ارسال به دیگران پرینت

سازمان حفاظت محیط زیست:

با هرگونه تخلف در اجرای ضوابط زیست محیطی برخوردمیشود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با هرگونه تخلف در اجرای ضوابط زیست‌محیطی برخورد خواهد شد، از کمبود محیط‌بانان برای حفاظت از محیط‌زیست گلایه کرد.

 با هرگونه تخلف در اجرای ضوابط زیست محیطی  برخوردمیشود

عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در یک برنامه رادیویی تبریک روز جهانی محیط زیست گفت: با توجه به پیشرفت جامعه و تکنولوژی ، ۱۰۰ میلیون هکتارجنگل و مراتع در کشور داریم. البته بعضی وقت ها اهمال هموطنان، مشکلاتی به و جود می آورد ولی مشکل بزرگ تر از آتش سوزی ، تخریب خاک و آب است. حدود ۱۰۰ میلیون هکتار جنگل و مرتع با بارش‌های بسیار خوبی که امسال، مراتع رشد بسیار خوبی داشتند و طبیعی است که در تابستان خیلی از این‌ها خشک شوند و آماده آتش گرفتن باشند.

کلانتری همچنین اظهار داشت: از مردم تشکر می کنم که در هنگام حضور در طبیعت، نکات ایمنی را رعایت می کنند ، چون اگر رعایت نمی کردند آتش سوزی ها صد برابر امروز بود. البته یک هکتار آتش سوزی هم خیلی زیاد است ، اما کل آتش سوزی که از اول سال داشتیم حدود کمتر ۱۵۰۰ هکتار تا به امروز بوده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بخش از آتش سوزی در مراتع طبیعی است و بخشی هم به خاطر اهمال مردم و شبه عمد است، گفت: کشاورزان برای کشت دوم، باقیمانده کشت شان را آتش می زنند و نمی‌توانند مهار کنند و آتش به جنگل ها و مراتع می‌رسد.

وی ادامه داد :در استرالیا دو میلیون و ۴۰۰ هکتار و در کالیفرنیا ۶۰۰ هکتار از جنگل ها سوخت .

معاون رییس جمهور تاکید کرد: محیط زیست و منابع طبیعی اهمیت دارد، ولی باید منصف باشیم مردم هم خیلی رعایت می‌کنند و گرنه باید صدها هزار هکتار از منابع طبیعی را از دست بدهیم.

وی ادامه داد : مردم برای حفاظت از محیط زیست خیلی از مسائل را رعایت می کنند، البته برخی وقت ها اشتباه می شود و به عنوان مثال، پلاستیک ها را در جنگل رها می کنندکه پلاستیک ها مثل ذره بین عمل می کنند و باعث آتش سوزی می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست اساساً وظیفه سیاستگذاری دارد و فقط در مناطق چهارگانه وظایف اجرایی دارد، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست، تعیین کننده طرح های توسعه کشور نیست و محیط زیست طبق قانون باید بررسی کنند که طرح ها ضوابط زیست محیطی را برای اجرا دارد یا خیر ؟

کلانتری با اعلام اینکه سازمان حفاظت محیط زیست اجازه ساخت جاده ای که ضوابط زیست محیطی نداشته باشد، را نمی دهد، گفت: با هرگونه تخلف در اجرای ضوابط زیست محیطی برخورد خواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد :مسئول تصمیم گیری در حوزه آب کشور، وزارت نیرو است ولی انتقال آب ضوابط دارد و باید ضوابط زیست محیطی آن اجرا شود.

کلانتری در ادامه با تاکید بر اینکه تغییر کاربری اراضی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است ، گفت: محیط زیست بر اساس وظایف قانونی، اجازه ساخت و ساز و ویلا سازی در مناطق تحت مدیریت سازمان را نخواهد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی ادامه داد: فقط ۱۱ در صد از اراضی کشور در مناطق چهارگانه محیط زیست است و مدیریت و حفاظت از مابقی اراضی کشور با سازمان جنگل هاست. ساخت و ساز فقط در مستثنیات مناطق حفاظت شده که مالک آن مردم هستند، تابع قانون است و سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون، عمل خواهد می کند.

معاون رییس جمهور از مردم و سمن های محیط زیستی برای حفظ محیط زیست تشکر کرد و گفت: محیط زیست امانت مردم است و ما فشار هایی را که از سوی مردم حتی در شرح وظایف سازمان حفاظت محیط زیست نیست، می پذیریم .

وی ادامه داد: قوه قضاییه هم خوشبختانه در خصوص برخورد با تخلفات زیست محیطی برخورد قانونی می کنند و در این حوزه خوب عمل می‌کنند.

معاون رییس جمهور در خصوص مجوز شکار به خارجی‌ها، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای مجوز شکار طبق قانون عمل می‌کند و تنها در طول سال حداکثر ۱۵۰ مجوز شکار صادر می‌کند که برای گونه‌های نر و بالای ۹ است که سنین پیری را می‌گذرانند. ضمن آنکه شکارچیان دارای مجوز همراه با دو محیط بان وارد مناطق حفاظت شده می شوند.

وی در خصوص در آمد حاصل از مجوزهای شکار نیز توضیح داد که۳۰ در صد از در آمد حاصل از مجوزهای شکار به بومیان مناطق می رسد و مابقی برای حفظ و حراست از مناطق چهارگانه محیط زیست هزینه خواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه بودجه سازمان محیط زیست بسیار محدود است و حدود ۹۳ درصد از این بودجه، صرف حقوق پرسنل می شود، گفت: فقط ۶ هزار محیط بان و جنگل بان داریم که باید از صد و سی میلیون هکتار از اراضی و مناطق حفاظت شده حراست کنند.

وی ادامه داد : برای مثال بیش از صد هزار نفر مامور آتش نشانی در کشور داریم، در حالی که فقط ۶ هزار محیط بان و جنگل بان برای حفظ منابع طبیعی کشور فعالیت می‌کنند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه