ارسال به دیگران پرینت

پس از پلاسکو برای ایمنی پاساژها چه کردیم

مبحث ایمنی بعد از حادثه پلاسکو جایگاه واقعی خود را تا حدی در میان کسبه و اصناف مختلف پیدا کرده

پس از پلاسکو برای ایمنی پاساژها چه کردیم

۵۵آنلاین :

طبق اعلام سازمان آتش نشانی، پس از حادثه پلاسکو طرح جامع نظام بازرسی بسیار جدی‌تر از قبل در حال پیگیری است. سخنگوی سازمان آتش این درباره می‌گوید: در این طرح سازمان آتش نشانی وضعیت بیش از 1 هزار ساختمان از جمله مراکز تجاری مرکز شهر تهران را مورد بررسی قرار داد و به مراکزی که فاقد ایمنی‌های لازم و حداقلی بودند، هشدارهای لازم ابلاغ شد. همچنین در مواردی که ساختمان‌ها هشدارهای آتش نشانی مبنی بر ایمنی ساختمان خود را جدی نمی‌گیرند، مراجع قضایی آن‌ها را پلمپ می‌کنند.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش در گفت و گو با خبرنگار 55 آنلاین ، گفت: ساختمان‌های نا ایمن تهران به سه دسته‌ی کم خطر، میان خطر و پرخطر تقسیم می‌شوند. او می‌گوید تمرکز ساختمان‌های تجاری خطرناک و نیمه خطرناک در منطقه 12 و به طور مشخص محدوده بازار تهران بیش از سایر مناطق است. ملکی با بیان اینکه در بسیاری از این مراکز تجاری قدیمی بجز بار زنده بار مرده نیز وجود دارد، گفت: در این مراکز تنها انسان رفت آمد نمی‌کند و همواره اجناسی از جمله پارچه و لباس در این ساختمان‌ها انبار شده است.

سخنگوی سازمان آتش تصریح کرد: یک ساختمان در خیابان جمهوری و پاساژ کاشانی در خیابان امیرکبیر، دو مورد از مراکز تجاری قدیمی و ناایمن تهران هستند که پس از حادثه پلاسکو هر چند تغییراتی در وضعیت ایمنی ساختمان به وجود آوردند، اما همچنان جزو ساختمان‌های میان خطر و پرخطر محسوب می‌شوند.

ملکی همچنین با بیان اینکه مبحث ایمنی بعد از حادثه پلاسکو جایگاه واقعی خود را تا حدی در میان کسبه و اصناف مختلف پیدا کرده، افزود: ساختمان علاالدین یکی از مراکزی است که بعد از حادثه پلاسکو به طور جدی نسبت به تجهیز، نوسازی و ایمن سازی ساختمان اقدام کرد و از بروز بسیاری از حادثه‌ها در این ساختمان جلوگیری شد.

بر اساس این گزارش، در بازدید خبرنگار55 آنلاین از ساختمان آلومینیوم و پاساژ کاشانی و گفت و گو با برخی کسبه این مراکز تجاری، وضعیت ایمنی این 2 ساختمان از نظر ایمنی بحرانی گزارش شده است. در مورد ساختمان آلومینیوم همان طور که می‌دانید این ساختمان از پس از انقلاب در تملک بنیاد مستضعفان قرار دارد و کسبه هر ساله ضمن عقد قرارداد با این نهاد حکومتی، موظف به پرداخت اجاره بها هستند.

به گفته یکی از کسبه این ساختمان، پیش تر تمامی هزینه‌های آب، برق، گاز و تعمیرات و نگهداری ساختمان بر عهده بنیاد مستضعفان بوده، اما چند سالی است که خود کسبه این هزینه‌ها را می‌پردازند.

او می‌گوید هر چند اجاره‌ای که بنیاد از آن‌ها می‌گیرد ناچیز است، اما نوسازی یا تجهیز ساختمان به وسایل ایمنی وظیفه صاحب ملک است نه مستاجری که در آن فعالیت می‌کند.

در گفت و گوی دیگری که خبرنگار ما با کسبه پاساژ کاشانی انجام داده است، وضعیت واحدهای این پاساژ در بحث بیمه آتش سوزی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. خوشبختانه هم در پاساژ کاشانی و هم ساختمان آلومینیوم، به طور تقریبی تمامی واحدها بیمه بوده و مشکلی از مشکلی از این بابت نیست.

بنا بر این گزارش، پاساژی واقع در خیابان امیرکبیر، با قدمتی بیش از 50 سال، یکی از خطرناک‌ترین ساختمان‌های خیابان امیرکبیر تهران بوده که بر اساس اظهارنظر کارشناسان ایمنی ساختمان، حتی در صورت نصب سیستم اطفا حریق، این ساختمان نمی‌تواند در مقابل اتش سوزی ایستادگی کند؛ سازه ساختمان احتمالا تحمل وزن آب اضافه برای اطفای حریق را نخواهد داشت و ممکن است ساختمان بدلیل اضافه بار، در معرض آسیب باشد. با توجه به آتش سوزی اخیری که در میدان حسن آباد تهران رویداد، شاید بهتر باشد بیش از پیش به وضعیت ایمنی این نوع ساختمان‌ها رسیدگی شود؛ زیرا این احتمال همواره وجود دارد که پاساژ کاشانی به نوعی پلاسکو دوم باشد.

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه