ارسال به دیگران پرینت

وزیر آموزش و پرورش: به ستاد کرونا پیشنهاد دادیم که در مناطقی که مشکلی ندارد بازگشایی را انجام دهیم / دوری دانش آموزان از مدرسه خطری بزرگ است.

وزیر آموزش و پرورش، درباره موضع این وزارتخانه برای بازگشایی مدارس که زمزمه‌های آن مطرح می‌شود، اظهار کرد: موضع اصولی ما موافق بازگشایی است به جهت اینکه دوری دانش آموزان از مدرسه ممکن است هم عواطف آموزشی آن‌ها را کاهش دهد و هم ممکن است به کیفیت آموزشی آسیب برساند هم به طور خاص دوری دانش آموزان از همدیگر ارتباط با همسالان و تعاملاتی که درون مدرسه دارند و خارج شدن از خانه و آمدن در کنار دوستان و همسالان ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی آن‌ها را توسعه می‌دهد.


وزیر آموزش و پرورش: به ستاد کرونا پیشنهاد دادیم که در مناطقی که مشکلی ندارد بازگشایی را انجام دهیم / دوری دانش آموزان از مدرسه خطری بزرگ است.

حاجی میرزایی با اشاره به فرآیند بررسی ابعاد مختلف بازگشایی مدارس، زمان دقیقی برای تحقق آن را ذکر نکرد.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش ، درباره موضع این وزارتخانه برای بازگشایی مدارس که زمزمه‌های آن مطرح می‌شود، اظهار کرد: موضع اصولی ما موافق بازگشایی است به جهت اینکه دوری دانش آموزان از مدرسه ممکن است هم عواطف آموزشی آن‌ها را کاهش دهد و هم ممکن است به کیفیت آموزشی آسیب برساند هم به طور خاص دوری دانش آموزان از همدیگر ارتباط با همسالان و تعاملاتی که درون مدرسه دارند و خارج شدن از خانه و آمدن در کنار دوستان و همسالان ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی آن‌ها را توسعه می‌دهد.

او ادامه داد: حضور در مدرسه بلوغ اجتماعی دانش آموزان را تسهیل و تقویت می‌کند، سلامت روانی شان را بهبود می‌بخشد، و به تحرک بدنی منجر می‌شود بنابراین ما در جستجوی بازگشایی هستیم و هر زمانی که برای ما این امکان وجود داشته باشد، بازگشایی را انجام می‌دهیم.

برای بازگشایی مدارس محدودیت داریم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه روش آموزش حضوری را بر هر روش دیگری ترجیح می‌دهیم، تصریح کرد:، چون تنها کارکرد آموزش و پرورش، آموزش نیست بلکه تربیت و پرورش است که بخشی از آن محصول ارتباطات و تعاملاتی است که دانش‌آموزان با هم دارند، اما این خواسته ما با محدودیت‌هایی روبرو است.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: محدودیت اول سلامت است بنابراین ما تابع هستیم که مسئولان بهداشتی به ما اجازه دهند که این کار را بکنیم؛ هر زمانی اجازه بدهند ما دنبال استقبال می‌کنیم و این کار را انجام می‌دهیم.

او تصریح کرد: در دنیا هم الان به همین سمت رفتند یعنی بسیاری از کشور‌ها حتی کشور‌هایی که میزان ابتلا و میزان مرگ و میرشان بیش از ماست به بازگشایی مدرسه فکر کردند ما می‌توانیم مدرسه را با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باز گشایی کنیم و دانش آموزان هفته‌ای ۲ روز یا هفته‌ای یک روز به مدرسه بیایند؛ در واقع اگر دانش آموزان را در مدرسه توزیع کنیم باز هم ترجیح دارد چراکه ارتباط دانش آموزان با مدرسه برقرار است و این کار به کیفیت فعالیت ما کمک می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به محدودیت دوم که درمورد امکانات و تجهیزات است، گفت: برخی از مدارس ما از این حیث خوب هستند، اما برخی به حمایت‌هایی نیاز دارند و اگر بنا باشد که بازگشایی را در دستور کار قرار دهیم باید به این موضوع فکر کنیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: مثلا تهویه موضوع بسیار مهمی است، چون الان فصل سرما و زمستان آغاز شده است پس باید درب کلاس‌ها بسته باشد و در این مورد دچار مسئله و نگرانی‌هایی هستیم که در موردش فکر می‌کنیم.

دوری دانش آموزان از مدرسه خطر بزرگی است

او با بیان اینکه من تصورم این است خطری که دوری دانش آموزان از مدرسه آن‌ها را تهدید می‌کند، خطر بزرگ‌تری است، اظهار کرد: اگر بتوانیم به این خطر پاسخ دهیم و در عین حال از سلامتی دانش‌آموزان هم مراقبت کنیم این راه حل بهتری است؛ اگر ما به خاطر سلامتی آن‌ها را از مدرسه دور کنیم ممکن است با مخاطراتی همراه باشد.

حاجی میرزایی گفت: باید ببینیم که آیا امکان پذیر است که دانش آموزان هم در مدرسه حضور داشته باشند و هم رعایت دستورالعمل‌ها انجام شود، به نظر من کار امکانپذیر است و می‌شود این گزینه را در دستور کار قرار دارد؛ مثلا شما تصورکنید دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی قطعا باید معلم را ببینید و با معلمش ارتباط داشته باشد تا توانایی‌های او را احراز کند و مطمئن باشد که دانش آموز درس را یاد گرفته است.

ارجاع بررسی بازگشایی مدارس به کمیته اجتماعی

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: لذا به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادیم که به ما اجازه دهند در مناطقی که مشکلی ندارد با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بازگشایی را انجام دهیم و این موضوع را ستاد ملی کرونا برای بررسی به کمیته اجتماعی داده است تا ظرف دو هفته بررسی شود.

او ادامه داد: بر اساس پیگیری‌های انجام شده گزارش ستاد ملی کرونا در حال بررسی است که اگر نتیجه بررسی تایید بازگشایی باشد و ستاد ملی کرونا تایید کرد، این کار انجام می‌شود.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: البته ممکن است که نظر این کمیسیون منفی باشد یا ستاد نپذیرد بنابراین الان نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که در چه تاریخی بازگشایی مدارس انجام می‌شود، اما من عرض می‌کنم که انتظارم از طبقه تحصیلکرده، اندیشمند و فرهیخته این است که توجه داشته باشند کرونا مصیبت‌های خاموش ومصیبت‌های آشکار و بلند دارد که منجر می‌شود افراد گرفتار شوند و سلامتشان به خطر بیفتد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با این وجود دور بودن دانش آموزان از مدرسه ممکن است با یک اثرات عمیق و پایداری در آینده همراه باشدکه باید مراقبت کنیم و در مجموع درصدد این هستیم که نه سلامتی را نادیده بگیریم نه فکر می‌کنیم درست که آموزش را نادیده بگیریم به دنبال راه حلی برای در کنار هم بودن این دو مقوله هستیم.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه