ارسال به دیگران پرینت

بار اصلی بیماری استان کرمان کروناست|وضعیت شهرهای کرمان، سیرجان و رفسنجان نگران کننده است

کرمان معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش تست‌های کروناویروس در استان به دو تا سه برابر خبر داد و گفت: روند افزایشی از کرونا ویروس در استان کرمان داریم، شهروندان علائم بیماری را به اشتباه به حساب سرماخوردگی و آنفلوآنزا نگذارند.

بار اصلی بیماری استان کرمان کروناست|وضعیت شهرهای کرمان، سیرجان و رفسنجان نگران کننده است

دکتر "قاسم جان‌بابایی" شامگاه شنبه سوم آبانماه در حاشیه سفر به استان کرمان رر نشست بررسی وضعیت استان به لحاظ بیماری کرونا ویروس، با اشاره به شرایط خاص استان کرمان به لحاظ پهناوری عنوان کرد: کرمان در امکانات زیرساختی حوزه سلامت به لحاظ تخت‌های بیمارستانی و امکانات بهداشتی درمان، زیر میانگین کشوری است و در نتیجه جزو استان‌هایی است که کرونا می‌تواند برای آن ایجاد دردسر کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با مدیریت استاندار کرمان، مدیران استانی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، شرایط به گونه‌ای فراهم شد که مبتلایان بیماری بتوانند از خدمات استفاده کنند و تا الان میزان فوتی استان نسبت به جمعیت، زیر میانگین کشوری بوده و کرمان جزء استان‌های موفق در میزان مرگ و میر ناشی از کروناست. 

جان‌بابایی افزود: هم اکنون روند رو به افزایشی از بیماری کرونا ویروس را در استان کرمان شاهدیم به ویژه آنکه وضعیت در شهر کرمان، سیرجان و رفسنجان نگران کننده است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علت این مسئله را به رفتارهای اجتماعی مردم، مراسم و تجمع‌ها، فاصله‌گذاری‌ها و مسائل کارگری با توجه به مشاغل فصلی استان مرتبط دانست و ادامه داد: همه این موارد موجب شده تا بار بیماری کروناویروس در استان کرمان رشد پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نگرانی جدی در استان کرمان داریم، چون بار بیماری بیشتر شده است، مراجعات بیمارستانی و مریض‌های بدحال بالا رفته و میزان بستری بیماران در آی‌سی‌یو هم رو به افزایش است.

جان‌بابایی با تاکید بر اینکه سیکل بیماری باید شکسته شود، ابراز کرد: در درجه اول مردم باید با تصمیم استانداری همراهی بیشتر داشته باشند، مراسم‌های شادی و عروسی را تا جایی که می‌توانند به تاخیر بیندازند و یا حتما با شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حداقل افراد باشد.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: دستورالعمل‌های بهداشتی برای ادارات، فاصله‌گذاری، کاهش تجمعات حتما رعایت شود تا سیکل بیماری شکسته شده و اصول مدنظر مانند شستن دست‌ها و استفاده از ماسک حتما انجام گیرد. 

وی عنوان کرد: به زودی تعداد تست‌های کروناویروس در استان به دو تا سه برابر افزایش خواهیم داد و درخواست داریم که افراد دارای علائم بیماری به اشتباه آن را به حساب سرماخوردگی و آنفلوآنزا نگذارند. 

جان‌بابایی گفت: در حال حاضر بار اصلی بیماری استان کرمان کروناست و هر فردی که دچار علائمی مانند تب، سردرد، سرفه، تنگی نفس، ضعف و بیحالی شدید و بی‌اشتهایی است، آن را به حساب مسائل دیگر نگذارند تا با وضعیت بدحال به مراکز درمانی مراجعه کند. 

وی خاطرنشان کرد: نگرانی اصلی این است که مردم با حال عمومی بد به بیمارستان مراجعه نکنند و لازم است که بلافاصله بعد از بروز علائم به مراکز بهداشت درمانی مراجعه داشته باشند، مراکز بهداشت درمانی این امتیاز را دارند که اطلاعات افراد را در سامانه ثبت و نمونه‌برداری را هم از فرد داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه این نمونه‌ها در صورت مثبت بودن بحث قرنطینه را اعمال می‌کنند افزود: بیماری باید در بیمارستان بستری شود که از این بستری سود ببرد، بیماری که تنگی نفس ندارد، نیازمند بستری نیست، بیماری که صرفا علائم گوارشی، تب و یا دردهای استخوانی دارد می‌تواند در فضای جداگانه‌ای در منزل مراقبت شود. 

جان‌بابایی ابراز کرد: مهم این است که بیماری زود تشخیص داده شود، اکثر افراد می‌توانند در خانه ایزوله باشند بدون اینکه دیگران را مبتلا کنند، مشکل این است که افراد علائم را ساده و به حساب سرماخوردگی بگیرند و یا دیر به مراکز درمانی مراجعه کرده و اعضای خانواده را آلوده کنند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: مراکز بهداشتی درمانی ما بسته‌های دارویی دارند که برای بیماران سرپایی اختصاص دارد و می‌توانند در اختیار افراد مشکوک قرار دهند که خدمات را در منزل بگیرند.

وی ادامه داد: به لحاظ تخت‌های بیمارستانی در همه جای کشور محدودیت داریم و استان کرمان مقداری شرایط سخت‌تر است اما با استانداری هماهنگ کردیم که اگر لازم باشد و ظرفیت تخت‌های بیمارستان اجازه ندهد به سمت مراکز نقاهتگاهی برویم که افرادی دارای علائم و ریسک کمتر در آنجا مراقبت شوند. 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه