ارسال به دیگران پرینت

شهرداری عامل اصلی سیل شناخته شد

«شهرداری شیراز عامل اصلی جاری شدن سیل در این شهر از سوی کمیسیون اصل نود شناخته شد» این خبری بود که روز گذشته به شکل گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی از قول بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل نود دست به دست می‌شد. پنجم فروردین امسال بود که با شدت گرفتن بارندگی در چندین استان کشور، بروز سیل به جان و اموال مردم آسیب وارد کرد و چندین نفر جان خود را از دست دادند. در حادثه شیراز و همان‌طور که فیلم‌های این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شد تعدادی از سرنشینان خودروها که ظاهرا غافلگیر شده‌اند در تلاش‌ بودند که جان خود را نجات دهند و عده‌ای نیز بر روی سقف خودروها سرنوشت خود را به دست سیلاب سهمگین سپردند و در نهایت ۱۹ نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند و ۲۱ نفر هم مصدوم شدند.

شهرداری عامل اصلی سیل شناخته شد

۵۵آنلاین :

چرا شيراز را سيل برد؟ پاسخ اين سوال چندان سخت نبود؛ گفته شده حدود 15سال پيش شهرداري شيراز اين دره را «با پر کردن نخاله و ريختن آسفالت» پر و عملا مسير عبور سيلاب را مسدود و‌ آن را به يک کانال لوله‌اي کوچک محدود کرد. به گفته کارشناسان شهرسازي علاوه بر اينکه پوشاندن مسيل براي شهرها دردسرساز است، آسفالت و سيمان کردن زمين‌هاي اطراف آن نيز مشکلي مضاعف در هنگام بارندگي‌هاي شديد ايجاد مي‌کند؛ سفت شدن زمين باعث مي‌شود که زمين حالت آبکشي خود را از دست دهد و آب بجاي فرو رفتن در زمين به اطراف سرازير شود. البته يکي از دلايل اعلام شده براي اين سيل، طغيان رودخانه آب زنگي و ريزش آب از ارتفاعات بوده ‌است. پس از اين حادثه، عکس قديمي از دره يا تنگه « ا... اکبر» در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد و شيرازي‌هاي قديمي مي‌گويند که تا چند سال پيش در کنار دروازه قرآن، ورودي اصلي به شهر و درميان اين بناي قديمي و تپه نزديکش هميشه خندقي يا دره‌‌اي بوده که مسير سيلاب‌هاي فصلي بوده، مسيلي که بين شيرازي‌هاي قديمي به تنگِ ا... اکبر مشهور بوده و مسدودسازي مسير رودخانه باعث جاري شدن سيل شده است.

مقصران دادگاهي مي‌شوند

بهرام پارسايي، نماينده شيراز در مجلس شوراي اسلامي انتشار اين خبر را تاييد مي‌کند و مي‌گويد: شهرداري و شهردار وقت به علت تغييراتي که در مسير رودخانه شهر به وجود آورده، به‌صورت غيرقانوني و بدون مجوزهاي لازم از وزارت نيرو مسير رودخانه را تغيير داده (هرچند که عوامل تشديد کننده‌اي در رابطه با بروز سيل شيراز وجود داشت) اما با نظر کارشناسان کميسيون اصل نود و دانشگاه، عامل بروز حادثه دلخراش نوروز 98 شيراز دستکاري‌هاي بدون کارشناسي شهرداري بوده و شهرداران بعدي نيز در ترميم اين مشکل اقداماتي را انجام ندادند. بعد از وقوع سيل و با انتشار چند عکس قديمي از تنگه ا... اکبر، محل فعلي دروازه قرآن، اين گمانه زني‌ها زده مي‌شد که مسدود سازي مسير رودخانه باعث وقوع سيل شده است، چرا حالا مجلس به اين نتيجه رسيده و مسدودسازي رودخانه را دليل اصلي بروز اين حادثه مي‌داند، پارسايي در پاسخ به اين سوال خاطرنشان مي‌کند: وقتي قرار است مقصران يک حادثه شناسايي شوند، بايد همه ابعاد موجود را مورد بررسي قرار دهيم و با گمانه‌زني‌ها در شبکه‌هاي اجتماعي نمي‌توان به واقعيت دست پيدا کرد. اين موضوع از فروردين‌ماه امسال در کميسيون اصل نود مورد بررسي قرار گرفت و با بازديدهاي ميداني و جمع‌آوري مستندات به اين نتيجه رسيده‌ايم. گزارش اين موضوع همزمان با قرائت آن در صحن علني مجلس، يک نسخه آن نيز براي قوه قضائيه ارسال خواهد شد که پرونده آن در حال حاضر هنوز باز است و از لحاظ قضائي بايد متخلفين پاسخگو باشند، اينکه چه نوع حکم و تصميمي در اين رابطه از سوي مسئولان قضائي اتخاذ مي‌شود، بستگي به صدور راي دارد.

ورود اصل نود

وي در پاسخ به اين سوال که آيا فردي در اين رابطه تاکنون بازداشت شده يا با قيد وثيقه آزاد است، مي‌افزايد: نه هيچ‌کسي بازداشت نيست. اين موضوع دو جنبه دارد، اول برخورد با افرادي که در اين رابطه تخلفي را صورت داده‌اند و ديگري اصلاح اين مسير‌ها و ايراداتي که باعث بروز سيلاب مي‌شود. تنگه يا دره ا... اکبر (که عکس‌هاي قديمي آن در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد) سابقه عبور آب تا حجم 100 متر مکعب در ثانيه را داشته و با دستکاري‌هاي غيرکارشناسانه، آبي که در نوروز امسال باعث وقوع سيل در شيراز شد کمتر از 70 متر مکعب در ثانيه بود و اگر دستکاري نمي‌شد قطعا شاهد بروز سيل نبوديم. از سوي ديگر منطقه سعدي نيز دچار آبگرفتگي شد و اين موضوع نيز به‌دليل همين دستکاري‌هاي غيرکارشناسانه در مسير رودخانه آن منطقه بود و نبايد خروجي آب از يک لوله به قطر 1.5 متري باشد، حتي وقتي بازديدي از اين محل را داشتيم يک خودرو در ورودي آن گير افتاده بود. پس علاوه بر رسيدگي‌هاي قضائي کميسيون اصل نود پيشنهاداتي نيز داريم که با برگزاري جلسات با مسئولان استاني، به اصلاح اين مشکلات خواهيم پرداخت. دغدغه‌هاي ديگري که در اين رابطه وجود دارد دستکاري‌هاي انساني و دخالت‌هايي بدون نظر کارشناسان مربوطه است که به احتمال قوي اين وضعيت در همه شهرهاي کشور حاکم است که در اين کميسيون اصل نود مورد بررسي قرار مي‌گيرد و براي اصلاح آنها حتي در شهر تهران مستندسازي و برنامه‌ريزي صورت خواهد گرفت.

ساخت و سازهاي بدون مجوز

براي بررسي بيشتر اين موضوع به سراغ علي اكبري، ديگر نماينده شيراز در مجلس شوراي اسلامي نيز رفتيم و او نيز با بيان اينکه شهرداري وقت را مي‌توان اصلي‌ترين مقصر بروز سيل دانست، به «آرمان ملي» مي‌گويد: من در جريان صحبت‌هاي جناب پارسايي و تصميمات کميسيون اصل نود نيستم، اما بي‌ترديد دليل بروز اين اتفاق در شيراز دستکاري‌هاي غيرکارشناسانه بوده است، اما ما نمي‌توانيم دلايل ديگر را در اين زمينه دخيل ندانيم. در بالادست رودخانه خيلي از مسيرها بسته شده يا در حوزه سعدي به‌دليل ساخت و سازهاي حتي بدون مجوز که بسياري از اين املاک آنجا داراي سند نيستند، مسيرهاي عبور آب کاملا مسدود است، هرچند که شهرداري وقت بدون ترديد در بروز اين حادثه دخيل بوده است.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه