ارسال به دیگران پرینت

۳۶۳ مورد مثبت مالاریا در سیستان و بلوچستان از ابتدای امسال

کارشناس مسئول مالاریا وزارت بهداشت از ۳۶۳ مورد مثبت مالاریا در سیستان و بلوچستان از ابتدای امسال خبر داد.

۳۶۳ مورد مثبت مالاریا در سیستان و بلوچستان از ابتدای امسال

«عبدالرضا میراولیایی» کارشناس مسئول مالاریا وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت بیماری مالاریا در کشور بیان کرد: مالاریا از طریق یک ناقل منتقل می‌شود و ناقل هم موجودی است که می‌تواند یک عامل بیماری‌زا را از موجودی به موجود دیگر منتقل کند، بدون آنکه خودش بیمار باشد، ناقل مالاریا هم پشه ‌آنوفل ماده است.

وی ادامه داد: این بیماری تحت تاثیر تبادلات جمعیتی در کشورها و تغییرات اقلیمی است، کشور ما هم از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان در جوار کشور مالاریاخیز پاکستان قرار دارد و از آنجایی که این استان بیشترین مرز را با پاکستان دارد، بیشترین درگیری مالاریا را در آنجا به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی‌اش داریم.

میراولیایی تصریح کرد: استان‌های کشور را به پاک و درگیر بیماری تقسیم می‌کنیم و استان‌های مالاریاخیز کشور سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب استان کرمان هستند.

وی در مورد روش انتقال بیماری گفت: اگر فردی با خون آلوده به انگل مالاریا وارد منطقه‌ای شود و پشه‌ای هم با شرایط مناسب در منطقه وجود داشته باشد، نوع ماده‌ی پشه‌ آنوفل شبانه از فرد بیمار شروع به خون‌خواری می‌کند و انگل بیماری مالاریا را از فرد بیمار به فرد سالم منتقل می‌کند.

میراولیایی بیان کرد: یکی از دستاوردهای ارزشمند در برابر مالاریا این است که دو سال می‌شود انتقال محلی نداریم، چون انتقال محلی مالاریا چالش بزرگی است. در استان سیستان و بلوچستان از شش ماه اول سال ۹۹، ۳۶۳ مورد مثبت مالاریا داشتیم که هیچ‌کدام انتقال محلی نبوده است، طبق بررسی این بیماران یا پس از سفر به پاکستان دچار بیماری شده بودند و یا بیمارانی بودند که از افراد مبتلا شده در پاکستان بیماری را گرفتند که ما به اینها موارد محلی نمی‌گوییم.

وی با اشاره به راه‌های جلوگیری از انتقال مالاریا ادامه داد: راه اول این است که شرایط را در منطقه طوری فراهم کنیم که پشه نتواند آنجا زاد و ولد کند، بهترین کار این است که آب‌های راکد که متاسفانه در سیستان و بلوچستان هم زیاد است را جمع آوری کنیم، پس باید محیط زیست پشه را ناامن کنیم، موضوع دیگر این است که اگر این پشه را دیدیم با رعایت اصول آن را از بین ببریم.

میراولیایی گفت: یکی از راه‌های مهم مبارزه با مالاریا بیماریابی است، سال‌هاست که همکاران ما در بین مردم این مناطق در حال انجام این کار هستند، تا اگر فرد مشکوک به بیماری وجود داشت از آنها تست بگیرند و سریع درمان شوند.

وی افزود: علائم بیماری کرونا با بیماری مالاریا مشابهت زیادی مثل تب و بدن درد دارد، اتفاقی که امکان دارد بیفتد این است که فردی به مالاریا مبتلا باشد و به اشتباه کرونا تشخیص داده شود و این یک نگرانی برای ما است، برای همین کلاس‌های آموزشی برای همکاران پزشکی که درگیر حذف مالاریا هستند گذاشتیم، تا در این شرایط مورد مالاریایی را از دست ندهیم.

 

منبع : ایلنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه