ارسال به دیگران پرینت

سردار دلها

در سال های اخیر حاج قاسم سلیمانی محبوب ترین چهره نظامی کشور بوده است و در تمام نظرسنجی ها، جایگاه ویژه ای بین اقشار مردم داشت.

سردار دلها

۵۵آنلاین :

سید محمد حسین کاظمی

پژوهشگر

سحرگاه جمعه،۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، حاج قاسم سلیمانی، توسط نیروهای تروریست آمریکایی به شهادت رسید. در سال های اخیر حاج قاسم سلیمانی محبوب ترین چهره نظامی کشور بوده است و در تمام نظرسنجی ها، جایگاه ویژه ای بین اقشار مردم داشت.

شاید عجیب باشد که یک فرمانده ارشد سپاه که طبیعتا باید روحیات خشک نظامی و امنیتی داشته باشد، این قدر در دل مردم و جوانان کوچه و بازار جا باز می کند و محبوب می شود و اینگونه ایران در سوگ سردار دلها سراسر سیاهپوش می شود و عکس حاج قاسم سلیمانی بدون استثنا بر صفحه نخست همه روزنامه های کشور نقش می بندد. آنچه از واکنش های روزنامه ها، اعم از چپ و راست و تندرو و اصلاح طلب، به ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی به و‌ضوح پیداست، همبستگی و اتحادی است که مرزبندی های همیشگی سیاست را بی معنا کرده است و می توان در یک برداشت گفت که اصلاح طلب و اصول گرا میوه های یک درخت اند و در هنگام سختی ها تمام اختلاف هایشان را کنار گذاشته، علیه دشمن متحد می شوند.

اما دلیل اصلی این اتحاد، محبوبیت حاج قاسم سلیمانی است که راز این محبوبیت در دوری ایشان از سیاست می باشد، او هرگز سیاسی نشد، مرزبندی های اصلاح طلبی و اصول گرایی را رد کرد و خواستار حفظ همه مردم بود.

او اهل گفت و گو بود و تمامی کسانی که تجربه گفتگو با او را داشتند همواره بر حاکمیت منطق بر گفتارش تاکید می کنند که هیچگاه حس نکرده اند که او در بیان مقصود خود یا فهم یا رد نظر دیگران اتکا به قدرت نظامی را به رخ کشیده باشد و این برخلاف رفتار نظامیانی است که سخن سیاسی و منطقی آنان در کنار بیان نظامی و مبتنی بر قدرت و اسلحه، کم رنگ است و به حاشیه می رود.

اگرچه نباید از دلیل اصلی محبوبیت سردار سلیمانی غافل شد و فراموش کرد که سردار کم سخن می گفت و بیشتر عملگرا بود که این موضوع توجه بسیاری را در جهان به خود جلب کرده بود.

همانطور که پایگاه اینترنتی "بیزینس اینسایدر" با انتشار عکسی از سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در کنار هادی العامری فرمانده سپاه بدر عراق، نوشت: قاسم سلیمانی و هادی العامری آزادسازی شهر جلولا از چنگال داعش را جشن گرفتند. یکی از مقامات ارشد نظامی آمریکا که مدت طولانی در عراق خدمت کرده معتقد است، قاسم سلیمانی مغز متفکر عملیات نظامی ایران، کنترل همه امور را در اختیار دارد.

این گزارش مدعی شد: آمریکا زمانی که با طرح قاسم سلیمانی در عراق همراهی کرد در واقع عراق را به ایران واگذار کرد. در نهایت هم نیروهای خود را از عراق خارج کرد، اما همچنان هم برای ایجاد ثبات در این کشور تلاش می کند.

روزنامه انگلیسی آبزرور، گاردین، نشریه نیوزویک و...نیز به نقش بی بدیل سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم و داعش اشاره داشتند و معتقد بودند که حتی کسانی که سردار سلیمانی را دوست ندارند، او را فردی باهوش می دانند.

بنابراین سردار سلیمانی نماد حضور یک مجاهد انقلابی در عرصه ی بین الملل بود و همه جریانات سیاسی بین المللی از ایشان به عنوان کسی که صلح و آرامش منطقه را از طریق دفع اشراری مثل داعش دنبال کرد و هزینه های زیادی را متحمل شد تا بتواند با ریشه کن کردن عوامل شرارت صلح و امنیت را به منطقه بازگرداند یاد می کنند.

همین ویژگی ها سبب شد که امروز فقط نظام و نظامیان داغدار از دست دادنش نباشند، بلکه مردم هم داغدار فردی باشند که مانند پدر و برادر دوستش داشتند، شخصی که افتادگی نماد بارزش بود، همانطور که در وصیت خود می نویسد :

همسرم من جای قبرم را در مزار شهدای کرمان مشخص کرده ام. محمود می داند. قبر من ساده باشد مثل دوستان شهیدم. بر آن کلمه سرباز قاسم سلیمانی بنویسید نه عبارت های عنوان دار.

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه