ارسال به دیگران پرینت

٣ پسربچه سیرجانی در استخر کشاورزی غرق شدند

حادثه‌ساز شدن دوباره استخر کشاورزی

«چند سالی است که با زیاد شدن این استخرها این اتفاقات هم بیشتر شده. به‌خصوص ‏ در بهار و پاییز که بارندگی زیاد است، آب بیشتر هم جمع می‌شود و این بچه‌های بی‌گناه جان‌شان ‏را از دست می‌دهند.» استخرهای پلیمری برای کمک به پسته‌کاران ساخته شد. کرمان سال‌هاست که با خشکسالی دست به گریبان است، به همین علت باغداران برای ذخیره آب این استخرها را ‏ایجاد کردند. اما هرچقدر ساخت آنها به تولید بیشتر پسته و کشاورزی و باغداری رونق بخشید، ‏خانواده‌های زیادی را هم داغدار کرد.

حادثه‌ساز شدن دوباره  استخر کشاورزی

استخرهای کشاورزی باز هم در سیرجان حادثه‌ساز شد. این بار نوبت علی نُه‌ساله، سامان ‌‌ نُه‌ساله و امیرمهدی یازده ساله بود که در جدال مرگ و زندگی جان‌شان را از دست بدهند. سه کودک ‌اهل روستای ایزدآباد که برای تفریح به زمین کشاورزی اطراف رفته بودند.

آنها همراه با دو کودک ‌دیگر روستا بی‌خبر از حادثه تلخی که در کمین‌شان نشسته، سرخوش از تعطیلی مدرسه درحالی‌که ‌مشغول بازی بودند داخل استخر افتادند. دو نفر از آنها موفق شدند خودشان را از ‌استخر خارج کنند، اما این سه کودک هرچه تلاش کردند و دست و پا زدند، فایده‌ای نداشت.

حتی ‌حضور نیروهای امدادی و اورژانس هم نتوانست مانع از بروز این حادثه وحشتناک شود. درنهایت ‌غواصان هلال‌احمر توانستند پیکر بی‌جان این سه پسر بچه را از آب خارج کنند. برای چندمین بار طی ‌چند‌سال است که چنین اتفاقی می‌افتد. استخرهای کشاورزی بلای جان مردم استان کرمان ‌شده، به‌خصوص بچه‌ها و آنهایی که قد و قامت کوتاه‌تری دارند. پیش از این هم یک جوان نوزده‌ساله به همین ترتیب جانش را از دست داد. چند هفته قبل هم یک کودک هشت‌ساله اهل زرند کرمان به ‌دلیل سقوط به داخل همین استخرهای کشاورزی جان باخت.‌

سه‌شنبه بعد از ناهار، علی، سامان و امیرمهدی همراه با دوستان‌شان برای بازی به طرف زمین‌های ‌پایین روستا رفتند. مثل هر روز هم توپ پلاستیکی را برده بودند تا فوتبال بازی کنند. زمین بازی بچه‌های روستای ایزدآباد، ملک آباد و چند آبادی دیگر درست وسط زمین‌های کشاورزی و باغ‌های ‌پسته است. آن طور که یکی از نجات یافته‌های این حادثه می‌گوید. آنها پس از ساعتی بازی ‌کردن، به طرف یکی از استخرها می‌روند تا کمی آنجا استراحت کنند، اما آنها از کنار استخر به ‌پایین سُر می‌خورند و به آب می‌افتند. زندی، بخشدار بخش گلستان سیرجان هم درباره این حادثه ‌می‌گوید: «حدود ساعت ٤بعدازظهر نیروهای امدادی از طریق تماس تلفنی درجریان ‌این حادثه قرار گرفتند و بلافاصله راهی محل ‌شدند. اما متاسفانه قبل از رسیدن نیروهای ‌آتش‌نشانی و غواصان هر سه نفر جان‌شان را از دست داده بودند.» به گفته زندی یکی از اهالی ‌روستای ایزدآباد به‌طور اتفاقی متوجه این حادثه می‌شود و موضوع را به اورژانس اطلاع ‌می‌دهد. بعد از آن هم نیروهای امدادی آتش‌نشانی و غواصان این سازمان به همراه اورژانس ١١٥ و ‌پلیس انتظامی به محل حادثه اعزام شدند. اما تلاش همه این نیروها راه به جایی نبرد. علی، ‌سامان و امیرمهدی دقایقی قبل از رسیدن آنها در آب غرق شدند و جان باختند. آن طور که زندی ‌می‌گوید عمق این استخر چیزی در حدود ١,٥ تا ٢متر است که عمق زیادی نیست. ‌اما خطر اصلی این حوضچه‌ها جنس پلیمری و شکل هندسی آنهاست که خارج شدن از آن را ‌عملا غیرممکن می‌کند: «این استخرها برای جمع‌آوری روان‌آب‌ها و ذخیره کردن آب باران ایجاد ‌شده. کناره‌های این استخرها انحنا دارد و سطح آنها هم در صورت خیس شدن، کاملا لغزنده می‌‌شود و عملا امکان خارج شدن از استخر وجود ندارد.»‌

از وقتی این حوضچه‌ها را ساختند، نگرانی ما هم شروع شد. قرار بود اینها کمک حال ما باشد و آب ‌باغداری و کشاورزی را تأمین کند، اما حالا بلای جان خودمان شده. اینها را یکی از اهالی ایزدآباد  می‌گوید. این مرد چهل‌وپنج ساله به نام مهدی که سال‌هاست باغداری می‌کند و پسته ‌می‌کارد درباره این استخرها و حوادث تلخی که برای ساکنان این مناطق رقم‌زده است، توضیح می‌‌دهد:  «چند سالی است که با زیاد شدن این استخرها این اتفاقات هم بیشتر شده. به‌خصوص ‌ در بهار و پاییز که بارندگی زیاد است، آب بیشتر  هم جمع می‌شود و این بچه‌های بی‌گناه جان‌شان ‌را از دست می‌دهند.» استخرهای پلیمری برای کمک به پسته‌کاران ساخته شده است. کرمان سال‌هاست که با خشکسالی دست به گریبان است، به همین علت باغداران برای ذخیره آب، این استخرها را ‌ایجاد کردند. اما هرچقدر ساخت آنها به تولید بیشتر پسته و کشاورزی و باغداری رونق بخشید، ‌خانواده‌های زیادی را هم داغدار کرد. آن طور که مهدی می‌گوید هرسال تعداد زیادی از اهالی ‌این مناطق به دلیل سقوط در این استخرها جان می‌بازند. به‌خصوص در سیرجان و رفسنجان همان ‌مناطقی که بیشترین باغ‌های پسته‌ را دارد.

همین چند هفته پیش یک جوان افغانستانی داخل ‌آب افتاد و جانش را از دست داد. او در راه بازگشت از باغ به روستای ملک‌آباد بود که به دلیل ‌تاریکی هوا داخل این استخرها سقوط کرد. جنازه او را فردای روز حادثه پیدا کردند. قبل از آن هم ‌یک پسربچه در زرند به همین ترتیب غرق شد. این مرد روستایی می‌گوید: «یا باید خوش شانس ‌باشید که استخر آب زیادی نداشته باشد یا  قد و قامت بلندی داشته باشید تا سرتان زیر آب ‌نرود و خفه نشوید. در غیراین صورت هیچ راهی برای خارج شدن از این استخرها وجود ندارد، حتی ‌اگر شنا بلد باشید.»

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه