ارسال به دیگران پرینت

روش جدید برای مقابله با دیابت و چاقی

محققان چینی موفق به شناسایی سازوکار جدیدی شده‌اند که از طریق آن سیستم ایمنی بدن نوعی چربی را تولید می‌کند که قابل استفاده برای مقابله با چاقی و دیابت است.

روش جدید برای مقابله با دیابت و چاقی

به گزارش پایگاه خبری مه شو: در بدن انسان‌ها انواع متفاوتی از چربی‌ها وجود دارد که هر کدام نقش‌های متفاوتی بازی می‌کنند. با افزایش تولید برخی از انواع این چربی‌ها می‌توان به روش‌های جدیدی برای درمان چاقی و دیابت دست یافت.

پژوهشگران چینی می‌گویند با تحریک سیستم ایمنی برای تولید یک نوع چربی خاص می‌توان به جنگ چاقی و دیابت رفت و کارایی این روش در موش‌ها ثابت شده است.

چربی قهوه‌ای موجب چاقی گونه‌های نوزادان شده و در صورت سرد شدن هوا سوزانده می‌شود تا بدن گرم نگه داشته شود. اما چربی سفید نوعی چربی نامطلوب است که در صورت مصرف کالری اضافه و عدم فعالیت بدنی سوزانده نمی‌شود و موجب بزرگی شکم می‌شود.

محققان یک نوع چربی دیگر نیز کشف کرده‌اند که چربی بژ نام دارد و با چربی‌های سفید و قهوه‌ای متفاوت است. این چربی دارای میتوکندری زیادی است و برای کالری سوزی در بدن قابل استفاده است. این چربی بر خلاف چربی قهوه‌ای با افزایش سن از بین نمی‌رود و در گذر زمان برای مقابله با سرما و حفظ برخی هورمون‌ها باقی می‌ماند. لذا می‌تواند ابزاری مؤثر برای مقابله با چاقی باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با استفاده از نوعی سلول ایمنی به نام ائوزینوفیل می‌توان فعالیت چربی بژ را تقویت کرد و از آن برای کاهش وزن و مقابله با چاقی استفاده کرد. کاشت این چربی در بدن موش‌های سالم نتایج موفقیت آمیزی در پی داشته است. برخی مولکول‌های فعال کننده سیستم ایمنی بدن هم می‌توانند به تنظیم تولید چربی بژ کمک کنند و چینی‌ها برای اولین بار راهی برای دستکاری مولکول‌های مذکور به منظور افزایش چربی سوزی یافته‌اند. آنها می‌گویند با افزایش فعالیت یک نوع از این مولکول‌ها موسوم به اینترلوکین ۲۵ یا IL-۲۵ در موش‌ها شاهد بیشتر شدن میزان تولید چربی بژ و چربی سوزی بدن بوده‌اند. با توجه به وجود این مولکول‌ها در انسان امکان اجرای این سازوکار ضد چاقی و دیابت در انسان‌ها نیز وجود دارد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه