ارسال به دیگران پرینت

کوواکس بیش از ۴ میلیون دوز واکسن استرازنکا به ایران می‌دهد

واکسن استرازنکا تولید مشترک این شرکت چند ملیتی با دانشگاه آکسفورد بریتانیا است.

کوواکس بیش از ۴ میلیون دوز واکسن استرازنکا به ایران می‌دهد

کوواکس، نهاد هماهنگ کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی، برنامه توزیع دور اول واکسن به کشورهای عضو را اعلام کرده که بر اساس برنامه اولیه قرار است بیش از ۴ میلیون دوز واکسن استرازنکا به ایران تحویل بدهد.

رقم دقیق دوز واکسن ۴ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن استرازنکا است که شرکت اس.کی.بایو در کره جنوبی آن را تولید می‌کند.

قرار است کوواکس این دوز واکسن‌ها را پس از تایید نهایی سازمان بهداشت جهانی در اواخر فوریه توزیع کند. اما بر اساس میزان تولید و تعهد شرکت‌ها توزیع واکسن ممکن است چند ماه طول بکشد.

کوواکس تاکید کرده که این پیش‌بینی توزیع اولیه است و ممکن است تغییر کند.

حمیدرضا ستایش، از اتحادیه جهانی ایمنی‌سازی و کارشناس کوواکس به برنامه صفحه دو بی‌بی‌سی گفته است: "واکسن استرازنکا که ما در کوواکس تامین می‌کنیم عمدتا ساخت موسسه سرم هند است و مقدار محدودتری در کره جنوبی تولید می‌شود که برای ایران به عنوان واکسن موردنظرشان لحاظ شده است."

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران هم امروز اعلام کرده بود که کوواکس به آنها اطلاع داده که قرار است محموله اول واکسن‌ها را تحویل بدهد.

واکسن استرازنکا تولید مشترک شرکت دارویی سوئدی بریتانیایی استرازنکا و دانشگاه آکسفورد در بریتانیا است.

رهبر ایران خرید واکسن از بریتانیا، آمریکا و فرانسه را ممنوع اعلام کرده بود. موضوعی که باعث نگرانی مردم و کارشناسان سلامت در ایران شده بود.

ایران در مجموع ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از کوواکس، نهاد هماهنگ‌کننده تلاش‌های جهانی برای دسترسی کشورها به واکسن کووید-۱۹ خریداری کرده که قرار است به تدریج تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی دریافت کند.

در کنار آن، ایران چند میلیون دوز واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه را هم خریده که شماری از چهره‌های کلیدی جامعه پزشکی ایران از جمله مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با آن مخالفت کرده‌اند هرچند نتایج تازه علمی که در مجلسه لنست هم منتشر شده، تایید کننده موثر بودن آن واکسن است.

اما مجموع این واکسن‌ها برای جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران کافی نیست و ایران به دنبال ساخت واکسن با همکاری کوبا و در مرحله آخر، تولید واکسن کرونا توسط گروه دارویی برکت وابسته به "ستاد اجرایی فرمان امام" است.

بر اساس جدول اعلام شده کوواکس، افغانستان هم قرار است در فاز اول سه میلیون و ۲۴ هزار دوز استرازنکای تولید موسسه سرم هند را دریافت کند.

در میان همسایگان ایران، ترکیه، کویت، امارات متحده عربی و عمان واکسیناسیون علیه کرونا را آغاز کرده‌اند اما سایر کشورها مانند عراق، افغانستان و پاکستان و همسایگان شمالی ایران یعنی جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان هنوز ایمن‌سازی را آغاز نکرده‌اند.

عراق و پاکستان قرار است به ترتیب از کوواکس ۲ میلیون و ۱۸ هزار واکسن استرازنکای تولید موسسه سرم هند و ۱۷ میلیون و ۱۶۰ هزار واکسن استرازنکای تولید کره جنوبی را تحویل بگیرند.

سهم جمهوری آذربایجان هم ۵۰۶ هزار دوز در مرحله اول از استرازنکای تولید کره جنوبی است.

مقایسه واکسن ها

 

منبع : دیدگاه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه