ارسال به دیگران پرینت

خطر شیوع موج چهارم کرونا در خراسان رضوی

موج سوم کرونا در خراسان رضوی که طی روزهای پایانی آبان و ابتدای آذرماه در استان خراسان رضوی به اوج خود رسید با تمام تلخی هایی که داشت سپری شد و اکنون تعداد مبتلایان و بستری شدگان ناشی از کرونا در این استان کاهش یافته است اما همزمان خطر شیوع موج چهارم کرونا به دغدغه مسوولان تبدیل شده است.

خطر شیوع موج چهارم کرونا در خراسان رضوی

سازمان بهداشت جهانی از زمستان امسال به دلیل خطر شیوع موج جدید کرونا همگام با روزهای سرد به عنوان "زمستان سیاه" یاد می کند.

به گفته متولیان حوزه سلامت با همکاری مردم و تلاش مدافعان سلامت هم اکنون کاهش بیش از ۷۰ درصدی تعداد بستری شدگان کرونا در استان خراسان رضوی را شاهد هستیم و تعداد مبتلایان کرونا به صورت سرپایی نیز به یک چهارم دوره اوج سوم بیماری در آذر ماه کاهش یافته است.

از سوی دیگر تماسهای مردمی با سامانه ۱۹۱ که ویژه مشاوره و راهنمایی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است حدود ۸۰ درصد کاهش داشته است اما تمام نگرانی و دغدغه  متولیان حوزه سلامت در خراسان رضوی حفظ شرایط موجود به لحاظ کاهش تعداد مبتلایان و پیشگیری از خطر ورود به موج چهارم بیماری کرونا است.

وضعیت کلانشهر مشهد و بخشی از شهرستان های خراسان رضوی همچنان نارنجی است و برخی از شهرستانهای این استان نیز در شرایط زرد به سر می برند.

کاهش تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی به منزله تمام شدن این بیماری و نبود این ویروس در جامعه نیست 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون شاهد روند نزولی تعداد مبتلایان، بستری‌شدگان و فوتی‌های ناشی از کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه و دیگر شهرستانهای استان خراسان رضوی هستیم.

دکتر مهدی قلیان افزود: تعداد بیماران کرونایی بستری ‌شده در استان خراسان رضوی نسبت به ابتدای آذر ماه حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: موج سوم شیوع کرونا در استان خراسان رضوی در ابتدای آذر ماه امسال به اوج خود رسید که با اجرای محدودیت‌های کرونایی و رعایت بیشتر موازین و پروتکل‌های بهداشتی اکنون روند نزولی یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اکنون حدود ۷۶۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند که قریب به ۵۲۰ نفر از این تعداد در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بقیه در شهرستانهای زیر پوشش دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور حضور دارند.

قلیان تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستانهای خراسان رضوی طی هفته چهارم آبان ماه و ابتدای آذر ماه امسال را حدود ۲ هزار و ۱۳۰ نفر عنوان کرد.

وی افزود: هم‌اکنون تعداد بستری شدگان جدید با علائم حاد تنفسی در این استان به طور متوسط روزانه ۱۵۲ نفر است که همه آنها ممکن است کرونا نداشته باشند و تشخیص قطعی آن پس از  انجام آزمایشهای مربوطه مشخص می‌شود.

او ادامه داد: تعداد مبتلایان به کرونا که به صورت سرپایی به مراکز خدمات جامع سلامت و درمانگاهها و کلینیکها مراجعه کرده و تحت درمان قرار می گیرند نیز به یک چهارم زمان اوج موج سوم بیماری در خراسان رضوی یعنی ابتدای آذرماه کاهش یافته است. 

وی اضافه کرد: کاهش تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی به منزله تمام شدن این بیماری و نبود این ویروس در جامعه نیست چرا که اگر غفلت کنیم و محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگیریم، خطر ورود به موج چهارم شیوع این ویروس وجود دارد. 

ورود به موج چهارم بیماری تابع رفتار جامعه است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  گفت: ورود به دوره اوج  چهارم بیماری تابعی از رفتار جامعه در کل ایران است و ما نباید احساس کنیم که محدودیت ها تمام شده است و ویروس از بین رفته است.

قلیان افزود: به محض این که رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی نگیریم شاهد اوج دوباره بیماری خواهیم بود.

وی ادامه داد: هم اکنون موج جدید کرونا در اروپا و به ویژه کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه آغاز شده است و دغدغه همه متولیان سلامت در کشور و خراسان رضوی ورود به موج چهارم کروناست.

به گفته وی، ویروس کرونا همچنان در محیط وجود دارد و با اعمال محدودیت های کرونایی و رعایت پروتکل های بهداشتی زنجیره انتقال آن قطع  می شود و اگر رفتارهای اجتماعی عادی شود و محدودیت ها اجرا نشود، خطر ورود به موج چهارم بیماری را خواهیم داشت.

جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا هم گفت: با وجود افزایش ۳۰ درصدی تعداد بیماران کرونایی بستری شده در مراکز درمانی زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی طی موج سوم شیوع آن، تعداد مرگ و میرهای ناشی از بیماری کووید ۱۹ در این استان کاهش قابل توجهی داشته است که این امر نشان دهنده افزایش کیفیت خدمات است.

دکتر شاپور بدیعی افزود: در موج سوم کرونا، برنامه ریزی برای ارائه خدمات به بیماران بستری و سرپایی به گونه ای بود که از ظرفیت تمام بیمارستان ها و همچنین درمانگاههای بخش خصوصی برای ارائه خدمات در سطوح مختلف استفاده شد لذا توزیع و سطح بندی بیماران موجب کاهش تمرکز در برخی مراکز و ارائه خدمات مناسب به بیماران شد.

وی با اشاره به کاهش روند بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی زیرپوشش این دانشگاه ادامه داد: همراهی و مشارکت مردم نقش موثری در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا دارد.

جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد و در این مدت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سه دوره با افزایش تعداد بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ مواجه شده است.

بدیعی افزود: در این مدت مدافعان سلامت به طور شبانه روزی و تا پای جان در مسیر خدمت به بیماران کرونایی تلاش کرده اند اما قطع زنجیره انتقال کرونا و ادامه روند کاهشی بیماران مبتلا به این ویروس نیازمند مشارکت و همراهی تمام مردم است.

وی ادامه داد: در فصل سرما به دلیل قرار گرفتن در فضاهای بسته و با تهویه ضعیف تر، احتمال انتقال ویروس و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ افزایش می یابد.

جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به هر میزان که مردم نسبت به اصول پیشگیری و خود مراقبتی توجه بیشتری داشته باشند فشار بر روی کادر درمان کاهش می یابد و در نتیجه کیفیت خدمات افزوده می‌شود.

مبارزه با کرونا همچنان ادامه دارد

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که میزان مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی به‌طور محسوسی کاهش پیدا کرده است گفت: مبارزه با کرونا همچنان ادامه دارد و نباید با پایین آمدن آمارها تصور کنیم که همه چیز تمام شده است و به وضعیت عادی بازگشته‌ایم.

دکتر سید محمد کاظم فرهمند افزود: در شرایط بحرانی کرونا مدافعان سلامت جان خود را برای نجات جان ایرانیان می‌دهند و درخواست ما از مردم این است که برای حفظ سلامت خودمان و جان پرستاران و پزشکان نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: کلید اصلی موفقیت در اقدامات کنترل کرونا مردم هستند و ادامه همکاری مردم می تواند به قطع زنجیره کرونا منجر شود.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خوشبختانه میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به بیش از ٩٠ درصد رسیده است به طوری که صنوف، شرکت‌های خصوصی، ادارات و مسوولان مملکتی، سپاه و بسیج همکاری خوبی در  رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داشتند که این همکاری درخور شأن شایسته قدردانی است.

او اضافه کرد: بسیجیان و فعالان مسجدی از زمان آغاز طرح شهید سلیمانی همکاری بسیار خوبی با مدافعان سلامت داشته‌اند و بخش قابل توجهی از مؤفقیت‌های اخیر را نتیجه همکاری آنان با خادمان حوزه سلامت در بحث مبارزه با ویروس کرونا می‌دانیم.

به  گفته کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موج اول بیماری کرونا در استان خراسان رضوی طی ماههای اسفند سال گذشته و فروردین ماه امسال و موج دوم در ماههای تیر و مرداد ماه سال جاری خود را نشان داد.همچنین موج سوم این بیماری در اواخر آبان و اوایل آذرماه امسال حادث شد.

۸۰ درصد جمعیت استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و به بقیه جمعیت این استان در  دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

بر طبق گزارش سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با فوت ۱۳۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به بیماری کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۴ هزار و ۴۰۴ تن رسید.

 بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۹۰۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۱۸۲ نفر رسید.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه