ارسال به دیگران پرینت

هشدار دانشگاه علوم پزشکی البرز:

آلودگی هوا کرونا را کشنده‌تر می‌کند | شیر و ماست مصرف کنید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز نسبت به خطرات آلودگی هوا هشدار داد و گفت: شهروندان خودداری از فعالیت‌های شدید بدنی و استعمال دخانیات را جدی گرفته و مصرف شیر و ماست کم‌چرب و میوه و سبزیجات تازه را در برنامه خود قرار دهند.


آلودگی هوا کرونا را کشنده‌تر می‌کند | شیر و ماست مصرف کنید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز نسبت به خطرات آلودگی هوا هشدار داد و گفت: شهروندان خودداری از فعالیت‌های شدید بدنی و استعمال دخانیات را جدی گرفته و مصرف شیر و ماست کم‌چرب و میوه و سبزیجات تازه را در برنامه خود قرار دهند.

دکتر شهاب مستوفی  گفت: مطالعات معتبر نشان می‌دهد به ازای هر ۱ میکروگرم بر متر مکعب افزایش آلودگی هوا طی سال‌های متمادی ۱۱ درصد افزایش مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ می‌تواند اتفاق بیفتد. زیرا آلودگی هوا باعث افزایش ریسک بیماری‌های تنفسی می‌شود و کووید-۱۹ اساسا یک بیماری تنفسی است به همین دلیل افرادی که در مناطق دارای هوای آلوده زندگی می‌کنند نسبت به کووید-۱۹ آسیب پذیرتر هستند.

وی افزود: بعد از استنشاق هوای آلوده توسط ریه‌ها، خطر بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری‌های مزمن انسدادی، آسم، ذات الریه و ... افزایش می‌یابد. ذرات معلق موجود در هوا باعث افزایش فشار خون می‌شود که بر سیستم قلبی، عروقی و دیگر سیستم‌های بدن اثر می‌گذارد به همین دلیل بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری کووید-۱۹ در افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند ممکن است کشنده‌تر باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز برای کاهش اثرات آلودگی هوا و کووید-۱۹ مواردی چون استفاده از ماسک مناسب، شستشوی دست‌ها، رعایت بهداشت عمومی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم حضور در مکان‌های شلوغ، اجتناب از تماس نزدیک با افراد، موکول نمودن کارهای اداری، خرید و ... به زمانی که هوا آلوده نیست، کاهش تردد خودروهای شخصی، کاهش استفاده از وسایل نقلیه عمومی، عدم خروج غیرضروری از منزل خصوصا بیماران قلبی عروقی، ریوی، افراد دارای آسم و آلرژی و استفاده کنندگان از لنزهای چشمی، هنگام آلودگی هوا و ضرورت خروج از منزل حتما از ماسک‌های مناسب N۹۵، خودداری از فعالیت‌های شدید بدنی، خودداری از استعمال دخانیات (سیگار و قلیان)، مصرف شیر و ماست کم‌چرب و میوه و سبزیجات تازه، استحمام و شستشوی کامل بدن و لباس‌ها پس از هر بار خروج از منزل به دلیل جذب ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا روی بدن را توصیه کرد.

مستوفی خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مواجهه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی عروقی، سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه کنند.

وی به عموم و ادارات هم مواردی چون جلوگیری از آتش زدن هرگونه پسماند، پلاستیک یا سوزاندن چوب، سوزاندن مزارع و فضولات حیوانی، جلب همکاری و مشارکت عمومی در عدم انجام فعالیت‌های عمرانی را توصیه کرد و گفت: کارکنانی که به واسطه شغل در معرض آلودگی هوا قرار دارند (کارکنان خدمات شهری، پلیس راهنمایی و رانندگی و ...) حتما از تجهیزات حفاظت فردی خصوصا ماسک مناسب استفاده نمایند. کارفرمایان موظف به در اختیار قرار دادن این تجهیزات به کارکنان خود هستند.

وی در پایان خواستار ایجاد محدودیت تردد خودروهای شخصی در شهرهای آلوده شد

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه