ارسال به دیگران پرینت

همه چیز درباره علائم و درمان کرونا در کودکان

یک فوق تخصص عفونی اطفال با اشاره به علائم بیماری کووید_۱۹ در کودکان، گفت: متاسفانه اکثر کودکانی که به دلیل ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه می کنند، به دلیل حضور در اجتماعات و تجمعات بوده است که یا خود کودک در تجمع حضور داشته و یا پدر و مادر در اجتماعی شرکت و سپس ویروس را به کودک شان منتقل کرده اندند.

همه چیز درباره علائم و درمان کرونا در کودکان

 دکتر عبدالله کریمی درباره وضعیت ابتلای کودکان به کرونا، گفت: قبلا اعلام شده بود که کرونا در کودکان کم است و آمار زیر یک درصد در این زمینه ارائه شد. به این‌معنا که از هر ۱۰۰ نفری که به کرونا آلوده می شوند، یک نفر کودک است.

میزان ابتلای کودکان به کرونا

وی افزود: علت هم این بود که از آنجایی که بزرگسالان از نظر اجتماعی و شغلی تماس بیشتری داشتند، گزارش بیماری در بزرگسالان بیشتر بود. به تدریج که بزرگسالان بدون رعایت مسائل بهداشتی در کنار کودکان قرار گرفتند، آمار ابتلا در کودکان تا ۱۰ درصد و حتی تا ۱۳ درصد هم گزارش شد.

کریمی با بیان اینکه آمار ابتلای کودکان به کرونا در کشورهای مختلف بین دو تا ۱۰ درصد متفاوت است، اظهار کرد: بنابراین کودکان هم با بیماری کووید_۱۹ درگیر می شوند و از طرفی در زنجیره انتقال هم قرار می گیرند. یعنی کودکان هم از طریق بزرگسالان به کرونا مبتلا می شوند و هم می توانند این ویروس را به بزرگسالان منتقل کنند.

علائم کرونا در کودکان

وی با اشاره به علائم کرونا در کودکان گفت: به طور کلی علائم کرونا در کودکان کمتر است، اما به این معنی نیست که کرونا اصلا در کودکان علائم شدید ایجاد نمی کند. گاهی اوقات علائم کرونا در کودکان سردرد، تب، اسهال و استفراغ، درد ماهیچه و درد عضلانی، بی اشتهایی و درد مفاصل است، اما گاهی اوقات هم ممکن است ارگان های مختلف اعم از مغز، ریه، کلیه، قلب، کبد ، لوزالمعده و ... را درگیر کند. بنابراین باید در نظر داشته باشیم که هرچند کرونا در کودکان ملایم است، اما می تواند شدت هم پیدا کند. به ویژه در کودکانی که یا به یک بیماری زمینه ای اعم از دیابت، فشار خون و...مبتلا هستند و یا کودکانی که بسیار چاق بوده و یا نقص ایمنی دارند که شانس مرگ و میر در این کودکان هم زیاد است و خانواده ها باید مراقبت زیادی کنند.

این فوق تخصص عفونی اطفال گفت: خانواده ها همان اقدامات مراقبتی که خودشان انجام می دهند، برای کودکان هم انجام دهند. ماسک بزنند، دست هایشان را مرتب بشویند، دست ها را به سر و صورت نزنند، در اجتماعات شرکت نکنند و.... . متاسفانه اکثر کودکانی که به دلیل ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه می کنند، به دلیل حضور در اجتماعات و تجمعات بوده است که یا خود کودک در تجمع حضور داشته و یا پدر و مادر در اجتماعی شرکت کردند و بعد ویروس را به کودکشان منتقل کردند.

کرونا کوچک و بزرگ‌نمی شناسد

کریمی با بیان اینکه کودکان، کوچک هستند، اما کرونا ویروس کوچک و بزرگ‌ نمی شناسد، تاکید کرد: کرونا می تواند هر کسی را آلوده کند. اگر کرونا در کودکان به صورت شبه کاوازاکی باشد که ارگان های متعدد درگیر می شوند، به ویژه در کودکانی که نقص ایمنی و یا بیماری زمینه ای دارند، مرگ و میر زیاد خواهد بود. البته باید توجه کرد که کودکان در انتقال ویروس نقش مهمی دارند. هم خود کودک در خطر است و هم دیگران. چرا باید کودک را در معرض چنین ویروس خطرناکی قرار دهیم؟.

کریمی افزود: بیماری کاوازاکی از قبل هم بوده و معمولا در زمستان و بهار شیوع بیشتری داشته‌ است. علت این بیماری خیلی مشخص نیست و ویروس های مختلف می توانند این بیماری را ایجاد کنند. گفته می شود که کرونا ویروس هم ممکن است در کسی که از نظر ژنتیک مستعد بیماری کاوازاکی است ، خودش را به صورت کاوازاکی نشان دهد. در عین حال باید توجه کرد که کاوازاکی را می توان با دارو، درمان کرد، اما گاهی همزمان با آن ارگان های دیگر هم درگیر می شود. به طوری که کودک برای بیش از ۲۴ ساعت تب بالا پیدا می کند، حداقل ممکن است دو ارگان بدن درگیر شوند و التهاب در خون‌بالا می رود و از طرفی هم این افراد معمولا با کرونا هم تماس داشته اند که این موارد معمولا شدید شده و مجبور می شویم کودک را در ای سی یو بستری کنیم.

وی درباره درمان کودکان مبتلا به کرونا، تاکید کرد: باید توجه کرد که کرونا هنوز بعد از گذشت بیش از شش ماه، درمان مشخص قطعی ندارد و تمام داروهایی که چه در بزرگسالان و چه در کودکان مطرح می شوند، در فاز های مطالعاتی هستند و هنوز به مرحله ای نرسیدند که قطعا در درمان کرونا موثرند. درمانی که اکنون در کودکان مبتلا به کرونا انجام‌ می شود، تقریبا مانند بزرگسالان است. البته قبل از اینکه دنبال درمان بگردیم ، باید به دنبال پیشگیری باشیم و موارد بهداشتی را رعایت کنیم. یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری واکسن است که تاکنون واکسن های زیادی برای کرونا وارد فازهای مختلف شده اند، اما تا زمانیکه قطعی و ساخته شود، بین یک و نیم تا پنج سال ممکن است طول بکشد.

کریمی گفت: در عین حال ممکن است در پاییز و زمستان ویروس آنفلوانزا با کرونا دست به دست هم داده و به صورت شدید تر در کودکان بروز یابند. بنابراین باید زنجیره انتقال را قطع کنیم و مراقبت کنیم و به کودکان واکسن آنفلوانزا را تزریق کنیم.

کریمی اعلام کرد: اگر زنجیره انتقال قطع نشود، بازگشایی مهدهای کودک و مدارس می تواند خطرناک باشد. البته ستاد اجرایی کرونا باید بر اساس شرایط کشور و اپیدمی تصمیمات را اتخاذ کنند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه