ارسال به دیگران پرینت

جاسوس‌ های وزارت خارجه، سازمان انرژی هسته‌ای و وزارت دفاع بازداشت شدند

اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه گفت: در روز‌های گذشته چند جاسوس توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شدند. هم در وزارت امور خارجه و صنایع تامین کننده قطعات و هم در حوزه انرژی و وزارت دفاع و انرژی هسته‌ای دستگیری‌هایی داشتیم.


جاسوس‌ های وزارت خارجه، سازمان انرژی هسته‌ای و وزارت دفاع بازداشت شدند

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه رویکرد دستگاه قضا در دوره تحول در برخورد با تخلفات مطبوعات به جای رویکرد سخت گیرانه و سزادهی، رویکرد اصلاحی مدارا و اقناعی است، گفت: در یک سال اخیر هیچ روزنامه و رسانه‌ای از سوی قوه قضاییه توقیف نشده است.

غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه در سی و یکمین نشست خبری ضمن تبریک ایام و اعیاد به ویژه عید سعید غدیر خم، عید ولایت و امامت و میلاد موسی بن جعفر(ع) با اشاره به روز خبرنگار افزود: روز خبرنگار به همه اصحاب رسانه را تبریک می گوییم و یاد تمام خبرنگاران شهید خصوصا شهید صارمی و شهید آوینی را گرامی می داریم.

تعطیلی کارخانه و واحد تولیدی را به هیچ عنوان بر نمی‌تابیم

اسماعیلی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۶ مورد از پرونده‌های محکومیت به قصاص با گذشت اولیای دم، اجرای قصاص منتفی شده و محکومان به قصاص حیات جدید یافتند.

وی افزود: همچنین در یک سال اخیر همه تلاش دستگاه قضا این بود که ضمن رسیدگی به پرونده‌های قضایی، هیچ کارگاه و کارخانه و واحد صنعتی و تولیدی تعطیل نشود و کارگری هم بیکار نشود و استیفای حقوق کارگران در اولویت قرار گیرد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در سال گذشته هیچ واحد تولیدی با حکم قضایی تعطیل نشده و از سوی دیگر نیز حتی اگر افرادی هم قصد تعطیل کردن داشته‌اند از تعطیلی جلوگیری کرده‌ایم، زیرا تعطیلی کارخانه و واحد تولیدی را به هیچ عنوان بر نمی‌تابیم.

وی با بیان اینکه همچنان موضوع شیوع کرونا مطرح است، افزود: همچنان این ویروس مشکل کل دنیاست اما در قوه قضاییه اقدامات خوبی اجرا شد برای مثال برگزاری دادگاه الکترونیک بود.

اسماعیلی اضافه کرد: برای اجرای درست دادگاههای الکترونیک و مجازی، زیرساخت‌های لازم هم فراهم شده است؛ این امر در این راستا اجرا شد تا ترددهای کمتر و مشکلی برای سلامتی اصحاب پرونده ایجاد نشود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: تنها در خراسان جنوبی در سه ماهه اول امسال پنج هزار و ۸۹۸ مورد دادگاه الکترونیکی با استفاده از فناوری های نوین برگزار شده است.

وی توضیح داد: در این روش، اصحاب پرونده در منازل و دفاتر کار خود بودند که دادگاه تشکیل شد آن هم به صورت الکترونیک و جالب است که در همین استان چهار پرونده با طرفین حاضر در خارج از کشور به صورت الکترونیکی برگزار شد.

اسماعیلی افزود: درصدی از شرکت کنندگان در جلسات الکترونیکی وضعیت را خوب ارزیابی کرده و ۹ درصد آن را متوسط و تنها یک درصد این دادگاه ها وضعیت را نامناسب ارزیابی کردند.

وی ادامه داد: کرونا ضمن اینکه تهدید محسوب می شود یک فرصت هم هست و ما از این فرصت برای توسعه دادرسی های الکترونیک استفاده می کنیم.

وصول ٢٩ هزار میلیارد تومان بدهی مالیاتی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره فرارهای مالیاتی و ورود قوه قضاییه همچنین وضعیت بدهکاران بانکی گفت: وضعیت کشور ایجاب می کند که یقه بدهکاران بزرگ بانکی و آنها که از دادن مالیات فراری هستند، بگیریم و حقوق شهروندان را استیفا کنیم البته در این مسیر باید از بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی هم کمک می گرفتیم که از همکاری این دو سازمان و نهاد هم تشکر می کنیم.

وی افزود: از اوایل سال ۹۸ تا امروز در تهران با پیگیری سازمان امور مالیاتی بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده و کلان اخذ شده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: به سمت کسبه خرد نرفتیم بلکه بدهکاران بزرگ را به سراغشان رفته و از آنها بازخواست کردیم. حدود ۶ هزار میلیارد تومان هم بدهی مالیات در استانها اخذ شد که در مجموع حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان بدهی مالیاتی وصول شده است.

وی اظهار داشت: اخیرا در حوزه بدهی بانکی هم در حوزه گروه فرزانه راد ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی این گروه به بانک مسکن را تسویه کردیم و ۲۳۰ میلیارد بدهی به بانک رفاه را هم در دست وصول داریم.

امروز ختم رسیدگی به پرونده طبری

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری گفت: هفته گذشته آخرین دفاعیات طبری اخذ و امروز ختم رسیدگی به پرونده اعلام می شود و اکنون این دادگاه در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: آنچه در این دادگاه مطرح و رسیدگی شد همه موارد اتهامی این فرد نبود و بخش های دیگر این پرونده در دادسرا مفتوح است و بخش دوم این پرونده به زودی به دادگاه می آید.

اسماعیلی اظهار داشت: از آنجا که بعد از ختم رسیدگی ظرف مدت یک هفته باید حکم دادگاه صادر شود اما وکلای متهمان فرصتی برای ارائه لایحه دفاعی به دادگاه خواستند که این مهلت به آنها داده شده است و ممکن است از مدت قانونی چند روز بیشتر باشد.

رسیدگی مجدد به پرونده جنگل های هیرکانی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره درخواست سازمان جنگل‌ها و موضوع جنگل های هیرکانی گفت: قبل از ورود سازمان جنگل ها، به موضوع ورود کردیم و بازدید میدانی توسط مقامات قضایی انجام و اسناد و مدارک را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: گزارشی از سوی رئیس کل دادگستری استان مازندران ارائه شد که حکم اولیه را صحیح نمی دانستند و این مسأله باعث شد با دستور رئیس قوه قضاییه برای اعمال ماده ۴۷۷ صادر شود تا موضوع مجدد مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: هر جا که حقی از مردم ضایع شده باشد، دستگاه قضایی ورود می کند و اگر حکمی هم قطعی شده باشد آن را لغو و مجدد بررسی می کنیم.

وی توضیح داد: البته حکم مربوط به جنگلهای هیرکانی براساس یک سری اظهار نظر های نادرست کارشناسی صادر شده بود که مجددا در جریان رسیدگی قرار گرفت.

رسیدگی به قرارداد سرمربی سابق تیم ملی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت موضوع سرمربی سابق تیم فوتبال کشور گفت: این قرارداد از سوی سازمان بازرسی بررسی شد و مشخص شد که یک سری اشتباهات داشته است.

اسماعیلی اضافه کرد: برای حضور ۶۳ روزه این مربی هزینه سنگینی به کشور وارد شد و ایرادها و اشکالات کار بررسی شده و تصمیم مقتضی به سرعت اتخاذ خواهد شد.

افراد تحت تعقیب از طریق اینترپل به کشور بازگردانده می شوند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درخصوص بازگشت تعدادی از متهمان در خارج از کشور به ویژه در پرونده پتروشیمی گفت: سه نفر از افراد پیش از تشکیل پرونده به خارج از کشور رفته بودند و فقط یک نفر که آن هم شریفی نیک نفس بود از کشور خارج شده بود زیرا در آن زمان ممنوع الخروج نبوده است. آقای ریاحی هم ممنوع الخروج بوده است اما با اسناد جعلی از کشور خارج شده است.

اسماعیلی افزود: بارها اعلام کرده‌ایم افرادی که تحت تعقیب دستگاه قضایی هستند از طریق اینترپل به کشور بازگردانده خواهند شد و این افراد هم در اسرع وقت به کشور بازگردانده خواهند شد.

وی تصریح کرد: البته عدم حضور این افراد خللی در روند رسیدگی به پرونده وارد نمی کند و روند رسیدگی قضایی در جریان است.

جامعه رسانه ای دقت کنند افرادی به ناحق سر سفره آنها ننشینند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «روز خبرنگار را پشت سر گذاشتیم در حالی که در واکنش به پیام‌های تبریک‌ مقامات قضایی، برخی مدعی بودند که علی رغم این تبریک‌ها، تعدادی خبرنگار زندانی داریم و حتی در روز خبرنگار برخی با عنوان خبرنگار بازداشت شده‌اند»، گفت: ما در روز خبرنگار هیچ خبرنگاری را بازداشت نکردیم و انتشار دهنده اولیه این موضوع خودش اصلاحیه هایی زده است.

وی ادامه داد: جامعه خبرنگاری ما مثل جامعه کارگری است و من قبلا به جامعه کارگری گفتم که جامعه کارگری مراقبت کنند که افراد غیرکارگر سرسفره کارگران ننشینند، بنابراین جامعه رسانه ای ارزشمند و خوب ما نیز مواظبت کنید تا افرادی به ناحق سر سفره شما ننشیند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص فساد در حوزه خودرو و ورود دستگاه قضایی گفت: قوه قضاییه نسبت به این حق مردم بی تفاوت نبوده و از ناحیه خودروسازان پیگیری‌های متعددی انجام شده است.

وی ادامه داد: در مورد برخی شرکت‌های خودرویی که با سوءاستفاده موجب گرانی می‌شدند، اقداماتی انجام شد. مدیران قبلی هر دو شرکت خودروساز تحت تعقیب قرار گرفتند و در زمره محکومان پرونده‌های قضایی هستند.

اسماعیلی اظهار داشت: در زمینه گرانی خودرو سازمان بازرسی کل کشور ورود جدی داشت. در یک نمونه در بازرسی از ایران خودرو به این نتیجه رسیدند که یکی از تأمین کننده ها با تبانی مبادرت به گران نمایی و گران فروشی کرده و علیرغم اینکه فولاد آلیاژی می‌توانسته از داخل تولید شود از خارج تهیه شده است؛ به همین دلیل ۵۳۳ میلیارد از ۵۴۴ میلیارد تومان در این رابطه به شرکت عودت داده شد.

زمزمه عفو محکومان محیط زیستی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال ایرنا مبنی براینکه زمزمه عفو محکومان محیط زیستی شنیده شده، آیا در زمینه عفو محکومان امنیتی اخبار تازه ای مطرح است، گفت: آنچه که عفو بود، گزارش دادیم و به مناسبت اعیاد عفو مورد عنایت مقام معظم رهبری قرار گرفت.

وی ادامه داد: اعلام کردیم در لیست پیشنهادی عفو قوه قضاییه همیشه گروه های مختلفی از محکومان که شرایط داشته باشند، قرار دارد.

اسماعیلی اظهار داشت: در دوره اخیر محکومان امنیتی در لیست عفو بودند و تعدادی مورد عفو قرار گرفتند و هرجا به این نتیجه برسیم که سایر محکومان اگر اصلاح شده باشند، فارغ از نوع جرم و میزان محکومیت پیشنهاد عفو می دهیم.

در رابطه با ادعای میرسلیم یک نماینده پیشین مجلس بازداشت شد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «چند ماه است که آقای میرسلیم ادعایی را مطرح کرده است مبنی بر اینکه رئیس کمیسیون عمران وقت مجلس دهم از شهرداری تهران ۶۵ میلیارد تومان رشوه گرفته و تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رأی نیاورده است؛ آقای میرسلیم اخیرا اعلام کرد مدارک این ادعا را به قوه قضاییه ارائه داده است؛ چرا قوه قضاییه در این باره اقدام فوری نمی کند»، گفت: گزارشی به قوه قضاییه واصل شد و در حال بررسی این ادعا هستیم و رسیدگی‌ها آغاز شده است.

وی ادامه داد: یکی از نمایندگان پیشین مجلس بازداشت شده اما این آغاز کار است و هنوز ماهیت موضوع و جزئیات آن روشن نشده و نمی شود بدون جمع بندی، اطلاع رسانی کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: مطمئن باشید در رسیدگی‌ها، آنچه از تخلفات به دستمان برسد رسیدگی خواهیم کرد و حتما مورد رسیدگی قرار می گیرد و رئیس قوه قضاییه هم اعلام کرده اند پرونده زیر میز نداریم و همه پرونده‌ها روی میز است.

وی افزود: نتیجه پرونده نیازمند رسیدگی‌های قضایی است و نتیجه آن به سمع مردم خواهد رسید. موضوعی که هنوز رسیدگی نشده است، به جای پرداختن در رسانه باید با اعتماد به دستگاه قضایی رسیدگی شود.

تشکیل پرونده قضایی برای پسر یکی از روسای فدراسیون ها

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره استعفا یکی از روسای فدراسیون های مهم ورزشی و موضوعاتی پیرامون بدهکاری او و فرزندش گفت: اگر همان فردی باشد که در ذهم من است موضوع ابر بدهکار بودن برای وی نداریم؛ پرونده ای برای پسر یکی از روسای فدراسیون ها تشکیل شده اما نه به خاطر ابر بدهکاری و باید بگویم استعفا و عدم استعفا تاثیری در رسیدگی ندارد.

پرونده کروز در دادسرا

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره دادگاه رسیدگی به پرونده کروز گفت: این پرونده هنوز در دادسرا است و منتظر تکمیل تحقیقات هستیم و از بیان اطلاعات بیشتر معذورم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره رییس سابق تعزیرات البرز

آخرین پرونده رئیس سابق تعزیرات البرز گفت: اینکه گفته می شود ایشان جرم دارد، صحیح نیست چون تا پایان رسیدگی نمی شود لفظ جرم را به کار برد؛ در استان البرز اقداماتی در این خصوص انجام و بررسی ها آغاز شده و پرونده ای تشکیل شده و از ضابط خواسته شده، مستندات خود را ارائه دهد.

پیگیری قضایی علی اشرف ریاحی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت پرونده علی اشرف ریاحی از متهمان پرونده پتروشیمی و چرایی فرار این فرد گفت: یکبار این سوال را توضیح دادم؛ این فرد ممنوع الخروج بود اما احتمالا با اسناد جعلی و غیر گذرنامه خود از کشور خارج شده است؛ هنوز نتیجه دقیقی به دست ما نرسیده و پیگیری‌های قضایی در حال انجام است.

پیگیر اصلاح ماده ١٠٠ هستیم

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع آرای کمیسیون ماده ١٠٠ گفت: صراحتا اعلام کردیم که با تبصره های ماده ١٠٠ که به گونه ای اجازه بروز تخلف و خرید تخلف را می دهد از ابتدا مخالفیم و در حال پیگیری این موضوع هستیم که این ماده و تبصره های آن اصلاح شود.

وی ادامه داد: نباید به افراد اجازه ارتکاب تخلف بدهیم، بعد آنها را جریمه کنیم و از آنها پول بگیریم این چنین نباید باشد و پیگیری هایی هم در این زمینه در حال انجام داریم.

جلوگیری از تعطیلی یک کارخانه با ۵٠٠ کارگر

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی دباره آخرین وضعیت تعطیلی کارخانه‌ای با ۵۰۰ کارگر گفت: این خبر بخش‌های غلطی داشت برای مثال این کارخانه با حکم دستگاه قضایی تعطیل نشد و به دلیل بدهی بانکی بود.

وی ادامه داد: البته روز گذشته موضوع حل و فصل شد و مهلتی یک ساله برای کارخانه گرفته شد تا بدهی خود را پرداخت کند و سیاست ما هم حفظ کارخانه‌هاست.

احکام جاسوسان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره دستگیری تعدادی جاسوس گفت: در روزهای اخیر تعدادی از جاسوسان و عناصر خودفروخته را توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) تعقیب و دستگیر کردیم.

وی ادامه داد: افرادی از وزارت امور خارجه و دستگاه های تأمین کننده قطعات حوزه انرژی، وزارت دفاع و سازمان انرژی هسته ای بودند؛ یکی از کسانی که دستگیری وی خیلی خوب بود شارمهد سردسته گروه تندر بود؛ کسی که عزاداران حسینی را در حال عزاداری در حسینیه شیراز به شهادت رسانده بود و اقدام تروریستی انجام داده بود.

اسماعیلی اظهارداشت: عجیب این است که کشورهای مدعی حقوق بشر مأمن تروریست ها شده‌اند و کسانی که انفجار و خرابکاری انجام می دهند و افراد بی گناه را در حال انجام مراسم مذهبی به شهادت می رسانند، پناه می دهند و به آنها امکانات و رسانه می‌دهند و آنها را پرورش می دهند و موجبات انحراف افکار عمومی را ایجاد می کنند.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: در همین ایام حکم دو جاسوس هم به نام های مسعود مصاحب فرزند محمود که در قالب دبیر کل انجمن دوستی اتریش و ایران فعال بود و با سرویس های جاسوسی آلمان و اسرائیل ارتباط داشت و مبادرت به جاسوسی می کرد و اطلاعات گوناگون در حوزه های مختلف از جمله پروژه های نظامی و هسته ای و نانو و درمانی در اختیار بیگانگان قرار می داد، محاکمه و به ١٠ سال حبس محکوم شد و حکم تایید شده است همچنین فردی به نام شهرام شیرخانی بود که جاسوس بود و برای انگلیس در حوزه های مختلف و حساس اطلاعات می فروخت و دنبال آلوده سازی برخی مدیران و جذب عناصر برای سرویس های جاسوسی بود که اطلاعات قراردادهای بانک مرکزی و بانک ملی به دشمن داده بود که شناسایی و محاکمه شد که این فرد هم به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

نکاتی درباره پرونده هفت تپه

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده هفت تپه و پرداخت حقوق کارگران گفت: چند نکته درباره پرونده هفت تپه مطرح است؛ نکته اول تداوم فعالیت این شرکت است زیرا معتقدیم که فعالیت شرکت تحت هیچ شرایطی نباید متوقف شود. موضوع دوم رسیدگی به اتهامات مدیران این شرکت است که قوه قضاییه با جدیت پرونده اتهامی این افراد را رسیدگی می کند. اخیرا برای تکمیل بخشی از پرونده به کارشناسی رفته است و برابر ضوابط و مقررات قانونی در جریان رسیدگی قرار دارد.

اسماعیلی اظهار داشت: بخشی دیگر درباره اعتراض به خصوصی‌سازی هفت تپه است که این موضوع هم در دولت در حال پیگیری است و ما هم تقاضا کردیم سریع تر پیگیری و تعیین تکلیف کنند ضمن آنکه با دستور ریاست قوه قضاییه دو هفته قبل در جلسه ای که با حضور مقامات ذیربط استانی و تهران در محضر رییس قوه قضاییه تشکیل شد ایشان به دادستان کل کشور مأموریت ویژه دادند تا این موضوع به صورت تخصصی بررسی و تحقیق کنند و دادستان کل کل کشور جلسات متعددی را برگزار کرده است.

حسینیه ای به وسعت ایران اسلامی برپا می شود

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در آستانه ماه محرم قرار داریم، افزود: جامعه مذهبی ما و مومنین و کسانی که اهل محافل دعا و عزاداری هستند بیش از سایر هموطنان پروتکل ها را اجرا می کنند و بهترین الگوی رعایت پروتکل ها محافل مذهبی ما بوده است.

وی افزود: دعای غرفه و ماه رمضان این ادعا را ثابت کرد و قرار بر این است که در محرم جامعه مذهبی پروتکل ها را رعایت کنند و یک محرم الگو و نمونه ای رقم بخورد زیرا احیا محرم و صفر منجر به احیای دین و نظام است و ما مدیون امام حسین(ع) هستیم؛ مطمئن هستم از شب اول محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی حسینه ای به وسعت ایران اسلامی برپا می‌شود.

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه