ارسال به دیگران پرینت

فاطمه اکبرپور :

زباله‌های کرونایی | هنوز برنامه‌ای برای تعبیه مخازن زباله های کرونایی ارائه نشده است

فاطمه اکبرپور رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران درباره مدیریت زباله های کرونایی می‌گوید: شهرداری اصفهان اقدام به نصب جعبه‌های ایمن و مخازن زباله در محدوده اطراف بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جهت انداختن ماسک و دستکش شهروندان کرده است و در تهران نیز صحبت‌هایی مبنی بر اتخاذ تمهیدات لازم برای تعبیه مخازن زباله جداگانه و جمع‌آوری جداگانه ماسک، دستکش و تجهیزات حفاظتی در سطح شهر شده است اما هنوز برنامه‌ای در این زمینه از سوی شهرداری و سایر مجموعه‌های دست‌اندرکار دریافت نکرده‌ایم.


زباله‌های کرونایی   |  هنوز برنامه‌ای برای تعبیه مخازن زباله های کرونایی ارائه نشده است

حدود شش ماه از روزی که به‌صورت رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام شد، می‌گذرد و استان تهران اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد. از مسائل مهم مطرح در این روزها انتشار این ویروس از طریق پسماندهای آلوده است این در حالیست که رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران می گوید: هنوز برنامه‌ای برای تعبیه مخازن زباله جداگانه و جمع‌آوری جداگانه ماسک، دستکش و تجهیزات حفاظتی از سوی شهرداری و سایر مجموعه‌های دست‌اندرکار دریافت نکرده‌ایم.

یکی از دغدغه‌های این ایام کرونایی رها کردن ماسک و دستکش افراد در معابر و مخازن زباله شهری است که علاوه‌بر سایر مردم می‌تواند پاکبان‌ها و افرادی که در حوزه پسماند فعالیت می‌کنند را در خطر جدی ابتلا به این ویروس قرار دهد. تحقیقات انجام شده درباره بیماری‌ها و ویروس‌های همه‌گیر نشان می‌دهد یکی از مسائل مهم در زمینه مدیریت و مقابله با بیماری‌های واگیردار، مدیریت پسماندها است.

فاطمه اکبرپور – رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران - درباره مدیریت زباله های کرونایی به ایسنا می‌گوید: شهرداری اصفهان اقدام به نصب جعبه‌های ایمن و مخازن زباله در محدوده اطراف بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جهت انداختن ماسک و دستکش شهروندان کرده است و در تهران نیز صحبت‌هایی مبنی بر اتخاذ تمهیدات لازم برای تعبیه مخازن زباله جداگانه و جمع‌آوری جداگانه ماسک، دستکش و تجهیزات حفاظتی در سطح شهر شده است اما هنوز برنامه‌ای در این زمینه از سوی شهرداری و سایر مجموعه‌های دست‌اندرکار دریافت نکرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه تحویل مخازن و سطل‌های زباله مخصوص پسماند کرونایی به منازل و جمع‌آوری آن‌ها می‌تواند یکی از راه‌های جداسازی پسماند کرونایی از سایر پسماندها و دور کردن این پسماندها از سطح شهر باشد، تصریح می‌کند: واقعیت این است که تعداد خانوارهای ساکن در تهران به میزانی است که اجرایی کردن این برنامه را دشوار می‌کند. چنین اقداماتی سخت و زمان‌بر هستند بنابراین نیاز به یک برنامه‌ریزی هوشمند و استفاده از ظرفیت استارت‌آپ‌ها و اپلیکیشن‌های جمع‌آوری پسماند دارند.

اکبرپور در ادامه ضمن بیان اینکه اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان تهران برنامه‌ای مبنی بر تغییر نحوه جمع‌آوری تجهیزات حفاظتی از جمله ماسک و دستکش از سوی نهادهای متولی پسماند دریافت نکرده است، تاکید می‌کند: از آنجایی که همچون گذشته پسماندهای کرونایی در مخازن شهری تخلیه و جمع‌آوری می‌شوند، همچنان توصیه‌ می‌کنیم که مردم در منازل خود پسماندهای کرونایی و تجهیزات محافظتی خود را در کیسه‌های جداگانه و در بسته دفع کنند و حتما این کیسه‌ها را گره بزنند تا حداقل زمانی‌که در مخازن شهری رها می‌شود برای پاکبان‌ها و کسانی که در امر جمع‌آوری پسماند فعالیت می‌کنند، مشکلی ایجاد نکند.

در حالی مخازن جداگانه ای برای دفع تجهیزات حفاظتی در پایتخت وجود ندارد که محمد الموتی- دبیر تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور- معتقد است که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از طریق ماسک و دستکش‌های رها شده در مخازن زباله سطح شهر لازم است که شهرداری کنار تمام این مخازن، کیسه و سطل‌های رنگی ویژه پسماند کرونایی قرار دهد تا شهروندان بدانند که خارج از منزل باید ماسک و دستکش خود را در این مخازن مخصوص رها کنند.

: لازم است شهرداری‌ها در مبلمان شهری، کنار تمام مخازن و سطل‌های زباله سطح شهر کیسه و سطل‌های رنگی ویژه پسماند کرونایی قرار دهند تا بخش عمده‌ای از خطرات ناشی از مخلوط شدن زباله‌های کرونایی با سایر زباله‌ها برطرف شود و در محل‌های دپوی زباله آسیب‌های کمتری کارکنان این مراکز را تهدید کند.

با توجه به اینکه پس از گذشته حدود شش ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور باز هم شاهد ماسک و دستکش‌های رها شده در معابر و مخازن زباله سطح پایتخت هستیم، لازم به نظر می رسد که نهادهای متولی در امر پسماند تمهیداتی برای جمع‌آوری جداگانه و امن لوازم حفاظتی در سطح شهر بیندیشند تا بتوان از شیوع این ویروس جلوگیری کرد و خطر ابتلای سایر افراد جامعه به بیماری کووید – ۱۹ را کاهش داد.

منبع : انتخابات
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه