنوز فرزندتان به استقلال نرسیده است و حرف شما به نوعی تبدیل به یک قانون نانوشته برای زندگی او می شود.

2-میان فرزندان خود تفکیک جنسی قائل نشوید.اگرچه پسران بیشتر در معرض اعتیاد هستند اما الگوهای مصرف تغییر کرده و دختران نیز در خطرند.

3-شما باید در مورد اعتیاد و انواع مواد مخدر زیاد بدانید تا بتوانید با فرزندتان درباره ی آن صحبت کنید و مانع ورود او به یک مسیر اشتباه شوید.

4-پژوهش ها نشان داده است که فرزندانی که پیغام《ما مصرف مواد مخدر را تایید نمی کنیم》را به طور قطعی و واضح از والدین خود دریافت کرده اند،54درصد کمتر به سمت مواد مخدر کشانده شده اند،بنابراین موضع خود را قاطع و محکم بیان کنید.

5-از کاه کوه نسازید،زیرا فرزندان در دوران جوانی خود را مصون از هرگونه مشکل،بیماری و...می دانند،به همین خاطر واکنش شما را غیر منطقی برداشت می کنند و آن را جدی نمی گیرند.

6-منصفانه صحبت کنید و آسیب هایی که مصرف مواد مخدر به مرور بر جوان وارد می کند را برای او توضیح دهید.

در نهایت با فرزندان خود مانند یک دوست باشید تا حریم امن تری نسبت به شما پیدا نکنند.

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه