ارسال به دیگران پرینت

تفاوت مدرک دانشگاهی رشته‌های با کنکور و بدون کنکور چیست؟

سابقه برگزاری کنکور در ایران به حدود ۵۰ سال نزدیک شده است و بزرگ ترین رقابت علمی خاورمیانه، تنها راه ورود به بهترین رشته های دانشگاهی در بهترین دانشگاه ها و مراکزآموزش عالی ایران از قبل از انقلاب تا کنون بوده است که البته، چالش های بسیاری را ایجاد کرده و زمینه ساز رشد و توسعه مافیای کنکور شده است که تراژدی سهمیه ها یکی از این چالش ها می باشد.

۵۵آنلاین :

در آزمون سراسری سال های اخیر، پذیرش در هشتاد و پنج درصد ظرفیت دانشگاه ها، بدون کنکور و صرفا بر اساس بررسی سوابق تحصیلی دانش آموزان یا به طور کل، داوطلبان آزمون سراسری بود. ۱۵ درصد کل پذیرش دانشگاه ها، از طریق رقابت بود که مربوط به رشته های پر تقاضا در دانشگاه های معتبر تهران و مراکز استان های کشور می باشد.

در واقع اکنون می توان برای ورود به رشته های گروه های ٖآزمایشی ۵ گانه نظیر: علوم فنی، علوم مهندسی، هنر، زبان انگلیسی و تجربی، بر اساس سوابق تحصیلی وارد شد و وارد دانشگاه شد و دانشجو شد. اما برای رشته های خوب مهندسی و حقوق و پزشکی و هنر در دانشگاه های پرتقاضا، باید خیلی جنگید و با نخبه ها، رقابت کرد.

برخی از دانشگاه های کشور بدون کنکور نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می کنند که پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و معدل کتبی دیپلم و پیش دانشگاهی بوده و معمولا در هر دو نیمسال مهر و بهمن، پذیرش دارند.

در آزمون سراسری سال ۹۸ که تیر ماه برگزار شد، ظرفیت پذیرش رشته های بدون کنکور، قریب به ۵۹۷ هزار نفر که تنها ۲۸۶ هزار نفر یعنی معادل نیمی از ظرفیت، ثبت نام کرد و پر شد. دانشجویانی که در رشته های بدون کنکور دانشگاه پذیرفته شده و دانش آموخته می شوند، در مدرک تحصیلی آن ها، عنوان بدون کنکور درج نخواهد شد.

به این موضوع توجه کرده و اسیر جو سازی کانال های تلگرامی نشوید. مدارک دانش اموختگی کلیه دانشگاه هایی که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت دارد، مورد تایید است.

کنکور

جدید ترین اطلاعیه های سازمان سنجش درباره آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ و آزمون سراسری سال ۱۳۹۹

مورد تایید همه ارگان های کشور و با ترجمه رسمی، قابلیت استفاده برای مهاجرت و اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های خارج از کشور دارد. برای اطلاع از فهرست رشته های بدون آزمون و بدون کنکور و پذیرش با سوابق تحصیلی، حتما به دفترچه ثبت نامی در سایت سازمان سنجش مراجعه کنید.

به منظور اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها و موسسات اموزش عالی خارج از کشور در رشته های پزشکی، حتما به فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در سال ۲۰۲۰ میلادی توجه کنید. برای پذیرش از دانشگاه های مهندسی و هنر و انسانی، به لیستی که اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده مراجعه کنید.

این که شما از دانشگاه شریف دانش آموخته شدید یا پیام نور علی آباد کتول، تاثیر ژرفی در فرآیند پذیرش شما ندارد. آنچه اهمیت دارد، مدرک زبان، رزومه خوب و توصیه نامه تحصیلی است. ضعف مدرک تحصیلی و معدل را با انتشار مقالات در ژورنال های معتبر و شرکت در کنفرانس های مطرح مربوط به رشته دانشگاهی خود و افزایش سابقه کار، جبران کنید.

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه