ارسال به دیگران پرینت

زلزه | شرایط سخت «سی سخت» پس از سه روز

با گذشت بیش از سه روز از زمین لرزه ۶/۵ ریشتری در شهر سی سخت، امدادرسانی به زلزله زدگان ادامه دارد و سرمای هوا، کولاک و خطر شیوع کرونا، روزهای سختی را برای زلزله زدگان رقم زده است. زلزله زدگان دل پرخونی دارند و از بازدیدهای مسوولان و کمک های نصفه و نیمه گلایه دارند. پیرمردی که دارای معلولیت بوده و زلزله خانه و کاشانه اش را خراب کرده، می گوید: «زندگی روی سرمان آوار شده و از مسوولان انتظار رسیدگی داریم. تجهیزات و اقلام به ما نرسیده است.


زلزه |  شرایط سخت «سی سخت» پس از سه روز

با گذشت بیش از سه روز از زمین لرزه ۶/۵ ریشتری در شهر سی سخت، امدادرسانی به زلزله زدگان ادامه دارد و سرمای هوا، کولاک و خطر شیوع کرونا، روزهای سختی را برای زلزله زدگان رقم زده است. چادر، وسایل گرمایشی و نان مهم ترین نیازهای زلزله زدگان است. همچنین بعد از این که زلزله زدگان از حضور در کمپ های اسکان خودداری کردند، چادرها در نزدیکی خانه هایشان و در محل امن برپا شد. نیروهای امدادی هم در روستاهای خسارت دیده مستقر شده اند تا اقلام مورد نیاز را به دست زلزله زدگان برسانند. با وجود آماده باش و امدادرسانی دستگاه های امدادی، زلزله زدگان همچنان از برخی کمبودها گلایه دارند.

پس لرزه ها و خطر سقوط سنگ از کوه از یک طرف و سرمای کشنده همراه با کولاک از طرف دیگر، شب های سختی را برای زلزله زدگان رقم زده است. وارد روستاهای زلزله زده که شوی، تا چشم کار می کند با خانه هایی روبه رو می شوی که یا دیوارهای آن ریخته یا این که ترک برداشته است؛ ترک هایی که باعث شده خیلی از اهالی ماندن در ماشین در خیابان یا چادر را به زندگی در زیر سقف های لرزان ترجیح دهند؛ سقف هایی که با هر پس لرزه ممکن است بر سرشان آوار شود.

گلایه از امدادرسانی

زلزله زدگان دل پرخونی دارند و از بازدیدهای مسوولان و کمک های نصفه و نیمه گلایه دارند. پیرمردی که دارای معلولیت بوده و زلزله خانه و کاشانه اش را خراب کرده، می گوید: «زندگی روی سرمان آوار شده و از مسوولان انتظار رسیدگی داریم. تجهیزات و اقلام به ما نرسیده است.

این در حالی است که مسوولان بارها بر رسیدن تجهیزات و اقلام مورد نیاز به دست مردم تاکید کرده اند. خانه ام در این زلزله زیر و رو شده است. من کسی را ندارم، پیرمرد و ناتوان هستم، خانه ام نیز بعد از زلزله و خسارتی که به آن وارد شده ناایمن شده است و جرات نمی کنم به داخل آن بروم. صدای ما را به گوش مسوولان برسانید که ما در چه شرایط سختی به سر می بریم. تنها از مسوولان می خواهم سرپناهی برای زندگی به ما بدهند.

امثال من در این شهر زیاد هستند که خانه شان ویران شده و هیچ درآمد و هزینه ای برای بازسازی دوباره آن ندارند. هوا سرد است و وسایل گرمایشی نداریم. باید با کمک خودروهای عبوری به خانه اقوام در یاسوج بروم و بازگردم. چادر، غذا و پتو به دست ما نرسیده و خودم درآمدی ندارم و زیر نظر بهزیستی هستم.»

زن دیگری که در این زلزله بیش از ۶۰درصد خانه اش تخریب شده می گوید: «زمانی که زلزله آمد من و خانواده ام فقط جانمان را نجات داده و از خانه بیرون زدیم. زلزله به ما فرصتی نداد که حتی وسایل خانه را بیرون ببریم. وقتی تکان های زلزله پایان گرفت و پس لرزه ها خوابید جرات پیدا کردیم وارد خانه شویم. تا چند ساعت بعد از زلزله برق قطع بود و این وحشت ما را زیاد می کرد. با تلاش شبانه کارکنان اداره برق، برق وصل شد. لباس های گرم و پتو را همراه وسایل با ارزش از خانه بیرون آوردیم و در حیاط چادر زدیم. می ترسیم اینجا را ترک کنیم و وقتی برگشتیم وسایلمان سرقت شده باشد.»

مرد دیگری که خانه اش تخریب شده نیز می گوید: «هنوز هیچ مسوولی به ما سر نزده است. سقف خانه ام چکه می کند. حداقل یک چادر به ما بدهند تا در حیاط خانه مان برپا کنیم. از زلزله زنده مانده ایم اما اگر به ما امدادرسانی نشود از سرما می میریم.»

خطر کرونا و جاده های لغزنده

بارش برف و باران همزمان با وقوع زلزله، شرایط را در منطقه سخت کرده است. جاده های پر پیچ سی سخت و بارش برف و باران، تردد در آن را خطرناک کرده است. از سوی دیگر خطر شیوع کرونا در منطقه وجود دارد و در کنار ارسال غذا، آب و چادر باید اقلام بهداشتی به خصوص ماسک در میان زلزله زدگان توزیع شود. یکی از مغاره داران شهر سی سخت که مغازه او خسارات زیادی دیده می گوید: «تا ساعاتی بعد از زلزله شبکه بهداشت و درمان سی سخت با یک پرستار اداره می شد و خیلی از مصدومان به شهرهای دیگر منتقل شدند. بازدید مسوولان هم در این مدت هیچ دردی از ما دوا نکرده است. به خاطر نبود وسایل گرمایشی مجبوریم در چادر چند پتو روی خودمان بیندازیم تا از سرما نجات پیدا کنیم. هوا سردتر شود امکان گازگرفتگی در چادرها به دلیل استفاده از وسایل ناایمن وجود دارد. در این مدت چند مسوول به ما سر زدند اما کمکی آنچنانی که مشکلات مان را رفع کند، ندیدیم. چند پتو و چادر و مقداری غذا می شود کمک های ارسالی؟»

دستور رئیس قوه قضاییه برای رفع نیاز زلزله زدگان

رئیس قوه قضاییه که دیروز به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده بود، با حضور در میان زلزله زدگان پای درددل آنها نشست. در جریان این بازدید گلایه مردم از خدمات رسانی دستگاه های اجرایی و درخواست از رئیس عدلیه برای نظارت بر امور مطرح شد و حجت الاسلام رئیسی، دادستان و سازمان بازرسی را موظف به نظارت و پیگیری رفع نیازمندی های مردم کرد.

از جمله خانه های تخریب شده که مورد بازدید رئیس قوه قضاییه قرار گرفت، منزل مادر و خواهر شهید موسوی در سی سخت بود.

حجت الاسلام رئیسی در جریان این بازدید گفت: برنامه سفر من به کهگیلویه و بویراحمد از قبل تنظیم شده بود، اما حالا که زلزله آمد در سفر به این استان، وظیفه خودم می دانستم برای ابراز همدردی با مردم و بررسی از نزدیک اوضاع اینجا بیایم و بدانید که در کنار شما خواهم بود. در شورای اداری استان نیازمندی های شما را با اولویت دنبال خواهم کرد.

مردم به سوله ها نیامدند

گلایه های اهالی در حالی است که مسوولان استان و کشوری از ارسال کمک ها به منطقه خبر داده اند و بر حل سریع مشکلات زلزله زدگان تاکید دارند. کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر دیروز در تشریح آخرین اقدامات این جمعیت در امدادرسانی به زلزله زدگان سی سخت گفت: «همزمان با برگزاری جلسات مدیریت بحران در استان، تیم های ارزیاب هلال احمر در منطقه زلزله زده حضور دارند و همچنین موضوع امداد و نجات افراد آسیب دیده با تلاش تیم های عملیاتی ادامه دارد.

منطقه زلزله زده به ۹منطقه، پهنه بندی شده است و نیروهای سپاه، نیروی انتظامی، شورای تامین و نیروهای مردمی در کنار هلال احمر، کار توزیع اقلام امدادی و زیستی میان حادثه دیدگان را آغاز کردند. مردم در این حادثه همچون هر بحران و حادثه دیگر، تحت فشار هستند و زندگی حادثه دیدگان در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد. با توجه به تلاش های انجام شده از سوی هلال احمر، این اعتراضات مردم به حق است.

توزیع چادر، پتو، نایلون و... به صورت کامل مردم را راضی نکرده بود. حادثه دیدگان به دلیل سردی هوا و بارندگی نمی توانستند در حیاط منازل چادر برپا کنند و از طرفی به دلیل مسائل امنیتی به سوله های هلال احمر که چادر برپا شده بود هم مراجعه نمی کردند. بنابراین مقرر شد برای رفع مشکل، اقلام غذایی و امدادی بیشتری با مراجعه همکاران هلال احمر به درمنازل حادثه دیدگان توزیع شود.»

این در حالی بود که سالار حسین پور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: «۱۷۰تن کالای اساسی از جمله برنج، مرغ و آرد میان زلزله زدگان سی سخت میان حادثه دیدگان زلزله تقسیم می شود.

کار نظارت دقیق بر نحوه توزیع این کالاها برای استفاده بهینه زلزله زدگان، توسط بازرسان این سازمان، فرمانداری و سپاه پاسداران انجام خواهد شد. سهمیه آرد تخصیص یافته توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان تنها برای توزیع بین واحدهای نانوایی شهرستان دنا خواهد بود. این مقدار پخت نان به مدت هفت روز بین مردم زلزله زده شهرستان دنا به صورت رایگان توزیع خواهد شد.»

۴۷۰۰خانه آسیب دید

حمید پناهی، فرماندار سی سخت هم در گفت وگو با جام جم گفت: «به مغازه داران شهر سی سخت توصیه شده مغازه های خود را بررسی کنند و در صورتی که بدون نقص بود، شروع به بازسازی ملک خود کنند امروز ۳۵ کارشناس بنیاد مسکن موظف شده اند واحدهای مسکونی شهر سی سخت را مورد بازدید قرار دهند و پس از بررسی میزان خسارت، به تعمیر آنها اقدام کنند.»

وی با بیان این که ۱۲دستگاه راهداری مشغول عملیات آواربرداری در سی سخت و روستاهای آن هستند، اضافه کرد: «هم اکنون خیابان اصلی شهر سی سخت و معابر پر تردد آن در حال پاکسازی و آواربرداری است. بر اساس پیش بینی های اولیه ۴۷۰۰خانه دچار خسارت شدند و آب شرب، برق و گاز و ارتباط شهر سی سخت به صورت پایدار برقرار است.»

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه