ارسال به دیگران پرینت

اصفهان موفق‌ترین شهر در مقابله با آلودگی هوا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: صرفنظر از وقوع ریزگردها که عمدتاً منشأ آن خارجی است و تنها چند روز از سال درگیر آن هستیم اما اصفهان در بین کلانشهرهای ایران موفق‌ترین شهر در مقابله با آلودگی هوا بوده است.

اصفهان موفق‌ترین شهر در مقابله با آلودگی هوا

۵۵آنلاین :

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: صرفنظر از وقوع ریزگردها که عمدتاً منشأ آن خارجی است و تنها چند روز از سال درگیر آن هستیم اما اصفهان در بین کلانشهرهای ایران موفق‌ترین شهر در مقابله با آلودگی هوا بوده است.

حمید ظهرابی با اشاره به آمار مقایسه ای کیفیت هوای استان اصفهان در چند سال اخیر ، گفت: کیفیت هوا نسبت به سال قبل هم بهبود قابل توجهی داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: نکته قابل ذکر فقط مستمر بودن روزهای سکون هوا و وارونکی دما در سال جاری بود که شاخص کیفیت هوا در دو مرحله یک بار ٩ روز و یک بار ٥ روز متوالی در شرابط ناسالم برأی گروه های حساس قرار گرفت .

ظهرابی در تأیید این مدعا به تعداد روزهای سالم این شهر در سال 92 و 94 و مقایسه تعداد روزهای سالم و ناسالم در شش ماهه نخست سال 92 و 95 اشاره کرد و اظهار داشت: «تعداد روزهای سالم اصفهان از نظر شاخص PSI هوا از 108 روز در سال 92 به 243 روز در سال 94 افزایش یافته است که رشد حدود دو و نیم برابری را نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر در سال 92 به ازای هر یک روز سالم، دو و نیم روز ناسالم داشتیم. در همین حال تعداد «روزهای ناسالم برای عموم» از 88 روز در سال 92 به 13 روز در سال 94 کاهش یافته ولی در سال 94 با همکاری سایر دستگاه‌ها و مشارکت همگانی میزان روزهای سالم به 243 روز رسید و این نتیجه تلاش همگانی بود که با پیگیری‌های شدید محیط زیست انجام شد.»

اصفهان موفق‌ترین شهر در مقابله با آلودگی هوا

به گفته وی، این رخداد در شرایطی اتفاق می‌افتد که اصفهان به گواه آمار موجود یکی از آلوده‌ترین شهرها را در بین کلانشهرهای ایران در سال 92 داشت که مهم‌ترین دلیل این امر نیز توزیع بنزین‌های سرطان زا و آلوده موسوم به «بنزین پتروشیمی» بود که در فاصله سال‌های 89 تا 92 در واحدهای پتروشیمی تولید و تقریباً در سراسر کشور توزیع شد که شدت آلودگی هوای اکثر شهرها بویژه کلانشهرها را دوچندان کرد. اما اکنون با اجرای موفق برنامه جامع کنترل کیفی و کاهش آلودگی هوای اصفهان، این شهر صدرنشین کلانشهرهای ایران در مقابله با آلودگی هوا شده است.

به گفته وی، محیط زیست استان همچنین موفق شده میزان انتشار گوگرد را در هوای شهر تا حد زیادی کم کند و با گازی کردن دو نیروگاه بزرگ شهر در دو سه سال گذشته میزان آلودگی را کاهش دهد، از سوی دیگر با هماهنگی‌های اتفاق افتاده بین محیط زیست و وزارت نفت، پالایشگاه اصفهان در حال حاضر تمامی بنزین و گازوئیل مصرفی این شهر را با استاندارد یورو 4 تولید و توزیع می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با شاره به جدول فوق گفت: آمار مربوط به 9 ماه نخست سال 95 است که نشان می دهد تعداد روزهاای پاک و سالم از ١٧٢ روز در سال 94 به ٢١٠ روز در سال جاری رسیده است و این عدد در سال ٩٢ فقط ٦١ روز بوده است.

به گفته وی، تعداد روزهای نا سالم( ناسالم برای گروه های حساس و ناسالم برای عموم ) هم نسبت به سال قبل نصف شده است و از ٧٤ روز به ٣٦ روز رسیده است .

وی با تاکید بر اینکه برنامه کاهش الودگی شهر اصفهان با جدیت در حال پیگیری است، از برخی رسانه ها که آلوده ترین ایستگاه شهر أصفهان ( ایستگاه هواشناسی) را با میانگین شهر تهـران مقایسه و به تحریک وتشویش اذهان عمومی پرداخته اند و به طور مداوم وانمود می کنند که هوای اصفهان از تهران آلوده تَر است، انتقاد کرد.

به گفته ظهرابی؛ با این حال استان اصفهان کماکان با داشتن 30 درصد از سهم صنایع آلاینده کشور همچنان شرایط مطلوبی از نظر شرایط زیست محیطی ندارد و راهبرد پیش‌بینی شده برای کاهش حجم آلودگی بخش صنعت در ارتقای تکنولوژی صنایع موجود، حذف صنایع آلوده‌کننده و مخرب محیط زیست و اعمال محدودیت‌های بیشتر جهت استقرار صنایع در شعاع 50 کیلومتری شهراصفهان و تمرکززدایی از بخش مرکزی است.

وی افزود: اینها اقداماتی است که در قالب برنامه آمایش سرزمین و مصوبات شورای برنامه‌ریزی استان در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان درباره ریزگردهای اصفهان نیز می‌گوید: منشأ نزدیک به 90 درصد از غبار‌هایی که با آن مواجهیم خارجی است و معمولاً این ریزگردها در طول سال 15 تا 20 روز اصفهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما در عین حال استان اصفهان 3 میلیون هکتار بیابان دارد که حدود 900 هزار هکتار آن کانون فرسایش بادی است که از این میزان نیز 260 هزار هکتار فقط در شرق اصفهان قرار دارد. با وجود این ما نخستین استانی بودیم که برنامه جامع مقابله با گرد و غبار را تهیه کردیم و اکنون تمامی کانون‌های تولید ریزگرد داخلی‌مان را شناسایی کرده و برای مقابله با آن برنامه‌های مصوب را به اجرا گذاشته‌ایم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه