ارسال به دیگران پرینت

محققان ژاپنی | سن تاثیری در آسیب‌پذیری در برابر کرونا ندارد

پژوهشگران ژاپنی در بررسی جدید خود دریافتند که سن نمی‌تواند در آسیب‌پذیری نسبت به کووید-۱۹ موثر باشد اما در شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از آن موثر است.

محققان ژاپنی  |   سن تاثیری در  آسیب‌پذیری در برابر کرونا ندارد

به نقل از مدیکال‌اکسپرس، دانشمندان در بررسی جدیدی دریافته‌اند که سن افراد نشان نمی‌دهد که احتمال ابتلای آنها به کووید-۱۹ چقدر است اما گسترش نشانه‌ها، پیشرفت بیماری و میزان مرگ و میر، به سن بیمار بستگی دارد.

از ابتدای همه‌گیری تاکنون، میزان گسترده‌ای از مرگ و میر پدید آمده و نشان داده که شدت نشانه‌ها و میزان مرگ و میر در افراد مسن‌تر، بیشتر است.

گروهی از دانشمندان "دانشگاه هوکایدو"(Hokkaido University) ژاپن، داده‌های به دست آمده از ژاپن، اسپانیا و ایتالیا را بررسی کردند و دریافتند که اگرچه شدت نشانه‌های کووید-۱۹ و میزان مرگ و میر ناشی از آن با سن مرتبط است اما میزان آسیب‌پذیری نسبت به کووید-۱۹ به سن ارتباطی ندارد.

دلیل مرگ و میر در افراد مسن‌تر می‌تواند ناشی از دو عامل باشد؛ میزان آسیب‌پذیری آنها نسبت به بیماری با توجه به سن که در تعداد بیماران مشخص می‌شود و احتمال قرار گرفتن آنها تحت تاثیر نوع شدید بیماری که در میزان مرگ و میر مشخص می‌شود. این عوامل نمی‌توانند به درک کامل کووید-۱۹ کمک کنند.

دانشمندان، داده‌های جمع‌آوری شده را بررسی کردند تا بفهمند که آیا ارتباطی میان سن، آسیب‌پذیری و شدت بیماری وجود دارد یا خیر. بررسی‌ها نشان می‌دهند که به رغم تعداد قابل توجه مرگ و میر در سه کشور مورد بررسی، نقش سن در بروز مرگ و میر مانند بقیه کشورها بوده است.

دانشمندان در این پژوهش، یک مدل ریاضی ابداع کردند تا میزان آسیب‌پذیری هر گروه را در شرایط متفاوت مورد بررسی قرار دهند. آنها سطح تماس انسان به انسان و سطح محدودیت فعالیت‌های خارج از خانه را نیز در هر گروه مورد بررسی قرار دادند.

این مدل نشان داد که اگر سن بر شدت مرگ و میر موثر نباشد، حساسیت در مورد این موضوع لازم نیست. بررسی‌های صورت گرفته با این مدل نشان داد که سن، بر آسیب‌پذیری نسبت به کروناویروس تاثیری ندارد اما شدت بیماری و میزان مرگ و میر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این پژوهش، در مجله "Scientific Reports" به چاپ رسید.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه