ارسال به دیگران پرینت

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

برگزاری مراسم عزاداری محرم فقط در فضا باز تصویب شده است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پروتکل‌های مراسم عزاداری محرم پس از تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا، توسط وزارت کشور به استانداری‌ها و توسط وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده و بر این اساس، برگزاری مراسم در فضای سربسته به هیچ عنوان مطرح نیست و فقط در فضاهای باز باید برگزار شود.

برگزاری مراسم عزاداری محرم فقط در فضا باز تصویب شده است.

احمد جنیدی روز جمعه در گفت ‌وگو با خبرنگار سلامت درباره مسائل مطرح شده مبنی بر برگزاری مراسم عزاداری محرم در فضای سربسته افزود: فایلی در زمینه پروتکل‌های محرم منتشر شد که مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم در مورد آن فایل تکذیبیه صادر کرد. جلسه‌ای در سازمان تبلیغات برگزار شد که رییس این سازمان، دبیر ستاد کرونا، معاونان وزیر بهداشت و روحانیون در آن جلسه حضور داشتند. در این جلسه در مورد برگزاری مراسم در فضای باز صحبت‌هایی مطرح و قبول شد، اما شبهاتی در مورد برگزاری مراسم در فضای سربسته وجود داشت.

وی ادامه داد: البته در آن جلسه نیز اعلام شد که همه این صحبت‌ها باید در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و تصویب شود. سپس در ستاد ملی مقابله با کرونا، با برگزاری مراسم عزاداری محرم در فضای سربسته موافقت نشده و فقط برگزاری مراسم در فضای باز تصویب شده است.

دسته روی و نخل گردانی نخواهیم داشت

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار کرد: اگر قرار به زنجیرزنی باشد باید روز قبل زنجیر را تحویل فرد بدهند و در روز آخر تحویل بگیرند تا دست به دست نشود. برخی هیات‌ها لباس مشکی می‌دهند که این لباس‌ها هم باید روز اول تحویل داده شده و روز آخر دریافت شود تا لباس دست به دست نشود. سینه زنی هم باید در فضای باز انجام شود و امسال دسته روی نخواهیم داشت. این مراسم باید با رعایت فاصله دو متری از هم انجام شود.

جنیدی گفت: مراسمی مثل نخل گردانی در سال جاری نخواهیم داشت تا تجمع ایجاد نشود. همه مردم ایران از عزاداران امام حسین (ع) و یاران ایشان هستند. همان طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، برای این‌که امسال این مراسم را برگزار کنیم و کسی به ویروس کرونا مبتلا نشود، این تمهیدات در نظر گرفته شده تا مراسم در فضای باز برگزار شود.

قالب عزاداری امسال متفاوت باشد

وی بیان کرد: قالب و شکل عزاداری امسال می‌تواند متفاوت باشد. باید قالب عزاداری را متناسب با شرایط زمان و مکان در نظر بگیریم. در حال حاضر درگیر شرایط بیماری هستیم. ویروسی که به هیچ فردی رحم نکرده و افراد را انتخاب نمی‌کند. بهتر است سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند از مراسم عزاداری تلویزیون و فضای مجازی استفاده کنند. همچنین همه منازل می‌توانند پرچم اباعبدالله(ع) را نصب کنند.

 حسین ذوالفقاری رییس کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز چهارشنبه در این رابطه گفت: طبق نظر کارشناسی وزارت بهداشت، برگزاری مراسم در فضای سربسته خطر شیوع کرونا را افزایش می‌دهد و برگزاری مراسم عزاداری محرم در فضای بسته ممنوع است.

علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز سه شنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس با خبرنگاران در همین رابطه گفته بود: هر گونه برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای بسته ممنوع است و از مردم می‌خواهیم در طرح «هر خانه، یک حسینیه» مشارکت کنند تا اجازه ندهیم حتی یک عاشق اباعبدالله الحسین (ع) تب کند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز چهارشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس با خبرنگاران در این رابطه اظهار کرد: مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا این است که به هیج وجه مراسم محرم در فضای سربسته نباید باشد. در فضای باز هم با فاصله گذاری باید انجام شود و این موضوع به صورت واضح اعلام شده است. مداحلان و علما هم همکاری داشته‌اند. در این زمینه همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند فصل الخطاب مصوبات ستاد ملی کروناست و مطابق مصوبه این ستاد اگر هیات‌های عزاداری از پروتکل‌ها تخطی کنند در گام اول تذکر می‌گیرند، در گام دوم یارانه و تسهیلات آنها قطع شده و در مرحله سوم مجوز هیات باطل می‌شود.

منبع : شفقنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه