ارسال به دیگران پرینت

پاسخ محیط زیست تهران به انتقاد از اعلام نشدن شرایط اضطرار آلودگی هوا در تهران

درپی مطرح شدن برخی انتقادات نسبت به تشکیل نشدن کمیته اضطرار آلودگی هوا در پی تداوم آلودگی هوای تهران، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران گفت: کمیته اضطرار آلودگی هوا به‌صورت مجازی هماهنگی‌های لازم را انجام داده اما به‌دلیل همپوشانی تصمیمات و محدودیت‌های کرونایی با تمهیداتی که در شرایط اضطرار آلودگی هوا اتخاذ می‌شود نیاز به اتخاذ تصمیم یا اعمال محدودیت‌های جدیدی در این زمینه نبوده است.

پاسخ محیط زیست تهران به انتقاد از اعلام نشدن شرایط اضطرار آلودگی هوا در تهران

محمد رستگاری اظهارکرد: طبق قانون هوای پاک  درپی استمرار آلودگی هوا و پیش‌بینی پایداری جوی از سوی سازمان هواشناسی، پیش‌بینی تداوم آلودگی هوا به وزارت بهداشت اعلام می‌شود. درصورت تشخیص و اعلام شرایط اضطرار از سوی وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم بین اداره حفاظت محیط زیست استان تهران با استانداری برای تشکیل جلسه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با این حال کمیته اضطرار آلودگی هوا به‌صورت مجازی هفته گذشته هماهنگی‌های لازم را انجام داد اما تمام تصمیمات و محدودیت‌هایی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال کرده بود با تصمیماتی که در کمیته اضطرار آلودگی هوا گرفته می‌شود هم‌پوشانی داشت. از این رو هماهنگی‌های لازم با اداره کل بحران انجام شد و دیگر نیازی نبود تصمیم جدیدی در این زمینه گرفته شود چراکه بیشتر تمهیدات و محدودیت‌هایی که در شرایط اضطرار آلودگی هوا اتخاذ و اعمال می‌شود از پیش در محدودیت‌های کرونایی لحاظ شده بود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از تداوم آلودگی در تهران دارد، گفت: کارگروه کاهش آلودگی هوا طی هفته جاری به‌صورت مجازی همانند هفته‌ گذشته تشکیل خواهد شد و براساس دستورالعمل‌ها اگر میانگین شاخص ۲۴ ساعته کیفیت هوا به عدد ۱۵۰ برسد تمهیدات جدی‌تری را اتخاذ خواهیم کرد.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه در شرایط اضطرار آلودگی هوا با توجه به شاخص کیفیت هوا تصمیمات متفاوتی اتخاذ می‌شود، گفت: به‌عنوان مثال زمانی‌که میانگین شاخص کیفیت هوا به عدد ۱۳۰ برسد برخی تمهیدات و زمانی‌که این عدد به ۱۵۰ می‌رسد، یک سری تمهیدات دیگر اتخاذ می‌شود این در حالیست که میانگین شاخص ۲۴ ساعته کیفیت هوای تهران در هیچ روزی از هفته گذشته به عدد  ۱۵۰ (ناسالم برای همه گروه‌ها) نرسیده بود.

رستگاری با اشاره به اینکه دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران و هم کمیته اضطرار آلودگی هوا در اداره حفاظت محیط زیست استان تهران است، گفت: اداره حفاظت محیط زیست استان تهران برای کارگروه کاهش آلودگی هوا یکسری دستور کار تهیه می‌کند و پیشنهاد برگزاری کارگروه را می‌دهد اما شرایط اضطرار زمانی اعلام و کمیته اضطرار آلودگی هوا موقعی تشکیل می‌شود که هواشناسی پیش‌بینی تداوم آلودگی هوا را به وزارت بهداشت اعلام کند و وزارت بهداشت تشخیص شرایط اضطرار را به محیط زیست اطلاع دهد. در این شرایط اداره حفاظت محیط زیست استان تهران هماهنگی‌های لازم را برای تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا با استانداری انجام می‌دهد و معمولا محیط زیست و استانداری تهران در مواقع نیاز هماهنگ و همراه یکدیگر هستند.

آلودگی هوای پایتخت بیش از یک هفته است که نفس کشیدن را برای شهروندان تهرانی سخت است. براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران،  کیفیت هوای پایتخت طی ۱۲ روز گذشته از ۱۹ آذر ماه تاکنون ۱۱ روز در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه