ارسال به دیگران پرینت

وطن با ما وطن مي‌شود

. در هنگامه مشكلات و سختي‌هايي كه گريبانگير كشور و مردم مي‌شوند، عده‌اي بهره فراوان مي‌برند و از به رنج افتادن هموطنان خود كيسه مي‌دوزند و شهرت مي‌خرند

وطن با ما وطن مي‌شود

۵۵آنلاین :

نيوشا طبيبي

سخن كژ و ناراست مانند بهمن، به راه كه مي‌افتد بزرگ‌تر و بزرگ‌تر و به همان نسبت خسارت آن هم بيشتر و بيشتر مي‌شود. در هنگامه مشكلات و سختي‌هايي كه گريبانگير كشور و مردم مي‌شوند، عده‌اي بهره فراوان مي‌برند و از به رنج افتادن هموطنان خود كيسه مي‌دوزند و شهرت مي‌خرند و «فالوئر» بيشتر جمع مي‌كنند. مشكل آب كه رخ نماياند، اعتراض مردم خرمشهر، عده‌اي از همين نامهربانان را به صحنه مجازي آورد. هشتگ #خرمشهرـ آب ـ ندارد و #تشنه-ام و... راه انداختند و آتش به معركه آوردند و مرهمي بر تشنگي هموطنان نشدند.

تشنگي و گرفتاري آب براي مردم ايران، عده‌اي را به نان و شهرت مي‌رساند. سلبريتي‌ها چه از نوع شبه‌روشنفكر سينمايي و تلويزيوني و چه از نوع مجازي، چنان با مهارت و تردستي سود خود را در سخت‌ترين لحظات مي‌جويند و بهره‌اي فراوان به دست مي‌آورند كه حقيقتا اعجاب‌آور است. مشكل آب باز هم به دست سلبريتي‌ها بهانه‌اي داد كه در مقام سياستمداري دلسوز و تحليلگري موشكاف و داناي كلي كه پيش از اين حوادث را پيش‌بيني كرده بود ظاهر شوند و دروغ‌هاي رسانه‌هاي دشمن ايران را بزرگ و بزرگ‌تر و آتش كينه و نامهرباني را تيز‌تر كنند.

ريشه بسياري از مشكلات در نامهرباني ما به يكديگر و البته به ميهن است. اگر در هر حركتي كه مي‌كنيم و هر سخني كه مي‌گوييم و هر هشتگي كه مي‌سازيم وطنخواهي و ايراندوستي و مردم مداري را در نظر بگيريم، كار به سختي نمي‌افتد. به ياد بياوريم كه در روزهاي سخت تحريم و جنگ به ياري يكديگر حماسه‌اي بزرگ و تاريخي را شكل داديم. ايستاديم و از وطن دفاع كرديم و متجاوز قدرتمندي كه همه جهان حامي‌اش بودند را از خاك مقدس ميهن بيرون رانديم.

در اين روزهايي كه به علت بروز مشكلات يا تخريب تاسيسات آبرساني يا نارسايي و كمبود امكانات و سوءمديريت، هموطنان خوزستاني و بلوچ و سيستاني به تنگي و تشنگي افتاده‌اند، چرا كارخانه‌هاي توليد آب معدني در كار رساندن آب آشاميدني به كودكان و نيازمندان پيش‌قدم نمي‌شوند؟ توليدكنندگان و فروشندگان كه به وقت آسايش از امنيت و رفاه مردم كسب و كار راه مي‌اندازند و توليد مي‌كنند به وقت نياز هم از سود خود بكاهند و سهم خود را ادا كنند و اصلا از مردم دعوت كنند تا به شيوه‌اي در اين امر مشاركت كنند، ترديد ندارم كه ميليون‌ها نفر مشاركت خواهند كرد.

باعث خجالت و شرمساري است كه بگويم در واقعه زلزله غرب بعضي از توليد‌كنندگان از فرصت استفاده كردند و با افزايش قيمت كانكس‌هاي توليدي خود، ثروتي از گرفتاري و تيره‌روزي و خرابي خانه مردمان دوختند. در اين موضوع البته داستان‌هاي فراواني همه ما به ياد داريم، آخرين آنها، دريافت ارز وارداتي دولتي و فروش يورو به قيمت آزاد!

بسياري از روستاها و بخش‌هاي سيستان و بلوچستان هم درگير كمبود آب هستند. مردم صبور سيستان و بلوچستان كمي زودتر از بقيه كشور درگير خشكسالي شده‌اند. بي‌مهري همسايه، آب را هم بر هامون بسته و سيستانيان بيشتر از معمول به سختي افتاده‌اند. به فكر تشنگي سيستان و بلوچستان هم باشيم و واقعا كاري بكنيم. مطبوعات مي‌توانند در ايجاد يك خيزش ملي براي تخفيف آثار خشكسالي و تغييرات اقليمي كاري مهم و جدي انجام بدهند.

ايران در همه تاريخ تنها بوده است، شما را به خواندن مقاله خواندني «ايران و تنهاييش» در كتابي به همين نام از دكتر محمدعلي اسلامي‌ندوشن دعوت مي‌كنم. اين واحد متشخص و رنگارنگ جغرافيايي و فرهنگي و انساني كه ايرانش مي‌ناميم، اگرچه از اقوام مختلف شكل گرفته اما همه اقوام در موضوع ايرانيت اتفاق نظر داشته و ميهن خويش را از جانِ شيرين دوست‌تر مي‌داشته‌اند. در همه تاريخ، ايرانيان محسود ديگران بوده‌اند. ايران در همه تاريخ بلندش همواره تنها و يگانه سلاح قدرتمندش اتحاد ملي و اتكاي به مردم بوده است. با همين سلاح هزار دوره افول و شكوه را طي كرده، اما قدرتمند و شريف باقي مانده است.

اگر چه قليلي از فرزندان نامهربان ناخلف ميهن كسب سود مالي ولو به قيمت آسيب رساندن به كيان و آبروي ايران را پيشه خود كرده‌اند و با اختلاس و سرقت از ثروت‌هاي ملي سبب زيان كشور شده‌اند، اما مردم، با مهر به وطن همواره نگه‌دار اين خاك بوده‌اند. از اين پس هم چنين خواهد بود.

در ميانه گرفتاري‌ها و مشكلات و سختي‌ها با يكديگر مهرباني كنيم، به بدي‌ها دامن نزنيم، از مشكلات هم‌ميهنان براي خود كسب و كار و كاسبي راه نيندازيم. چه بخواهيم و چه نخواهيم در اين خانه با يكديگر زندگي مي‌كنيم همان طور كه صد نسل پيش از ما با يكديگر به خوشي و مهرباني زيسته‌اند. براي مشكلات هموطنان چاره بينديشيم. وطن با بودن ما معناي وطن مي‌گيرد.

منبع : اعتماد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه