ارسال به دیگران پرینت

آخر هفته‌های پاییزی کجا برویم؟

با این گزارش همراه باشید تا چند مقصد پاییزی ایران که تنها ۶ هفته برای دیدن آن‌ها فرصت دارید را معرفی کنیم.

آخر هفته‌های پاییزی کجا برویم؟

۵۵آنلاین :

پاییز فصلی دوست‌داشتنی است. فصل هزاررنگ دلدادگی و عاشقی است؛ فصلی که طبیعت با قلم زیبا و رنگین خود، عظمت و شکوه خداوند را به نظاره می‌نشیند. ایران در زمره کشور‌هایی است که فصل خزانش، یکی از رؤیایی‌ترین مناطق جهان است.

این فرصت را به‌عنوان شهروند ایرانی از دست ندهید و به دیگران هم پیشنهاد دهید. امروز که پاییز هزاررنگ، هزارنقش و هزارچهره، نزدیک به نیمه می‌شود قصد داریم برای رمانتیک‌باز‌ها و نوستالژی‌بازها، مقصد‌های فوق‌العاده برای عکاسی در طبیعت پاییزی اطراف تهران را معرفی کنیم؛ جا‌هایی که شاید باورش کمی سخت باشد که در برابر دید‌گان شما تابلوی نقاشی قرار دارد یا فضایی واقعی.

در این سفر علاوه بر تماشای طبیعت زیبا، از میوه‌های تازه و پاییزی این فصل هم بی‌بهره نخواهید ماند. ناگفته نماند که پاییزگردی حسن دیگری هم دارد و آن خلوت و ارزان‌تر بودن سفر در این فصل نسبت به فصول تابستان و بهار است. پس

در کوتاه‌ترین سفر می‌توان در روستا‌های اطراف تهران، لذت پاییزگردی را چشید. یکی از روستا‌های اطراف تهران که در این فصل فوق‌العاده است، روستای آهار است؛ روستایی که در مسیر جاده لشکرک به فشم واقع شده و هم‌چون فیروزکوه و دماوند، طبیعتی فوق‌العاده دارد. این روستا به نام اوهر نیز شناخته می‌شود که به‌معنای آب و آسیاب است.

در دو سوی این روستا، ۲ رودخانه پر آب قرار دارد که در پایین روستا به هم می‌پیوندند. یکی از زیبایی‌های طبیعت را می‌توان در آبشاری به نام آبشار شکرآب دید. آتشگاه باستانی قصران را نیز در ارتفاعات روستا فراموش نکنید که قدمتش به زمان ساسانیان برمی‌گردد و گویا، به اردشیر بابکان تعلق داشته.

از این‌رو کوچه باغ‌های رؤیایی آهار که بوی تاریخ می‌دهد، برای نوستالژی‌باز‌ها و سلفی‌بگیر‌های اینستاگرامی، فضایی جذاب خلق می‌کند. اگر به‌دنبال فضای شاعرانه و لمس برگ‌های هزاررنگ خزان هستید، نباید آهار را از دست بدهید. رفتن به آهار خیلی هزینه‌بر نیست و برای تهرانی‌ها، با کمتر از یک ساعت رانندگی در آخر هفته، گردش شیرینی را رقم می‌زند.

آهار برای کسانی که حوصله طی مسافت چندصدکیلومتری برای سفر به استان‌های شرق و غرب و شمال پایتخت را نداشته و فرصت زیادی هم برای طبیعت‌گردی و روستاگردی ندارند، مقصدی فوق‌العاده به‌شمار می‌رود.

دسترسی: از اتوبان شهید بابایی وارد جاده لشگرک شده و از آن‌جا به سمت فشم و روستای آهار حرکت کنید.

فشم؛ ییلاق پرمیوه

(تصاویر) آخر هفته‌های پاییزی کجا برویم؟

فشم قسمتی از شهری بزرگ‌تر به نام «اوشان فشم میگون» است که در زبان عامیانه آن را به‌عنوان «اوشون فشم» می‌شناسیم؛ باغ‌شهری ییلاقی در ۳۰کیلومتری شمال شرق تهران و از توابع شمیرانات.

منطقه فشم را بیشتر به واسطه روستا‌ها و باغ‌های میوه‌اش می‌شناسند؛ روستا‌هایی نظیر آهار، شکرآب، ایگل و باغگل که دارای آب و هوایی معتدل و روح‌افزا به‌ویژه در بهار و تابستان هستند.

اما در فصل زمستان هم فشم خالی از گردشگر نمی‌ماند؛ چرا که به‌واسطه کوهپایه‌ای بودن منطقه، دارای ۳ پیست اسکی در اطراف است که پیست اسکی شمشک از بقیه معروف‌تر است. طبیعت فشم دارای چند آبشار معروف نیز هست: آبشار‌های لالون و لارمحله و آبشار یخی آبنیک و نیز دشت چشم‌نواز جانستون در شمال آن که یکی از زیباترین ییلاق‌های اطراف تهران به‌شمار می‌آید.

دسترسی: جاده لشگرک اصلی‌ترین مسیر از تهران به فشم است.

شهرستانک؛ ییلاقی باصفا و بکر

(تصاویر) آخر هفته‌های پاییزی کجا برویم؟

بد نیست سری هم به ییلاق‌های غرب تهران بزنیم. به سمت کرج برویم و مسیر جاده چالوس را در پیش بگیریم؛ جاده‌ای که زیبایی و چشم‌نوازی‌اش را کمتر کسی ندیده. پس از گذشتن از آسارا و ماهان و درده به دو راهی‌ای می‌رسیم که تابلوی راهنمای «شهرستانک» را به ما نشان می‌دهد؛ روستایی بکر و زیبا در شمال کوه توچال که در هر فصل سال رنگ تازه‌ای به‌خود می‌گیرد.

طبیعتِ منحصربه‌فرد و رنگارنگ و آب و هوایی روح‌افزا که ناصرالدین‌شاه قاجار را نیز وسوسه کرد تا کاخ ییلاقی خود را در آن‌جا بنا کند، بسیار چشم‌نواز است. کاخ ناصری یا همان کاخ شهرستانک بنایی تاریخی واقع در کنار رودخانه شهرستانک است که می‌تواند بُعدی تاریخی نیز به گشت‌و‌گذار شما بدهد.

کوهنوردانی هم که مسیر توچال را انتخاب می‌کنند، می‌توانند از غرب توچال به سمت پایین حرکت کنند و بعد از ساعتی پیاده‌روی به شهرستانک برسند. باغ‌های زیادی در شهرستانک وجود دارد و درختان میوه در آن‌ها خودنمایی می‌کنند. این باغ‌ها یا دیوار ندارند و دارای حصار‌های کوتاه هستند و همین باعث شده تا مسافران از دیدن جلوه زیبای‌شان بی‌نصیب نمانند.

در پاییز باغداران به سراغ سیب‌هایشان می‌آیند. البته باید به یاد داشته باشید که باغ‌های شهرستانک جزو حریم خصوصی ساکنان این روستا هستند و هرگز نباید بدون هماهنگی با صاحبان باغ، وارد آن‌ها شوید.

دسترسی: از کرج به سمت جاده چالوس بروید. بعد از گذشتن از آسارا و ماهان و درده به شهرستانک می‌رسید.

معجزه در جنگل

(تصاویر) آخر هفته‌های پاییزی کجا برویم؟

جنگل‌های انجیلی واقع در منطقه زیرآب از توابع سوادکوه زیبایی‌های پاییز را با رنگ‌های مختلف به تصویر کشیده است؛ رنگ‌هایی مانند زرد پررنگ، نارنجی سوخته و پررنگ و قرمز روشن و حتی بنفش. این جنگل‌ها، می‌توانند مقصد سفری یک‌روزه از تهران برای شما باشند.

البته در دل این جنگل آبشاری زیبا قرار دارد که لذت سفر را دوچندان می‌کند. برای سفر به جنگل‌های انجیلی باید از جاده فیروزکوه استفاده کرد، در نتیجه پیشنهاد می‌شود، پیش از ورود به فصل زمستان و بارش برف این منطقه را در لیست سفر خود قرار دهید.

اگر زمان سفر شما ابتدا تا اواسط پاییز باشد با برگ‌های هزاررنگ روی درختان مواجه می‌شوید، اما نگران نباشید؛ پس از این زمان و پیش از شروع فصل زمستان شما در سفر به این منطقه با فرشی هزاررنگ از برگ درختان روبه‌رو می‌شوید که بدون شک آن هم هیجان‌انگیز خواهد بود.

اگر خوش‌شانس باشید و لحظاتی پیش از رسیدن شما به جنگل در این منطقه باران باریده باشد، استشمام بوی برگ‌های باران‌خورده سفر شما را با چاشنی رؤیا و احساسات همراه می‌کند.

دسترسی: از شهرستان سوادکوه به میدان اصلی شهر زیراب بروید و از آن‌جا به سمت راست ادامه مسیر دهید.

جنگل ابر؛ هزاررنگ و تاریخی، جنگل‌های استان سمنان

(تصاویر) آخر هفته‌های پاییزی کجا برویم؟

اگر برای پاییزگردی وقت بیشتری دارید درباره‌ی مناطق بکر استان‌های دیگر مثل استان سمنان هم مطالعه کنید؛ استانی تاریخی در نزدیکی استان تهران که درباره‌اش باید بسیار گفت و بسیار شنید.

جنگل‌های این‌جا یکی از مقصد‌های اصلی پاییزگرد‌های رمانتیک‌باز بوده و برخی از آژانس‌های گردشگری، گشتن و حتی اقامت یک‌روزه در این جنگل را در فهرست پکیج‌های ویژه پاییزگردی قرار می‌دهند.

سمنان با ریگ جن و حمام پهنه و بسیاری از آثار طبیعی و باستانی‌اش، مقصد بکر عاشقان حرفه‌ای گردشگری در داخل و خارج از کشور به‌شمار می‌رود که طبیعتش در فصل پاییز، رؤیایی‌تر از همیشه می‌شود.

جنگل ابر در شهرستان شاهرود قرار دارد؛ جنگلی که گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد دارد و همواره خاطره‌انگیز‌ترین مناظر را برای عکس‌برداری در اختیار عاشقان سلفی‌بازی و معتادان اینستاگرام می‌گذارد. این‌جا هم مثل مازیچال و فیلبند و سوباتان گیلانی‌ها، فضایی رؤیایی را روبه‌روی دیدگان شما به تصویر می‌کشد.

جنگلی به وسعت ۳۶ هزارهکتار، اقیانوسی از ابر را در فضای رمانتیک هزاررنگ و هزارنقش پیش چشمان شما تداعی می‌کند که گوشه‌هایی از جلوه بی‌نظیر پاییز در ایران زمین است. در جنگل ابر، بیش از ۸۰ گونه گیاهی مانند بلوط، افرا، توسکا، گونه‌های کلاه میرحسن، اسپرس، دمروباهی، آویشن و سبدر و نارون در دسترس خواهد بود. برای دیدن این جنگل، یک آخر هفته را اختصاص دهید.

پاییزگردی در ناهارخوران، جنگل‌های استان گلستان

(تصاویر) آخر هفته‌های پاییزی کجا برویم؟

اگر اهل گردش و طبیعت‌گردی باشید جنگل ناهارخوران گرگان را حتما می‌شناسید. این منطقه زیبا در استان گلستان قرار گرفته و یکی از مقصد‌های بکر طبیعت‌گردی ایران به شمار می‌رود. این جنگل بیش از ۳۰۰ هکتار وسعت دارد و درختان تنومند و سرو قامتی دارد که پاییز هزاررنگ را به خوبی در آن می‌توان احساس کرد و سلفی‌های به‌یادماندنی گرفت.

دلیل نامگذاری جنگل به این نام، مربوط به مسیر حجاج خانه خداست که از این منطقه به سمت نقاط دیگر کشور برای عزیمت به سمت عربستان استفاده می‌کردند و گویا منزلگاهی برای استراحت و صرف ناهار بوده است. پوشش گیاهی ناهارخوران گلستان، فوق‌العاده است.

درختان ممرز، افرا پلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه‌های تمشک، کوله خاص، ازگیل و درختان تنومند بلوط، بخشی از ظرفیت‌های طبیعی این جنگل پاییزی به شمار می‌آید. وقتی درختان زیبای پاییزی هزاررنگ، با شاخه‌های خود طنازی می‌کنند بهترین فرصت برای قدم‌زدن در این فضای شاعرانه است.

اگر عاشق ماگنولیا، شمشاد و بید مجنون و مینا نیز هستید، جنگل ناهارخوران از این پوشش‌های گیاهی هم برخوردار است و در پاییز، رنگ نارنجی و قرمز و سبز بر تن می‌کنند و آماده پذیرایی از عاشقان طبیعت‌گردی در ایران هستند. اگر به این جنگل رفتید، چشمه سفید را نیز مشاهده خواهید کرد.

اسالم به خلخال؛ جاده رمانتیک‌ها! جنگل‌های استان اردبیل

(تصاویر) آخر هفته‌های پاییزی کجا برویم؟

برای عاشقان پاییزگردی در ایران، جاده اسالم به خلخال، یکی از رویایی‌ترین نقاط ایران زمین است که می‌توان پاییز هزاررنگ را به تماشا نشست و گوشه‌هایی از جلوه‌های ایران بکر را تماشا کرد؛ جاده‌ای ۷۰ کیلومتری که بخشی از بهشت ایران‌زمین به‌شمار می‌رود و به‌نظر می‌رسد که هر چهار فصلش، فوق‌العاده دیدنی باشد.

تصویری زیبا از جاده مه‌گرفته اسالم به خلخال با چشم‌انداز‌های رؤیایی که فقط در سوئیس می‌توان دید. این جاده را جاده بهشتی هم می‌نامند؛ چرا که بهشت هزاررنگ ایران، بخشی از چهره خود را در این فضا به رخ می‌کشد. در جای‌جای این جاده مه‌گرفته می‌توان رنگ‌های زیبا و مسحور‌کننده طبیعت را مشاهده کرد و لذت برد.

چشم‌انداز‌هایی رؤیایی که در جاده اسالم به خلخال فرا روی عاشقان طبیعت‌گردی ایران است، یکی از منحصربه‌فرد‌ترین چشم‌انداز‌های طبیعی نقاط شمال کشور به‌نظر می‌رسد. جنگل، آبشار و دریاچه و گلزار‌ها، بخشی از پاییز هزاررنگ و هزارنقش جاده اسالم به خلخال است.

جالب است که بدانید این جاده دارای مکان‌های اقامتی بوده و وجود فروشگاه‌ها و خانه‌هایی برای اجاره شبانه، فرصت خوبی را برایتان فراهم می‌کند تا در این فضا استراحت کنید و از زیبایی‌های طبیعت ایران در این فصل شاعرانه لذت ببرید.

از مازیچال تا لَوَندِویل، پاییزگردی در استان گیلان

(تصاویر) آخر هفته‌های پاییزی کجا برویم؟

پاییز گیلان، همچون بهار و تابستانش دیدنی و وصف‌ناشدنی است. از مازیچال و فیلبند و سوباتان که بگذریم، جنگل‌های لوندویل گیلانی‌ها، بخشی از پاییز هزاررنگ و هزارنقش این سرزمین هستند که زیبایی خود را در معرض دید عاشقان طبیعت‌گردی ایران قرار می‌دهند.

لوندویل، منطقه‌ای رؤیایی مملو از جنگل و چشمه و آبشار و کوه در آستارا است. آرامش و زیبایی این جنگل در پاییز را نباید از دست داد. یکی از زیبایی‌های این منطقه، آبشار لاتون است که در میان کوهی از رنگ‌های پاییزی، جاری‌شده و برای پیاده‌گردی‌های پاییزی، منطقه‌ای رؤیایی خواهد بود.

هم‌چنین آستارا، یکی از نقاط دیدنی خطه گیلان است که در پاییز، منطقه خوبی برای گردش و سیاحت و تجارت به شمار می‌رود. روستای کوته‌کومه جایی است که آبشار لاتون در آن قرار دارد. استفاده از راه‌بلد‌های آستارایی برای رسیدن به این منطقه زیبا توصیه می‌شود. آبشار لاتون، بلند‌ترین آبشار ایران است که در ۱۵ کیلوکتری جنوب شهر آستارا و در مرز استان اردبیل قرار دارد.

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه