ارسال به دیگران پرینت

مهار آتش جنگل‌های گلستان | ۸۰ نیروی امدادی در حال تلاش هستند

آتش‌سوزی عرصه‌های جنگلی مینودشت، گالیکش، رامیان، کلاله و علی‌آبادکتول در شرق گلستان که از عصر امروز چهارشنبه آغاز شده، همچنان ادامه دارد و ۸۰ نیروی منابع طبیعی در حال تلاش برای خاموش‌کردن آن هستند.

 مهار آتش جنگل‌های گلستان  |  ۸۰ نیروی امدادی در حال تلاش هستند

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان چهارشنبه شب به ایرنا گفت: از عصر امروز سه نقطه جنگلی در مینودشت، ۲ نقطه در گالیکش، یک نقطه در کلاله، یک نقطه در رامیان و ۲ نقطه در علی‌آباد کتول درگیر آتش سوزی شدند.

محمد آریان‌فر افزود: پس از وقوع آتش در عرصه های جنگلی گلستان، ۸۰ نیروی منابع طبیعی با همکاری مردم محلی موفق به خاموش کردن آتش در ۲ نقطه مینودشت، ۲ نقطه در گالیکش و یک نقطه در رامیان شدند و عملیات مهار و خاموش کردن آتش در منطقه دوزین مینودشت، چیشت خوجه‌لر کلاله و شیرین آباد و سیاه رودبار علی آباد همچنان ادامه دارد.

وی، بی احتیاطی و سهل انگاری مردم را مهمترین عامل آتش سوزی امروز جنگل‌های گلستان عنوان کرد و اظهارداشت: شرایط طبیعی، پوشیده بودن کف جنگل‌ها از برگ‌های خشک و تابش مستقیم آفتاب باعث شده با کوچکترین بی احتیاطی عمدی و یا سهوی مردم و یا شیطنت قاچاقچیان چوب و قانون شکنان، بستر وقوع حریق در جنگل‌های استان فراهم شود.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: بیشتر خسارت آتش سوزی‌ها امروز مربوط به برگ‌های کف جنگل و درختان خشک آن بود.

همچنین در کنار آتش سوزی‌های اشاره شده، مهار آتش زیست‌گاه‌های جنگلی قرقون در ارتفاعات روستای قوشه‌چشمه پارک ملی گلستان که عصر امروز چهارشنبه آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

عرصه‌های جنگلی گلستان به دلیل شکل گیری جوامع پرتراکم گیاهی ناشی از بارش برف و باران در فصل های پاییز و زمستان شاهد آتش سوزهایی است که نمونه بازر آن سوختن ۲۰۰ هکتار از محدوده جنگل توسکستان گرگان در آبان امسال است.

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسید.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه