ارسال به دیگران پرینت

مصرف برق | خوش‌مصرف ها از برق رایگان بهره‌مند می‌شوند

هر ساله با شروع فصل گرما، مصرف برق و آب به بالاترین حد خود رسیده و مسئولان مربوطه با توجه به وضعیت کشور، اقدام به اعلام هشدارهایی در این باره می‌کنند. اما در روزهای اخیر این تنها عامل گرما نیست که به افزایش مصرف منجر شده است، بلکه شیوع بیماری کووید-19 که چندی است بسیاری از معاملات اقتصادی را بر هم ریخته، در این بخش هم منجر به ایجاد وضعیت قرمز شده است. رضا اردکانیان- وزیر نیرو- نیز دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه گرما، مصرف آب و برق را افزایش داده، اضافه کرده است که «شرایط کرونایی و الزامات بهداشتی نیز باعث افزایش مصرف شده که با توجه به همراهی خوب مردم، تابستان را با آرامش و آسایش سپری خواهیم کرد.» مصرف برق روز سه‌شنبه بار دیگر رکورد زد و از مرز 57 هزار مگاوات گذشت. با این‌حال، مسئولان وزارت نیرو بر این باورند که قطعا با رعایت صرفه‌جویی در مصرف برق در ساعات اوج مصرف برای پاسخگویی به رشد متعارف مصرف نیازی به خاموشی برنامه‌ریزی شده نخواهد بود.

مصرف برق | خوش‌مصرف ها از برق رایگان بهره‌مند می‌شوند

مصرف برق روز سه‌شنبه  در ساعت 12 و 49 دقیقه به 57 هزار و 535 مگاوات رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال که 55 هزار و 185 مگاوات بود رشد 2350 مگاواتی داشته است .همچنین مصرف برق شبانه کشور اما در مقایسه با مصرف روزانه کمی کاهش یافته و به 56 هزار و 142مگاوات رسیده است، اما مصرف برق در بخش صنایع هم روندی کاهشی در پیش گرفت و به 4901 مگاوات رسیده است. همچنین میزان ذخیره نیروگاه‌ها به 1003  مگاوات و میزان تولید برق از منابع تجدیدپذیر هم به 6166 مگاوات رسید.

طرح‌های تشویقی دولت

همواره با افزایش مصرف، توصیه‌هایی در ارتباط با مصرف بهینه مطرح می‌شود که یکی از توصیه‌های اصلی که بارها از زبان مسئولان امر شنیده شده است، تنظیم دمای کولرهای گازی در دمای آسایش  25 درجه و استفاده از دور کند کولرهای آبی است. اضافه بر این مطلب، توصیه می‌شود که از وسایل پرمصرف نظیر لباسشویی، ظرفشویی، جاروبرقی و اتو بخار در این ساعت استفاده نشود. گفتنی است، اگر هر مشترک تنها یک لامپ اضافی را خاموش کند، تاثیر بسزایی در کاهش مصرف خواهد داشت. دولت در این زمینه، اقدام به تشریح برخی طرح‌های حمایتی و تشویقی نیز کرده است. به‌عنوان مثال، مشترکانی که در گروه «خوش‌مصرف‌ها»  قرار داشته و نسبت به دوره مشابه سال قبل انرژی برق کمتری استفاده کرده‌اند پاداش خوش‌مصرفی دریافت خواهند کرد. در همین زمینه، سخنگوی صنعت برق خبر داد که مشترکانی که نسبت به دوره مشابه سال گذشته انرژی برق کمتری مصرف کنند، پاداش می‌گیرند اما برق کم‌مصرف‌ترین‌ها، رایگان خواهد بود.

مصطفی رجبی مشهدی، یادآور شد: متناسب با تعرفه هر منطقه، میزان مصرف مشترکان محاسبه شده و براساس آن پاداش لحاظ می‌شود که میزان آن در قبض برق به‌عنوان «خوش‌مصرفی» اعلام خواهد شد. او درباره کم‌مصرف‌ترین‌ها گفت: مشترکانی که 200 کیلو وات مصرف می‌کنند اگر این مصرف را به 100 کیلووات کاهش دهند، از برق رایگان بهره‌مند می‌شوند. رجبی مشهدی همچنین در جای دیگری با بیان اینکه اگر مشترک 10 درصد میزان مصرف خود را کاهش دهد، صورت‌حساب آن شخص حدود 20 درصد کاهش می‌یابد، گفت: تعرفه‌های برق به صورت پلکانی محاسبه می‌شود و هرچه میزان مصرف افزایش یابد میزان تعرفه نیز به صورت پلکانی افزایش می‌یابد. به گفته او، مشترکان پرمصرف مشمول این قاعده نخواهند شد و باید سعی کنند میزان مصرف خود را کاهش دهند در غیر این صورت 16 درصد قیمت برق این دسته از مشترکان بیشتر محاسبه می‌شود، تاکنون نیز برنامه‌ای برای قطع برق مشترکان پرمصرف در نظر گرفته نشده است. سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به میزان پرداختی مشترکان، اظهار کرد: مبلغ متوسط قبوض برق مشترکان ماهانه در سال گذشته 12 هزار 500 تومان بوده که امسال این عدد به 13 هزار و 500 تا 15 هزار و 500 افزایش یافته است.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه