ارسال به دیگران پرینت

زنگ خطربحران سالمندی

الهام صمدزاده: امروز شاهد افزایش آمار سالمندان در کشور هستیم که این خود به‌یقین می‌تواند بحران‌ها و پیامدهای منفی بسیاری را هم برای مردم و هم دولت به‌دنبال داشته باشد، چراکه افزایش آمار سالمندان از نظر اقتصادی و اجتماعی می‌تواند برای دولت هزینه‌های به نسبت بالایی در پی داشته باشد.‌گفتنی است که افزایش آمار سالمندان در جامعه به‌یقین از نظر اقتصادی می‌تواند بار مالی به نسبت سنگینی را بر دوش دولت قرار دهد. همچنین باید یادآور شد که افزایش آمار سالمندان در کشور به‌معنی کاهش نیروی انسانی فعال خواهد بود؛ اتفاقی که می‌تواند از نظر اقتصادی آثار منفی به‌دنبال داشته باشد، این در حالی‌ست که متاسفانه برخی سالمندان نیز در شرایط مناسبی قرار ندارند، به‌گونه‌ای که امروزه شاهد افزایش آمار افسردگی در میان سالمندان هستیم که در صورت عدم ارائه برنامه‌ریزی‌های لازم می‌تواند مشکلات بیشتری را به‌دنبال داشته باشد.

زنگ خطربحران سالمندی

۵۵آنلاین :

معضل مشکلات اقتصادي

امروزه شاهد افزايش مشکلات اقتصادي در ميان سالمندان هستيم؛ اتفاقي که به‌يقين مي‌تواند براي آنها بسيار مشکل‌ساز شود، چراکه همان‌گونه که مي‌دانيم ميزان مخارج زندگي و درمان در دوران سالمندي افزايش مي‌يابد که اين خود با توجه به شرايط اقتصادي فعلي به‌يقين مي‌تواند مشکلات عديده‌اي را براي اين قشر از جامعه فراهم کند.

پيامدهاي بحران سالمندي

يک روانشناس در خصوص پيامدهاي منفي افزايش آمار سالمندان در کشور مي‌گويد: امروزه شاهد افزايش آمار سالمندان در کشور هستيم که اين خود مي‌تواند آثار منفي بسياري به‌دنبال داشته باشد. نصرا... منصوري در گفت‌و‌گو با «آرمان ملي» و با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: ارائه برنامه‌ريزي‌هاي لازم و کارشناسي‌شده مي‌تواند عاملي براي کاهش بحران سالمندي در کشور باشد، چراکه به‌يقين طي سال‌هاي آتي بر جمعيت سالمند نيز افزوده خواهد شد. از اين‌رو پيش‌بيني‌ راهکارهاي لازم براي کاهش مشکلات اين دوران مي‌تواند در کاهش بحران سالمندي و مشکلات پيش‌روي اين دوران براي افراد سالخورده موثر واقع شود.

افزايش ابتلا به پيري زودرس

وي در ادامه افزود: متاسفانه در حال حاضر شاهد ابتلا به پيري زودرس در برخي افراد هستيم که اين مي‌تواند بيشتر بنا به دلايل مختلف صورت بگيرد که اين خود در افزايش آمار جمعيت سالمندان بسيار تاثيرگذار خواهد بود. منصوري مي‌گويد: شکسته‌شدن هنجارها، حرمت‌ها و افزايش مشکلات اقتصادي خود در زمره مهمترين دلايل ابتلا به پيري زودرس و همچنين افزايش مشکلات سالمندان به حساب مي‌آيد، چراکه امروزه برخي آنگونه که بايد جايگاه سالخوردگان را ارج نمي‌نهند. به ياد داشته باشيد که طبق آموزه‌هاي ديني بايد به بزرگترها احترام گذاشته شود.

افزايش آمار سالمندان

وي در ادامه افزود: متاسفانه طي سال‌هاي اخير شاهد افزايش آمار خانه سالمندان يا زندگي در عزلت و تنهايي برخي سالمندان هستيم که اين خود در گذشته چندان وجود نداشت. بنابراين به‌راحتي مي‌توان اين ادعا را داشت که تغيير رفتار با سالمندان محصول جامعه امروز است. منصوري در پاسخ به اين پرسش مبني بر اينکه آيا افزايش بحران سالمندي محصول جامعه در حال گذار است، مي‌گويد: اين مهم نيز مي‌تواند تحت‌تاثير شاخصه‌هاي جامعه در حال گذار باشد، چراکه کاهش نقش و کارکرد خانواده خود عامل موثري براي افزايش بحران سالمندي شده است. وي افزود: بي‌تفاوتي و بي‌توجهي به سالمندان در زمره ديگر دلايل افزايش بحران سالمندي است که در گذشته نه‌چندان دور کمتر شاهد آن بوديم. البته بايد يادآور شد که بسياري از مشکلات سالمندان در حيطه مسائل مالي و اقتصادي نيست بلکه آنها بيشتر به توجه و محبت فرزندان و اطرافيان خود نيازمند هستند.

بحران سالمندي و افزايش مهاجرت

منصوري در پاسخ به اين پرسش مبني‌بر اينکه آيا افزايش مهاجرت در تشديد بحران سالمندي تاثيرگذار بوده، مي‌گويد: به‌يقين افزايش آمار مهاجرت خود مي‌تواند نقش موثري در بحران سالمندي ايفا کند، چراکه در حال حاضر شاهد افزايش آمار مهاجرت افراد جوان‌تر هستيم. بنابراين انتظار مي‌رود با ارائه برنامه‌ريزي‌هاي خاص مانع از افزايش مهاجرت شد، چراکه در غير اين صورت طي چندسال آينده مشکلات سالمندان و همچنين افزايش آمار آنها رو به گسترش خواهد نهاد که اين خود مي‌تواند بسيار مشکل‌ساز باشد.

مشکلات صندوق‌هاي بازنشستگي

وي در ادامه افزود: افزايش مشکلات صندوق‌هاي بازنشستگي در آينده مي‌تواند يکي ديگر از پيامدهاي منفي بالارفتن آمار سالمندان در کشور باشد، چراکه طي چندسال آينده با کاهش ورودي شاغلان و در مقابل افزايش آمار افراد تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي خواهيم بود که اين موضوع نيز مي‌تواند براي دولت هزينه‌هاي به نسبت بالايي را تحميل کند. اين روانشناس مي‌گويد: متاسفانه هم‌اکنون شاهد افزايش آمار افسردگي در ميان سالمندان هستيم که اين خود بيشتر تحت‌تاثير عوامل اجتماعي و اقتصادي است، چراکه طردشدن سالمندان از خانواده و همچنين افزايش مشکلات اقتصادي آنها مي‌تواند در بروز مشکلات روحي و رواني آنها بسيار موثر واقع شود.

کمبود متخصص سالمندي

وي افزود: يکي از مهمترين مشکلات پيش‌روي سالمندان را مي‌توان کمبود متخصص سالمندان عنوان کرد، چراکه در حال حاضر نيروي متخصص چنداني در اين حوزه وجود ندارد که اين خود مي‌تواند مشکلات بسياري براي سالمندان فراهم کند.

جاي‌ خالي برنامه‌ريزي براي سالمندان

منصوري مي‌گويد: متاسفانه برنامه‌ريزي خاصي براي سالمندان انجام نشده که اين خود مي‌تواند به افزايش مشکلات آنها دامن بزند، اين در حالي‌ست که در کشورهاي ديگر برنامه‌ريزي‌هاي خاص و ويژه براي سالمندان تدارک ديده‌شده که اين مهم در کاهش مشکلات دوران سالمندي و همچنين بهبود کيفيت زندگي آنها موثر است. وي در ادامه تصريح کرد: يکي از مهمترين چالش‌هاي پيش‌روي دوران سالمندي را مي‌توان نبود برنامه‌هاي ويژه اين دوران عنوان کرد، چراکه در حال حاضر در برنامه‌ريزي‌هاي شهري و شهرسازي به سالمندان نگاه ويژه‌‌اي که چاره‌ساز باشد، نداريم.

اشتغال به کار، چالش مهم سالمندان

منصوري در پايان خاطرنشان کرد: اشتغال به کار در دوران سالمندي به دليل وجود مشکلات مالي امروزه يکي از مشکلات اصلي سالمندان به حساب مي‌آيد؛ اتفاقي که بيشتر به دليل افزايش نابساماني‌هاي اقتصادي در جامعه رخ مي‌دهد، اين در حالي است که انتظار مي‌رود در اين دوران سالمندان دغدغه اشتغال و کسب درآمد نداشته باشند، چراکه آنها پس از پشت‌ سر گذاشتن مسير طولاني و طي فراز و نشيب‌ها و چالش‌هاي بسيار اکنون نياز به آرامش دارند.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه