ارسال به دیگران پرینت

کشت سرطان در زمین‌های خشک جنوب شهر

وحید استرون: سال گذشته بود که روزنامه ایران در گزارشی میدانی نوشت که آلودگی هوا و آبیاری زمین‌های کشاورزی با آب تصفیه نشده فاضلاب در روستای کزاز شازند، موجب افزایش سرطان، نازایی، جنین‌های بدون قلب، معلولیت‌های کودکان، بیماری‌های پوستی و در نهایت مرگ و میر شده است که این موضوع خیلی سریع از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تکذیب شد، اما این یک واقعیت است که در کشور ما به‌دلیل تداوم خشکسالی‌ها و کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی بسیاری از زمین‌های کشاورزی با آب فاضلاب آبیاری می‌شوند و همین امر باعث افزایش سرطان در کشور شده و کارشناسان محیط زیست همواره در این رابطه هشدار داده‌اند. روز گذشته (یکشنبه) حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران بار دیگر در این رابطه هشدار داد و گفت: «بهداشت بیش از ۱۰‌هزار خانوار در برخی از محلات شهر ری همچون تقی آباد، عباس آباد و شهید بهشتی در معرض خطر است. با وجود تصفیه خانه جنوب تهران، محله عباس آباد، تقی آباد، جاده نظامی، شهرک شهید مفتح و شهید بهشتی هنوز به تصفیه خانه انشعاب ندارند و با وجود اینکه بارها به این موضوع تذکر داده شده، اما هنوز اتفاقی رخ نداده است.»

کشت سرطان در زمین‌های خشک جنوب شهر

۵۵آنلاین :

اين گفته‌ها در حالي مطرح مي‌شود که جنوب تهران قطب اصلي توليد سبزي و صيفي جات محسوب مي‌شود و براساس اعلام مسئولان شبکه بهداشت و محيط زيست تهران، سالانه 400‌ميليون مترمکعب آب آلوده و فاضلاب پايتخت در سال توسط دو رودخانه نهر فيروزآباد و سرخه حصار، به جنوب اين کلانشهر جاري مي شود و بدون توجه به سلامت شهروندان، محل تغذيه و آبياري مزارع اين منطقه است. سال گذشته بود که رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان تهران گفت: جنوب پايتخت داراي 70‌هزار هکتار اراضي کشاورزي و صيفي است که حدود 40‌درصد آن با آب‌هاي نامتعارف و آلوده آبياري مي‌شود.

خشک شدن روخانه کن با فاضلاب جبران شد

يک کارشناس محيط زيست در اين رابطه مي‌گويد: در گذشته نه‌چندان دور، تمامي اراضي اطراف تهران تحت کشاورزي قرار مي‌گرفت. هم اکنون تمامي اراضي اطراف تهران به منازل مسکوني و شهرهاي حاشيه‌اي تبديل شده است و در اين شرايط اراضي کشاورزي از بين رفته است. اين در حالي است که در گذشته آب از رودخانه کن به سمت تهران ‌مي‌آمد و در مسير آن کشاورزي رونق داشت. هم اکنون آب حاصل از رودخانه وجود ندارد. محمدرضا فاطمي خاطرنشان کرد: سطح آب‌هاي زيرزميني هم افت کرده و کشاورزي نيز با آب‌هاي آلوده انجام مي‌شود. آبياري اراضي با آب‌هاي آلوده محصولات حاصل از اين اراضي قابل استفاده نيستند. با اين تفاسير هيچ‌ مساله‌اي براي صنعت کشاورزي با از بين رفتن اين اراضي بروز نمي‌کند. وقتي براي کشاورزي مساله ايجاد مي‌شود که آب پاک در اختيار کشاورزان قرار گرفته و کشاورزان با استفاده از آن آب به پرورش محصولات مناسب بپردازند، اما در شرايط کنوني پرورش محصولات کشاورزي از طريق آب آلوده به صلاح سلامت جامعه نيست. براي مثال هم اکنون با بررسي اراضي کشاورزي در تقي آباد، دشت ورامين و ... بايد گفت به شکل قابل توجهي از ميزان سفره‌هاي آب زير زميني کاسته شده است.فاطمي با اشاره به اينکه در اين اراضي براي کشاورزي از آب‌هاي زيرزميني استفاده مي‌شود، اظهار کرد: بايد دانست که تصفيه خانه جنوب تهران آب‌هاي فاضلاب را تصفيه کرده و آلودگي‌هاي عالي آن را گرفته و به داخل کانال براي تغذيه آب‌هاي زيرزميني منتقل مي‌کنند. اين آب براي کشاورزي استفاده مي‌شود. هم اکنون تمامي شهر تهران با معضل زباله، آبياري آب از طريق فاضلاب مواجه است. براي ساماندهي اين مقوله بايد تمامي نقاط مورد ساماندهي قرار بگيرد. در اين فرآيند اراضي کشاورزي از بين مي‌رود. از سوي ديگر شاهد افزايش سکونتگاه‌هاي شهري هستيم. بايد تمامي نقاط در اطراف شهر تهران با دغدغه نسبت به اراضي فعاليت کنند. نقشه جامع شهر تهران تهيه شد، اين اقدام کارا نبوده و بايد دوباره نسبت به تهيه اين نقشه جامع اقدام شود.اين کارشناس محيط زيست مي‌افزايد: در اين شرايط مي‌توان مناطق شهري را مشخص کرد و ديگر اجازه پيشروي به اراضي کشاورزي داده نشود. انتظار مي‌رود محدوده شهري و شهرک‌هاي اقماري براي تهران مشخص شود. همچنين ساماندهي زباله شهر تهران بايد به شکل اصولي و مطابق با استانداردهاي روز تعريف شود. براي مثال هم اکنون اراضي کهريزک و بخشي از اراضي فرودگاه امام (ره) به محلي براي دفن زباله و متصاعد شدن بوي نامطبوع ناشي از زباله تبديل شده است. هم اکنون بايد وضعيت مهار زباله در تهران مديريت شده و با استفاده از روش‌هاي نوين بتوان از طريق ساماندهي مناسب براي تمامي مناطق تهران جانمايي براي مهار زباله انجام داد.

پنبه کاري با بوي فاضلاب

فاطمي با تاکيد بر اينکه بخشي از اراضي جنوب تهران و دشت ورامين مشکلات ويژه خود را دارند و در آن خطه آب زير زميني در حال شور شدن، آلوده شدن و کاهش سطح آب است، اظهار مي‌کند: اين معضلات در آينده کل کشاورزي ناحيه ورامين را از بين برده و تمامي اراضي به کانون‌هاي ريزگرد تبديل مي‌شوند. در اين شرايط به کررات مسئولان در وزارت بهداشت اعلام مي‌کنند که صيفي جات توليد شده از آب‌هاي آلوده نبايد مصرف شود. اگر جلوي کشاورزي در اين خطه گرفته شود، طبيعتا اراضي به شکل باير رها مي‌شوند. در اين شرايط مي‌توان از کشت جايگزين همچون پنبه کار، توليد چوب براي صنعت و ديگر گياهان صنعتي ( غيرقابل مصرف براي انسان) در آن نواحي استفاده کرد. تغيير کاربري کشاورزي بايد با تغيير کاربري اراضي همراه باشد. انتظار مي‌رود وزارت جهاد کشاورزي ورود کرده و الگوي کشت را در آن اراضي تغيير دهد. با اين وجود، ديگر کشاورز از کار بيکار نشده و وزارت بهداشت نيز نسبت به نبود استانداردها در توليد محصولات کشاورزي آلوده هشدار نمي‌دهد. همچنين اراضي مذکور با اين اقدامات هميشه سبز مانده و جلوي پيشرفت ريزگردها را مي‌گيرند. از سوي ديگر مي‌توان از فاضلاب با حجم آب فراوان استفاده بهينه کرد. بايد فاضلاب پيش تصفيه شده تا مواد عالي را نداشته و امکان توليد ميکروب را نداشته باشد.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه