ارسال به دیگران پرینت

اختلاف 2 برابری قیمت سیب زمینی از مزرعه تا بازار

نیازی گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و قیمت پایین سیب زمینی پیش‌بینی می‌شود که سطح زیر کشت محصول کاهش یابد.

اختلاف 2 برابری قیمت سیب زمینی از مزرعه تا بازار

رحیم‌ نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی از کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی برای سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و قیمت پایین سیب زمینی، کشاورزان رغبتی به تولید ندارند، به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود با استمرار این روند میزان تولید محصول کاهش یابد.

او افزود: با وجود افزایش تورم در سال آینده، قیمت تمامی نهاده‌های کشاورزی همچون ماشین آلات، اجاره بها، سوخت، حمل و نقل، کارتن و کیسه دستخوش تغییر و تحولاتی قرار خواهد گرفت که با این وجود انتظار می‌رود سطح زیر کشت محصول متعادل شود و به قدری کاهش نیابد که برای تامین نیاز داخل مجبور به واردات شویم.

نیازی ادامه داد: محصولات کشاورزی در حدی باید کشت شوند که روی دست کشاورز نمانند چرا که این امر علاوه بر هدر رفت سرمایه کشاورز موجب شده تا منابع پایه هم هرز رود. این مقام مسئول با اشاره به اینکه صادرات به کندی در حال انجام است، بیان کرد: با توجه به بیماری کرونا برخی کشور‌ها میزان خرید خود را کاهش دادند و کشور عراق هم به علت افزایش سطح زیرکشت، میزان واردات خود را به جهت حمایت از تولید داخل کم کرده است.

اختلاف ۲ برابری قیمت سیب زمینی از مزرعه تا بازار غیر منطقی است

رئیس انجمن ملی سیب زمینی با انتقاد از اختلاف قیمت سیب زمینی از مزرعه تا بازار افزود: ضعف در نظارت‌ها و سودجویی عوامل واسطه و دلال موجب شده سیب زمینی ۲ برابر قیمت واقعی به دست مصرف کنندگان برسد که متاسفانه مسئولان توجهی ندارند.

نیازی با بیان اینکه هیچ بهانه‌ای، افزایش قیمت سیب زمینی را توجیه نمی‌کند، گفت: افزایش غیر منطقی قیمت تنها به نفع دلالان و واسطه‌هاست که با سو استفاده از نبود نظارت‌ها در بازار سود‌های غیرمنطقی را نصیب خود می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن‌ ملی سیب زمینی در پایان تصریح کرد: با وجود کمبود نقدینگی کشاورزان و فروش نقدی تمامی بخش‌های خدماتی پیش‌بینی می‌شود که سطح زیرکشت محصول کاهش یابد چرا که قیمت فعلی محصول جوابگوی هزینه‌های بالای تولید نیست.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه