ارسال به دیگران پرینت

هشدار وزیر بهداشت | کاهش رعایت پروتکلها در خوزستان به زیر ۱۰ درصد

وزیر بهداشت نسبت به افزایش موارد بیماری در برخی استان ها و تغییر رنگ برخی از شهرها و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی هشدار داد.

هشدار وزیر بهداشت   |   کاهش رعایت پروتکلها در خوزستان به زیر ۱۰ درصد

دکتر سعید نمکی در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: در هفته های گذشته مرتب در صحبت هایم با مردم و مسوولان، خواهش کردم رعایت بیشتری داشته باشند. روش مبارزه با ویروس جدید با ویروس قدیم فرقی ندارد؛ تشدید فاصله گذاری ها، مراقبتها و رعایت پروتکل ها همچنان مهم است.

وی گفت: متاسفانه افزایش موارد بیماری در خوزستان که کانون آن هم شادگان بود، رعایت پروتکلها به زیر ۱۰ درصد و تقریبا صفر رسیده بود و به همین میزان هم آسیب دیدیم. هر جا رعایت پروتکلها ضعیف شد آسیب پذیری هم از همان جا بوده است.

وزیر بهداشت با طرح این سوال که با رویکرد جدید ویروس چه رویکرد جدیدی را باید دنبال کنیم؟ افزود: این ویروس یک ویروس مهاجم، سرکش، با قابلیت سرایت بالا و با قابلیت بیماری زایی بالا و همچنین مرگ و میر بالاتر از روزهای قبلی است.

نمکی خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی گفت: باید فکر کنید این ویروس خیلی از جاها چرخیده است. پیش از این هم گفته بودم ویروس ها پاسپورت نمی خواهند؛ همانطور که ویروس ووهان توانست قطب جنوب را تسخیر کند، ویروس موتاسیون یافته آفریقایی و انگلیسی و ... هم می توانند وارد شوند.

وی ادامه داد: اولین گام در این زمینه افزایش تست گیری است و در کنار رپید تستها حتما تست پی سی آر را به عنوان تست مهم به صحنه آورید. حتما اگر بیماری هر دو تستش منفی بود اما علامت داشت را رها نکنید و مجدد بیمار را تست کنید و نمونه هایی را برای ان جی اس به مراکزی که قبلا گفته بودم ارایه دهید تا اولین اثرات موتاسیون را ارزیابی کنیم؛ چراکه موتاسیون یا جهش مختص ویروس آفریقایی یا انگیسی نیست و با گستره جغرافیای و تنوع ژنتیکی موجود حتما ممکن است به موتاسیون های جدیدی در داخل مرز برسیم.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه