ارسال به دیگران پرینت

کلاهبردار یک میلیارد تومانی در تهران دستگیرشد

سرپرست پلیس فتا پایتخت از دستگیری فردی خبر داد که با ارائه رسیدهای جعلی به مالباختگان ۱۰ میلیارد ریال از آنان کلاهبرداری کرده بود.

 کلاهبردار یک میلیارد تومانی در تهران دستگیرشد

سرهنگ داود معظمی گودرزی گفت: ۳۱ فروردین مرد ۳۲ ساله، مالک مغازه ساعت فروشی ساکن حوالی «سعادت آباد» به پلیس فتا مراجعه کرد و با ارائه شکوائیه از دادسرای ناحیه ۳۱ با موضوع کلاهبرداری رسیدگی و دستگیری متهم را خواستار شد.

وی افزود: شاکی در بازجویی اولیه اظهارکرد فردی با تماس تلفنی با مغازه‌اش، تقاضای خرید ساعت مچی کرد و دو ساعت مچی سفارش داد و پس از گفت و گو بر سر قیمت در نهایت به مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال به توافق رسیدیم و قرار شد که پس از انتقال وجه به حسابم، کالای خریداری شده را به نشانی وی ارسال کنم.

سرپرست پلیس فتا در ادامه اظهارکرد: فرشنده ادامه داد، خریدار مدعی بود با توجه به ارزش ریالی کالای سفارش داده شده در چند مرحله مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال را از طریق ساتنا به کارتم واریز و فیش‌های واریزی را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای من ارسال کرد.

معظمی افزود: به گفته شاکی خریدار با ارسال فیش‌ها مدعی بود که ۲۴ ساعت دیگر مبلغ واریز خواهد شد و من هم از آنجا که فیش‌های واریزی را دیده بودم، ادعای خریدار را قبول کردم و کالای سفارشی را به نشانی وی توسط پیک فرستادم ولی پس از ۲۴ ساعت مبلغی واریز نشد و متوجه شدم در دام کلاهبرداری قرار گرفتم.

سرپرست پلیس فتا افزود: با توجه به حساسیت موضوع تیمی از ماموران بررسی آن را برعهده گرفتند و در رصدهای اطلاعاتی موفق شدند، متهم ۲۸ ساله ساکن حوالی "افسریه" را شناسایی کنند و در رصدهای اطلاعاتی به دست آوردند که متهم سابقه‌دار و پیش تر با همین عناوین مجرمانه دو مرتبه روانه زندان شده است.

وی با بیان اینکه در اثنای تحقیقات پلیسی ۱۰ فقره پرونده مشابه دیگر نیز به پلیس فتا ارجاع شد، گفت: شاکیان نیز در اظهارات مشابهی مدعی بودند، متهم مبالغ کالای سفارش شده را از طریق ساتنا واریز کرده است و فیش واریزی را مشاهده کرده‌اند.

معظمی افزود:: با هماهنگی‌های قضائی متهم در مخفیگاهش دستگیر شد و پس از انتقال به پلیس فتا به جرایم انتسابی اعتراف و اظهارکرد کالای دریافتی را در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش به ارزش پایین‌تر از قیمت واقعی می‌فروخته است.

به گزارش پایگاه خبری پلیس وی با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی اموال کلاهبرداری شده را در مجموع به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برآورد کرده اند، از فروشندگان کالا و خدمات خواستکه قبل از تحویل کالا به خریداران اینترنتی از واریز مبلغ توسط متقاضی مطمئن شوند و پس از دریافت پیام واریزی از سوی بانک نسبت به ارسال محموله سفارش داده شده به نشانی متقاضی اقدام کنند.

معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر با توجه به شایعاتِ موجود در سطح جامعه مبنی بر تأثیر مصرف موادمخدر در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ و گسترش این باور غلط که افراد مصرف‌کننده موادمخدر به بیماری کرونا مبتلا نمی‌شوند، آخرین یافته‌های علمی موجود و مرتبط با موضوع در سطح جهان را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر؛ در این مقالات آمده است:

ضروری است مردم جامعه نسبت به این موضوع هوشیار و آگاه باشند که بر اساس تحقیقات علمی انجام گرفته، مشخص شده است که ابتلا به بیماری کرونا می‌تواند در برخی از جمعیت‌ها نظیر افرادی که موادمخدر مصرف می‌کنند با علائم و نشانه‌های شدیدتری همراه باشد.

از آنجایی که این بیماری به ریه‌ها حمله می‌کند، لذا کرونا ویروسی که عامل ایجاد کووید ۱۹ می‌شود برای کسانی که سیگاری هستند یا ماری‌جوانا و سایر موادمخدر را به‌صورت تدخینی مصرف می‌کنند تهدید جدی است.

علاوه بر این، افراد مصرف‌کننده مواد بیشتر از سایر افراد جامعه مشکلاتی نظیر بی‌خانمانی، حبس و زندانی شدن و... را تجربه می‌کنند و لذا قرار گرفتن و زندگی کردن در چنین شرایطی می‌تواند فرد معتاد را در معرض آلوده شدن به ویروس کووید ۱۹ قرار دهد.

این ویروس نرخ مرگ‌ومیر بالاتری نسبت به آنفلوانزای فصلی داشته است و البته میزان دقیق مرگ‌ومیر در این بیماری هنوز ناشناخته است، زیرا تعیین دقیق میزان آن بستگی به تعداد موارد تشخیص داده نشده و تعداد افراد بدون علامت دارد و برای تعیین این ارقام نیاز به بررسی‌های بیشتری است.

تا این لحظه ثابت شده است که مرگ‌ومیر و همچنین نوع شدید بیماری ناشی از کووید ۱۹ در میان افراد مسن‌تر و کسانیکه دارای مشکلات زمینه‌ای سلامتی نظیر دیابت، سرطان و بیماری تنفسی بوده‌اند بیشتر می‌باشد؛ بنابراین منطقی است نگران باشیم که عملکرد نامناسب ریه یا بیماری ریوی مربوط به سابقه استعمال دخانیات، نظیر بیماری انسداد مزمن ریوی (chronic obstructive pulmonary disease) می‌تواند افراد را در معرض خطر عوارض جدی کووید ۱۹ قرار بدهد.

در خصوص مشکلاتی از قبیل بیماری انسداد مزمن ریوی، بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌های تنفسی بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین (چین CDC)، نرخ مرگ‌ومیر برای کووید ۱۹ در افراد مبتلا به بیماری مزمن تنفسی ۶.۳ درصد می‌باشد در مقایسه با نرخ مرگ‌ومیر ۲.۳ درصد در جمعیت عمومی.

در کشور چین، ۵۲.۹ درصد از مردان سیگار می‌کشند و برخلاف آن فقط ۲.۴ درصد از زنان سیگاری هستند. تجزیه‌وتحلیل بیشتر در رابطه با داده‌های نوظهور به‌دست‌آمده در خصوص کووید ۱۹ از چین می‌تواند در تعیین اینکه آیا نابرابری در مرگ‌ومیر بالاتر مردان در بیماری کرونا در مقایسه با زنان ناشی از مصرف بالاتر دخانیات در مردان بوده است یا خیر؟ کمک‌کننده خواهد بود.

استفاده از سیگارهای الکترونیکی و یا دستگاه ویپ مانند سیگار کشیدن، ممکن است به سلامتی ریه آسیب برساند و شواهد در حال ظهور نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در هوا ناشی از سیگارهای الکترونیکی، موجب آزار سلول‌های ریه شده و توانایی پاسخگویی به عفونت را کاهش می‌دهد. به‌عنوان نمونه نتایج یک تحقیق نشان داد که موش‌های آلوده به ویروس آنفلوانزا که در معرض این ذرات معلق در هوا قرار گرفته‌اند، آسیب بافتی و التهاب در آن‌ها افزایش یافته است.

افرادی که برای کنترل درد و تسکین از داروهای مخدر در دوزهای بالا استفاده می‌کنند و یا سوء مصرف مواد و اعتیاد به موادمخدر دارند، سیستم تنفسی آن‌ها با چالش‌های جداگانه‌ای روبرو است. ازآنجایی‌که موادمخدر برای کاهش دادن سرعت تنفس در ساقه مغز انسان عمل می‌کنند، استفاده از این مواد نه تنها مصرف‌کننده را در معرض خطرات حیاتی و مصرف بیش از اندازه (Overdose) قرار می‌دهد، بلکه ممکن است باعث کاهش مضر اکسیژن در خون (هیپوکسیمی) شود. کمبود اکسیژن به‌ویژه می‌تواند به مغز آسیب برساند. درحالی‌که سلول‌های مغزی می‌توانند دوره‌های کوتاه کمبود اکسیژن را تحمل کنند، لیکن با ادامه این وضعیت ممکن است آسیب ببینند.

در گذشته ثابت شده است که بیماری مزمن تنفسی خطر مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش از اندازه (Overdose) را در مصرف‌کنندگان مواد افیونی افزایش می‌دهد و به همین ترتیب ثابت شده است که کاهش ظرفیت ریه ناشی از کووید ۱۹ می‌تواند به‌طور مشابه این گروه از افراد را در معرض خطر قرار بدهد.

سابقه مصرف متامفتامین (شیشه) نیز می‌تواند افراد را در معرض خطر قرار دهد؛ زیرا مصرف متامفتامین رگه‌ای خونی را منقبض می‌کند و این موضوع یکی از دلایلی است که در آسیب ریوی و فشار خون ریوی افراد مصرف‌کننده متامفتامین نقش دارد.

بی‌خانمانی یا تحمل حبس از جمله دیگر موضوعاتی است که می‌تواند مصرف‌کنندگان مواد را در محیط‌هایی که در تماس نزدیک با دیگران هستند قرار دهد و در نتیجه احتمال مبتلا شدنشان به کووید ۱۹ را افزایش بدهد.

اگر چه ما هنوز اطلاعات اندکی راجع به کووید ۱۹ و رابطه آن با مشکل اعتیاد به موادمخدر داریم اما تجربه و دانش به دست آمده از گذشته نشان می‌دهد که افرادی که به دلیل استعمال سیگار، مواد افیونی، متامفتامین، حشیش و سایر مواد، از سلامتی کامل برخوردار نیستند به دلایل متعدد فیزیولوژیکی و اجتماعی-محیطی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ و عوارض جدی‌تر آن قرار دارند.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه