ارسال به دیگران پرینت

درخواست یک فوق تخصص بیمارستان مسیح دانشوری:

مسئولان قبل از گروه های دیگر باید واکسن کرونای داخلی را تجربه کنند .

فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری گفت: از مسئولان وزارت بهداشت می‌خواهم تزریق واکسن ایرانی را قبل از گروه‌های دیگر و مردم عادی تجربه کنند. فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری گفت: موضوع دیگر ۵۶ نفری هستند که قرار است داوطلب تزریق باشند، اما از بین این ۵۶ نفر ببینید چند نفر از مسئولان وزارت بهداشت که در مورد واردات واکسن کرونا موضع گرفتند، حضور دارند؟ البته برخی از آنها می‌گویند ما قبلا کرونا گرفتیم، اما برای این‌که بخواهند بین مردم اعتماد ایجاد کنند و همه چیز را موجه جلوه دهند، حتما باید خودشان واکسینه شوند،


مسئولان قبل از گروه های دیگر باید واکسن کرونای داخلی را تجربه کنند .

فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری گفت: از مسئولان وزارت بهداشت می‌خواهم تزریق واکسن ایرانی را قبل از گروه‌های دیگر و مردم عادی تجربه کنند.

به گزارش ایلنا، سید محمدرضا هاشمیان فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری و عضو استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به ماجرای تهیه‌ واکسن از طرف ایران و انتقادات مطرح‌شده در این موضوع توضیح داد: بحث واکسن کرونا مستقیم به مسئولان وزارت بهداشت برمی‌گردد، چون ریاست جمهوری و بقیه نهادها مدت‌هاست که رضایت خودشان را برای خرید اعلام کردند و تامین بودجه را در رابطه با واکسن کرونا انجام دادند.

او گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، برخی از مسئولان وزارت بهداشت بحث ایمنی گله‌ای را مطرح کردند و به این باور بودند که واکسن تاثیری در این بیماری ندارد که این نظرات همه غلط بود و آنهایی که این نظرات را داشتند، در برابر مردم مسئول هستند و باید جوابگوی شایعات غیرعلمی کشور باشند.

هاشمیان افزود: الان ۵۶ نفر برای تزریق واکسن داوطلب شدند و یک صحبتی در مورد دادن دیه مطرح شده که واقعا باید دید اگر برای این افراد مشکلی پیش بیاید، واقعا هزینه‌ای به آنها داده می‌شود؟ در رابطه با این موضوع تاکنون صحبتی نشده است.

فوق تخصص آی‌سی‌یو در رابطه با اهمیت واکسن کرونا از اوایل اپیدمی گفت: در پروتکل کشوری به هیچ وجه از زمان شروع ویروس در کشور بحث واکسن ذکر نشد و از تمهیدات واکسن نیز صبحت نشد و در تمام مصاحبه‌ها که مستنداتش موجود است به هیچ وجه به بخش واکسیناسیون در خصوص مقابله بیماری کرونا در کشور توجه خاصی نشده است، حتی بسیاری از شرکت‌های داخلی بودند که تقاضای این را داشتند که اگر نیاز به کمک است، همراهی کنند.

وی ادامه داد: با وجود آن‌که جزو کشورهایی بودیم که شیوع کرونا را از همان اول داشتیم، اما توزیع واکسن به تاخیر افتاده، در صورتی که اگر این موضوع به تعویق نمی‌افتاد، این تعداد از کادر درمان و مردم عادی را از دست نمی‌دادیم.

هاشمیان افزود: واکسن ایرانی بعد از اتمام کار باید به تاییدیه سازمان جهانی بهداشت برسد که این موضوع هم چند ماهی زمان می‌برد، تا آن زمان چه کسی مسئول آمار مرگ و میر کرونا در کشور است؟ این عزیزان که تصمیم‌گیر موضوع هستند تا به حال در شرایط ما قرار نگرفتند.

فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری گفت: موضوع دیگر ۵۶ نفری هستند که قرار است داوطلب تزریق باشند، اما از بین این ۵۶ نفر ببینید چند نفر از مسئولان وزارت بهداشت که در مورد واردات واکسن کرونا موضع گرفتند، حضور دارند؟ البته برخی از آنها می‌گویند ما قبلا کرونا گرفتیم، اما برای این‌که بخواهند بین مردم اعتماد ایجاد کنند و همه چیز را موجه جلوه دهند، حتما باید خودشان واکسینه شوند، مسئولان وزارت بهداشت که سِمت بالایی دارند و تا الان کاری در رابطه با تهیه‌ و ساخت واکسن انجام ندادند، از آنها می‌خواهم تجربه‌ واکسن ایرانی را قبل از گروه‌های دیگر و مردم عادی داشته باشند.

وی افزود: با وجود آن‌که از ابتدا گفتیم به واکسن کرونا نیاز داریم و شاهد مرگ افراد بودیم، اما واکسن تهیه نشد در صورتی که در کشورهای اطراف مثل عراق و ترکیه هم واکسن را تهیه کردند و به مردمشان تزریق می‌کنند، این به یک برنامه‌ریزی مشخص نیاز دارد که در کشور ما انجام نشده است.

هاشمیان در ادامه توضیح داد: ما نسبت به این رویکرد وزارت بهداشت بسیار معترض هستیم و متاسفانه هیچ جواب علمی هم به ما داده نمی‌شود، توجه داشته باشید که مراحل تولید داخلی واکسن با دارو فرق می‌کند و برای واکسن حتما باید از سازمان جهانی بهداشت مجوز گرفته شود و کشورهایی مثل چین که آنقدر در ساخت واکسن پیشرو بودند، زمان زیادی برد تا مجوزها را از سازمان جهانی بهداشت بگیرند و در واقع به این دلیل ما سوال می‌کنیم که چه کسی در کشور مسئولیت مرگ و میرها را از زمانی که واکسن کرونا در دسترس کشورهای جهان قرار گرفته، قبول می‌کند؟ چون مجوز گرفتن برای واکسن هم زمان زیادی را می‌گیرد.

فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به عوارض احتمالی واکسن کرونا گفت: ممکن است واکسن عوارضی داشته باشد و تا الان همه‌ واکسن‌ها عوارضی نیز داشته‌اند، به طور مثال واکسن آنفلوآنزا هم عامل یک بیماری می‌شود و همچنین واکنش‌های آلرژیک بر اثر واکسن‌ها دیده شده است، بنابراین مصونیت آنها ۱۰۰ درصد نیست، ولی باید گفت که این مصونیت بالای ۹۰ درصد است و همین که عوارض کوچک یا عوارض بزرگ دارند دلیل نمی‌شود که واکسیناسیون انجام نشود، آیا واقعا علم می‌تواند به همین دلیل عامل مرگ و میر آدم‌ها در دنیا شود؟ بنابراین منطق پزشکی حکم می‌کند مجموع مرگ و میرها در دنیا کم شود تا به یک ایمنی بزرگ برسد، ضمن این‌که تزریق واکسن در هیچ کجای دنیا اجباری نیست و افرادی که فکر می‌کنند در معرض خطر بیشتر هستند، مثل کادر درمان می‌توانند تزریق را انجام دهند.

وی در رابطه با پیش‌بینی اثر واکسن کرونا در اپیدمی ادامه داد: طبق تحقیق‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که اگر در ایالات متحده ۷۰ درصد جامعه واکسن کرونا را تزریق کنند، ایمنی جمعی اتفاق خواهد افتاد و در کشور ما در این زمینه تحقیقی صورت نگرفته، اما احتمالا وضع ما هم به همین شکل باشد و حداقل ۳ الی ۴ ماه زمان می‌برد تا واکسیناسیون در کل کشور انجام شود، بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در زمان تزریق واکسن شیوع اپیدمی به چه شکل می‌شود، چون هنوز شروع نشده است.

وی بیان کرد: با وجود تمام چالش‌ها اما ما در کنار مردم ایستادیم، در این مدت به دلیل قدرت ویروس همکارانی از کنار ما کم شدند، اما باز هم از مقاومت خود کوتاهی نمی‌کنیم و امیدوارم مسئولان برنامه‌ی توزیع واکسن را زودتر انجام دهند تا شاهد کاهش ویروس در کشور باشیم، حتی از چند کشور از من دعوت کردند تا برای تزریق واکسن به آنجا برم، اما من نرفتم چون منتظر هستم تا در کنار همکارانم در بیمارستان همه با هم واکسینه شویم.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه