ارسال به دیگران پرینت

فضای مجازی ،فرهنگ سازی یا محدودیت

آیا استفاده از فضای مجازی و اینترنت نیاز به فرهنگ سازی دارد؟

فضای مجازی ،فرهنگ سازی یا محدودیت

۵۵آنلاین :

آیا استفاده از فضای مجازی و اینترنت نیاز به فرهنگ سازی دارد؟

آیا فضای مجازی فرهنگ جدید و خاص خود را ایجاد کرده؟ ویژگی های این فرهنگ چیست؟

برخی ها معتقدند که فضای مجازی محل ایجاد فرهنگ کاملا جدیدی است جامعه شناسی معتقد است فرهنگ مجازی بیانگر پیدایش یک فرهنگ متفاوت جهانی و جدید است چرا که از عدم تعصب در فهم از جهان برگرفته شده است.

فرهنگ همانگونه که در دنیای حقیقی متاثر از عواملی چون عرف،شرع،شرایط اقتصادی و...است در دنیای مجازی نیز چنین است.

این فرهنگ ساخته شده ی مجازی ویژگی هایی دارد :فضای مجازی ایده آل گراست و محل پرورش آرمان های افراد و نمایش دهنده ی زندگی غیر واقعی و فانتزی افراد است که به انتخاب خود بخش های جذاب جریان زندگی خود را در معرض دید کاربران قرار میدهند .

دیگر ویژگی فرهنگ جدید این است که لزوما فضای مجازی با اخلاق میانه ی خوبی ندارد این مسئله به این معنا نیست که فضای مجازی فضایی غیر اخلاقی است بلکه به این معناست که به وفور از فضا جهت نشر موارد غیراخلاقی استفاده میشود از نشر اکاذیب درباره ی شخصیت های سیاسی و فرهنگی و... گرفته تا فیلم ها و عکس های دارای محتوای غیراخلاقی مغایر با فرهنگ حقیقی.

فضای مجازی ایجاد کننده ی بدعت هایی عجیب و غریب و بی خاصیت است مثال بارز آن چالش هایی است که در فضای اینستاگرام منتشر میشود. فرهنگ القا شده توسط فضای مجازی غالبا با فضای حقیقی تفاوت ها و تضادهایی دارد که در برخی موارد حتی پایمال کننده ی قوانین رسمی کشور است.

فرهنگ ایجادکننده ی نوعی بحران در هویت و شخصیت مستقل خصوصا در میان نوجوانان است به طور مثال:پدیده ی سلبریتی سازی در اینستاگرام مرادف است با ایجاد الگویی غالبا غیر متعارف و غیرعادی و تلاش نوجوانان برای بیشتر شبیه شدن به آنان است اما راه حل این معضلات فرهنگ سازی درست است نه کاستن از دسترسی افراد به فضاهای مجازی از راه هایی چون فیلترینگ نیست زیرا آمارها نشان داد فیلترینگ فضاهایی چون تلگرام موفقیت چندانی در ایران نداشت.

کوثر محمدی هنجرویی

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه