ارسال به دیگران پرینت

کرونا | بازگشت محدودیت‌ها موثر نیست!

ثبت مرگبارترین روز کرونایی ایران با ۲۰۰ کشته در یک روز، هم مردم را نگران کرده و هم مسئولانی که تا چند وقت پیش معتقد بودند که با فاصله‌گذاری هوشمند نیز می‌توان شیوع کرونا را در کشور مدیریت کرد

 کرونا | بازگشت محدودیت‌ها موثر نیست!

در دو روز گذشته افرادی که در مترو، اتوبوس و معابر عمومی ماسک می‌زنند بیشتر شده و حالا بسیاری از مسئولان کشور هشدار داده‌اند که باید محدودیت‌ها به کشور بازگردد. اولین واکنش را رئیس جمهور به‌عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا نشان داده و دکتر روحانی روز گذشته یکی از مصوبه‌های این ستاد در تاریخ ۲۴ خرداد را لغو و اعلام کرد: «برگزاری مجالس عزا و شادمانی تا اطلاع ثانوی تعطیل است».

این در حالی است که با برگزاری چندین مراسم عروسی برخی از مسئولان اعلام کردند که در هر مراسم عروسی حدود یکصد نفر به کرونا مبتلا ‌می‌شوند. همچنین دکتر روحانی تصمیمات در رابطه با اعمال محدودیت‌ها را بر عهده استان‌ها گذاشت که طبق این گفته در استان‌ها هر تصمیمی گرفته شود و کمیته اجتماعی و بهداشتی آن را تایید کند؛ اجرایی و عملی می‌شود. این چراغ سبز رئیس جمهور در بازگشت محدودیت‌ها به استان‌ها نشان می‌دهد که حالا دست استان‌ها برای اجرای سخت‌گیری‌ها بازتر است در شرایطی که تا پیش از این هرگونه تصمیم‌گیری در استان‌ها برعهده ستاد مقابله با کرونا بود. به باور کارشناسان در مواردی که این ستاد نمی‌توانست مصوبات خود را که بی‌نتیجه بوده به‌راحتی لغو نماید، حالا این شرایط تغییر خواهد کرد.

با توجه به رکورد زنی آمار مرگ و میر در کشور و پرشدن تمامی تخت‌های بیمارستانی، صحبت از بازگشت محدودیت‌ها بیشتر از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد، در شرایطی که استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار را سپری می‌کنند. مسئولان وزارت بهداشت از مردم خواسته‌اند به دو استان خراسان رضوی و مازندران سفر نکنند. طبق آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان از سه شنبه (18 تیر) تا چهارشنبه (19 تیر 99) 2691 بیمار جدید کووید 19 شناسایی شدند و در این مدت 153 بیمار دیگر جان خود را از دست دادند.

با توجه به این آمار مجموع بیماران کووید19 در کشور به 248‌هزار و 379 نفر رسید و تاکنون 12‌هزار و 84 نفر جانشان را از دادند. همچنین 209‌هزار و 463 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و 3309 نفر از بیمار نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در این میان وضعیت پایتخت نیز با 15‌میلیون جمعیت در آستانه قرمز شدن است و در روزهایی که آمار دفن شدگان بیماران کرونایی به‌نقل از مسئولان افزایش چشمگیری داشته، سرهنگ نادر مرادی رئیس پلیس اماکن عمومی پایتخت اعلام کرده: از آنجایی که میزان مرگ و میر ویروس کرونا افزایش یافته است، احتمال بازگشت محدودیت‌ها وجود دارد و ممکن است مجددا درباره تعطیلی مراکز تجمعی تصمیماتی گرفته شود.

علی ماهر، جانشین معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی مقابله با کرونا‌ی تهران گفت: با توجه به اوج‌گیری کرونا پیش‌بینی می‌کنم، محدودیت‌ها تا چند روز آینده باز گردد. او همچنین برگزاری مراسم عزا و عروسی و محل تجمعات مردم را دلیل اصلی ابتلای شهروندان دانست.

همچنین علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونا در تهران نیز به اعمال محدودیت‌ها در تهران نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: آنچه که تاکنون به‌عنوان بندهای شش گانه قبلی در نظر گرفته بودیم و آنچه که از ستاد ملی بیرون آمد، مطلقا در انطباق با خواسته‌های ما نبود و یک چیز حداقلی بود و حتی از آنجا که متاسفانه به‌دلیل یک اشتباه راهبردی تهران هیچ‌وقت قرمز تلقی نشده، حتی محدودیت‌های گروه‌های سه و چهار هم در تهران محقق نمی‌شود. بنابراین آن‌ چیزی که از کمیته وزارت کشور به ما ابلاغ شد، فقط بستن باشگاه‌های پربرخورد مثل کشتی و کاراته، بستن استخرهای سرپوشیده و لغو نماز جمعه و مواردی این چنینی بود که طبیعتا خیلی در شرایط فعلی تاثیرگذار نیست. وی در ادامه می‌افزاید: درخواستمان از استاندار محترم این بود که حداکثر 50‌درصد ظرفیت کاری در اداره‌جات دولتی و خصوصی تعریف شود که این واقعا اضطراری است و درخواست می‌کنم هر طور که هست این مصوبه در ستاد ملی خارج شود و از شنبه بتوانیم این مصوبه را اعمال کنیم و برای یک هفته حداقل این بار سنگین مراجعات بیمارستانی را بتوانیم مدیریت کنیم.

قهر و تهدید نمکی

همچنین وزیر بهداشت در جلسه ستاد فرماندهی و مدیریت کرونا در تهران گفت: من مدت‌ها جلوی دوربین نیامدم، چون هم قهر بودم، هم دل‌شکسته و هم عصبانی! سعید نمکی با بیان اینکه برنامه‌هایی داشتیم، اما عده‌ای دچار سهل انگاری شدند، افزود: روز اول همکاران‌مان را فرستادیم به استان‌ها که تخت آماده کنند و پروتکل بنویسند. هفتم بهمن 98 جلسه گذاشتیم که پروازهای چین را قطع کنیم و خیلی‌ها این را شوخی می‌گرفتند و باورشان نمی‌شد. حتی از یک میلیارد یورو که مقام معظم رهبری آن را از صندوق ذخیر ارزی به کرونا اختصاص دادند، زیر 30 درصد را فقط دریافت کردیم، اما با همه کاستی توانستیم از بسیاری کشورها موفق‌تر عمل کنیم. بارها گفتم این دستاورد بزرگ ملی را از دست می‌دهیم و این حرکت بزرگ افتخار آفرین در عرصه بین‌المللی را در عرصه بین‌المللی لگدمال بی توجهی نکنید. به عنوان وزیر، شرمنده مدافعان سلامت هستم که با تمام گذشت و مناعت طبع این مدت را طی کردند.

وی همچنین ضمن هشدار درباره پیامدهای فشار اقتصادی ناشی از بحران کرونا در زمینه اعتراض اقشار تهی‌دست اعلام کرد که نیروهای کشور باید درباره عدم شکل‌گیری اعتراضات فکر کنند. او افزود: ما در تحریم هستیم. ما به‌خاطر فشارهای آمریکا خزانه خالی و تهی داریم. همچنین او درباره اثرات بازگشایی اماکن عمومی گفت:‌ ما اگر در کرونا دچار خسران شدیم، نه اینکه نفهمیم این بازگشایی آمار را بالا خواهد برد، نه اینکه نفهمیم مترو و اتوبوس ظرفیت یک سوم انتقال این جمعیت را دارد و با این پدیده مواجه نخواهیم شد. تصمیم‌گیری‌های دولت به‌دلیل ضعف و زانو زدن در برابر اقتصادی بوده که پتانسیل و کشش ندارد. او در ادامه هشدار داد اگر روزی زحمات وزارت بهداشت مورد هجمه قرار بگیرد، حرف‌هایی خواهد زد که فراتر از ظرفیت برخی از اندیشه‌ها خواهد بود.

بازگشت محدودیت‌ها موثر نیست!

در این رابطه و در شرایطی که کارشناسان از بازگشت کشور به روال عادی از اواخر فروردین‌ماه امسال هشدار داده بودند، یک جامعه شناس به «آرمان ملی» می‌گوید: شرایط امروز کشور و افزایش آمار مبتلایان نشان می‌دهد که ما در مدیریت شیوع کرونا به‌خوبی عمل نکرده‌ایم و دولت و ستاد مقابله با کرونا، تصمیمات مناسبی را در این رابطه اتخاذ نکرده‌اند تا کشور دوباره به روزهای اوج شیوع کرونا بازگشت.

محسن حیدریه افزود: برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها به شکلی بود که این پیام را به مردم می‌داد که همه چیز عادی شده و مردم باید از خودشان مراقبت کنند. ما کشور فقیری نیستیم و با 5-6‌میلیارد دلار و با اعمال سه ماه محدودیت و تا پایان ماه مبارک رمضان می‌توانیم کرونا را ریشه‌کن کنیم. او معتقد است که کشوری مانند کره جنوبی این سیاست را به‌کار برد و حالا در وضعیت سفید قرار دارد.

متاسفانه در اواسط فروردین‌ماه، دولت این سیاست را به‌کار نبرد و چرخش مجدد چرخ‌‌های اقتصادی باعث افزایش تلفات جانی در کشور شد. من با بازگشت محدودیت‌ها خیلی موافق نیستم، چون تفکر مردم، همان تفکر نوروز امسال نیست و خطر کرونا را جدی نمی‌گیرند. متاسفانه شکاف اعتماد میان ستاد مقابله با کرونا و مردم بیشتر از گذشته شده است و در نهایت محدودیت‌هایی که از امروز اعمال خواهد شد بازهم بی‌تاثیر خواهد بود.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه