ارسال به دیگران پرینت

یافته‌های تازه درباره کرونا:

برخی افرادی که هرگز به ویروس عامل ابتلا به کووید۱۹ آلوده نشده‌اند

مطالعات مقدماتی گذشته نگر که در انگلیس، صحرای آفریقا و آمریکا انجام شد، نشان می‌دهد برخی افرادی که هرگز به ویروس عامل ابتلا به کووید۱۹ آلوده نشده‌اند، دارای آنتی‌بادی‌هایی هستند که واکنش متقاطع علیه کرونا دارند.

برخی افرادی که هرگز به ویروس عامل ابتلا به کووید۱۹ آلوده نشده‌اند

مطالعه اول که هفته گذشته در مجله Science منتشر شد، نتیجه کشف تصادفی محققان موسسه Francis Crick و دانشگاه کالج لندن در حین آزمایش عملکرد آزمایش های حساس آنتی بادی کووید-۱۹ بود؛ آنها در این آزمایشات خون اهداکنندگان آلوده به  کووید۱۹ را با خون افرادی که به این بیماری مبتلا نشده بودند، مقایسه می کردند.

 این محققان متوجه شدند که نمونه های خون برخی از اهداکنندگان غیر عفونی - به ویژه کودکان - حاوی آنتی بادی هایی است که می توانند هم SARS-CoV-۲، هم ویروس عامل کووید-۱۹ و هم سایر ویروس های شایع کرونا مانند ویروس هایی که عامل سرماخوردگی هستند را تشخیص دهند.

محققان برای تأیید نتایج خود، بیش از ۳۰۰ نمونه خون جمع آوری شده از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ را تجزیه و تحلیل کردند. تقریباً همه نمونه ها دارای آنتی بادی علیه ویروس های کرونایی بودند که باعث سرماخوردگی می شوند، ۱۶ نمونه از نمونه خون ۳۰۲ بزرگسال (۵.۳ درصد) دارای آنتی بادی هایی بودند که SARS-CoV-۲ را - صرف نظر از این که اخیراً سرما خورده باشند- تشخیص می دادند.

فقط یک نفر از ۱۳ بزرگسال دیگر اهداکننده خون  (۷/۷ درصد) که به تازگی به سایر ویروس های کرونا آلوده شده بود ، دارای آنتی بادی با واکنش متقاطع بود. از نمونه های ۵۰ زن باردار نیز ۵ نمونه (۱۰٪) دارای چنین آنتی بادی هایی بودند. در مقابل، ۲۱ کودک از ۴۸ کودک و نوجوان یک تا ۱۶ ساله (۴۴ درصد) دارای آنتی بادی با واکنش متقاطع بودند.

در آزمایش دوم که در مجله بین المللی Infectious Diseases منتشر شد،  محققان دانشگاه «نبارسکا»، نمونه های خون افراد را پیش از شیوع همه گیری کرونا در آمریکا، تانزانیا و زامبیا بررسی کردند و آنتی بادی هایی را علیه ویروس های کرونای انسانی غیر کووید۱۹ شناسایی کردند که نسبت به SARS-CoV-۲ نیز واکنش نشان می دادند.

محققان با یادآوری این که تعداد آلودگی ها و مرگ ناشی از کووید۱۹ در جنوب صحرای آفریقا در مقایسه با آمریکا، اروپا و آسیا کم است،   این فرضیه را مطرح کردند که این اختلاف می تواند به این دلیل باشد که این منطقه قبل از همه گیری کووید۱۹، در معرض سایر ویروس های کرونا قرار داشته که به ایجاد درجاتی از ایمنی در برابر SARS-CoV-۲ منجر شده است.

محققان نمونه های خون  ۲۸۹ بزرگسال را از جمله ۱۰۵ نمونه از تانزانیا از ماه مارس تا ماه می ۲۰۱۹، ۹۹ مورد از زامبیا از سال ۲۰۱۷ تا اوایل ۲۰۱۹ و ۸۵ نمونه از لینکلن، نبراسکا از سال های ۲۰۰۵ ، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ مقایسه کردند.

این بررسی ها نشان دادند که سطوح آنتی بادی هایی که دارای واکنش متقاطع علیه SARS-CoV-۲ هستند در نمونه های خون گرفته شده از مناطق جنوب صحرای آفریقا شش تا هشت برابر بیشتر نمونه های خون گرفته شده در آمریکا بود که این موضوع نشان می دهد ساکنان مناطق جنوب صحرای آفریقا احتمالا پیش از این در معرض دو ویروس کرونای دیگر قرار داشته اند. این بررسی ها همپچنین نشان دادند که این آنتی بادی ها احتمالا قبل از شیوع همه گیری کووید۱۹ ایجاد شده اند.

با این حال محققان خواستار تحقیقات بیشتر روی نمونه های خونی بیشتر شدند. آنها نوشتند که عملکرد آنتی بادی ها با واکنش متقاطع علیه SARS-CoV-۲ و این که آیا آنها محافظتی علیه عفونت SARS-CoV-۲ و یا پیشرفت بیماری ایجاد می کند هنوز مشخص نیست و با نمونه گیری مقطعی گذشته نگر نیز قابل حل نیست.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه