خبر فوری
ارسال به دیگران پرینت

فرق مسكن ملى با مسكن مهر چيست؟

در مسكن ملى قرار است منازل با همكارى دولت و بخش خصوصى به صورت متعادل صورت گيرد تا دولت بتواند وظيفه ى خود را در قبال مسكن شهروندان به خوبى انجام دهد.

فرق مسكن ملى با مسكن مهر چيست؟

۵۵آنلاین :

پريسا اميدى

كارشناس علوم سياسى

مسکن مهر مجتمع‌های مسکونی هستند که ساختشان در دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران آغاز شده. هدف از این طرح خانه‌دار کردن قشرهای کم درآمد که طبق آن دولت با واگذاری قطعه زمین رایگان سعی داشت خانه‌سازی را تشویق کند.

اوایل سال ۹۲، دولت دهم مسکن مهر را با پیشرفت ۷۰ درصدی تحویل دولت یازدهم داد.تا روز ۲۲ مردادماه سال ۱۳۹۶ تعداد ۱٬۸۳۹٬۸۲۹ واحد مسکن مهر تکمیل و افتتاح شده که حدود ۴۵ درصد از این تعداد در زمان دولت حسن روحانی افتتاح شده‌است. تعداد ۱٬۵۶۸٬۴۵۲ واحد از کل واحدهای افتتاح شده تحویل خانوارها شده‌است که ۵۶ درصد آن در زمان روحانی به خانواده‌ها تحویل شد.

این طرح پس از افزایش شدید بهای مسکن در ایران شروع شد. دولت برای تأمین مالی این طرح از بانک مرکزی قرض کرد، که منجر به رشد نقدینگی و افزایش تورم شد به‌طوری‌که نیمی از کل پول‌های چاپ شده در تاریخ ایران صرف ساختن مسکن مهر شد.خانه‌های ساخته شده در این طرح عموماً در حاشیهٔ شهرها بودند و فکری برای امکانات گوناگون نظیر آب و برق و گاز و تلفن آن‌ها نشده بود.

به مسكن ملى در زير اشاره شده است.

پیش از این با بحرانی شدن وضعیت در بازار مسکن و انفجار قیمت ها در بازار اجاره، طرح های متعددی در خصوص اجرای پروژه های مسکنی در کشور ارائه شد.

طرح ملی مسکن پس از طرح، در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و جزییاتی از آن از سوی مجلس و دولت مورد بررسی قرار گرفت. طرح اقدام ملی برساخت ۲۰۰ هزار واحد توسط شهرهای جدید، ۱۰۰هزار واحد توسط بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری، دلالت دارد. پیش بینی شده است در شهرهای جدید تولید و احداث مسکن به روش مشارکتی باشد. در این شیوه شرکت عمران شهرهای جدید با همکاری انبوه‌سازان یا توسعه‌گران به ساخت واحدهای مسکونی در شهرهای جدید اقدام می‌کند. زمین و پروانه از شرکت عمران شهرهای جدید به انبوه‌سازان و توسعه‌گران، ارایه و در مقابل سرمایه‌گذاری و ساخت نیز توسط انبوه سازان انجام می‌شود.رییس انجمن انبوه سازان در این خصوص به ایرنا گفته است: معتقد هستیم که طرح اقدام ملی وساخت ۴۰۰ هزار واحد هم در چند سال آینده تاثیر خود را بر کنترل بازار اجاره نشان خواهد داد.

تفاوت اين دو طرح،مزايا و معايب آنها به چه شكل است؟

اين طرح در پى گرانى هاى شديد در كشور كه مسكن هم به طور كامل درگير شد،نهايى شد.

طرح مسكن مهر با هدف خانه دار كردن قشر ضعيف جامعه روى كار آمد اما از اول بحث در كورد مسائل مكمل آن صورت نگرفته بود كه ما تا امروز هم شاهد تكميل اين پروژه نبوده ايم.

مسكن مهر قرار بود در دولت آقاى احمدى نژاد به پايان برسد اما ٤٥٪؜ اين پروژه در دولت دكتر روحانى ساخته شده و هنوز هم تكميل نشده است.

احداث اين منازل در حاشيه ى شهرها بدون توجه به الزاماتى نظير وجود مدرسه،درمانگاه،بيمارستان،بانك،ورزشگاه،فروشگاه و ...كاملا حركتى بدون فكر و برنامه ريزى دقيق و با تخصص است.

واگذارى به پيمانكاران متخلف هم دليل عدم واگذارى واحد ها و كيفيت بسيار پايين اين واحدها است.

در مسكن ملى قرار است منازل با همكارى دولت و بخش خصوصى به صورت متعادل صورت گيرد تا دولت بتواند وظيفه ى خود را در قبال مسكن شهروندان به خوبى انجام دهد.

قرار است دولت كمك خود را از طريق بانك هاى ملى و مسكن در اختيار مردم قرار دهد؛به نوعى شروع به دادن يارانه مسكن براى افراد دهك هاى پايين جامعه كرده است.

اميد است اين طرح با كارشناسى دقيق و اصولى،برنامه ريزى كامل،استفاده از افراد متعهد و مسئوليت به درستى جلو برود و بعد از شكست طرح مسكن مهر تلخى اين اتفاق در مسكن از بين برود.

منبع : 55 آنلاین
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه