ارسال به دیگران پرینت

تنگناهای دختران سرپرست خانوار

شیوا دیناروند کارگردان نمایش «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» در نقد باج‌خواهی به صحنه می‌رود و تلاش می‌کند معضلاتی را که زنان سرپرست خانوار و جانبازان با آن روبه‌رو هستند به تصویر بکشد.

تنگناهای دختران سرپرست خانوار

۵۵آنلاین :

این نمایش نوشته سیروس همتی است و به این دلیل انتخابش کردم که یکی از دغدغه‌های همیشگی من دفاع از حقوق زنان و پرداختن به معضلاتی است که در جامعه با آن روبه‌رو هستند. در این نمایشنامه علاوه بر توجه به این دغدغه‌ها به مشکلاتی که جانبازان عزیز نیز با آن روبه‌رو هستند پرداخته می‌شود که باز هم از مضامین مورد علاقه من است. در این اثر نمایشی مشکلات دختران سرپرست خانواری که در کنار داشتن والدین بیمار مجبورند همه هزینه‌های زندگی را هم تامین کنند، به تصویر کشیده می‌شود. در این نمایشنامه از طرف دیگر مسائلی که افراد برای کار کردن در ایران با آن مواجهند نیز بیان می‌شود؛ مشکلاتی مثل گرفتن سفته‌های سنگین بابت ضمانت و اینکه این سفته‌ها به راحتی قابل وصول هستند و همچنین باج‌خواهی برخی مدیران از کارمندهایشان. پرداختن به مشکلات جانبازان و اینکه با وجود بیماری حمایتی از آنها در تامین هزینه‌های درمان و پرستاری صورت نمی‌گیرد نیز در این نمایش مورد توجه قرار می‌گیرد. نکته مورد توجه در نمایشنامه سیروس همتی این است که در آن به مسائل مختلف از جنبه‌های متفاوتی پرداخته می‌شود که همین امر این اثر را حائز اهمیت می‌کند. این نمایش اجرایی رئالیستی دارد اما در طراحی صحنه و فضاسازی به شکل نمادین و همراه با نمایشِ المان‌های مورد نظر عمل کردیم. تلاش ما این است که در این اجرا مخاطبان با اجرایی امروزی درباره اتفاقاتی که در حال حاضر در جامعه در جریان است، روبه‌رو شوند تا تلنگری به معضلات جامعه باشد و از این طریق بتوانیم با افرادی که درگیر مشکلات مختلف هستند، همدردی کنیم. «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» اثری با رویکرد مبارزه با باج‌خواهی است و برپایه حق‌طلبی بنا شده است. داستان نمایش از این قرار است که مهرانه برای تامین هزینه‌های مالی خود و پدرش به شرکت تصویربرداری کام مراجعه کرده و به‌خاطر کار در شرکت، ۳۰میلیون تومان سفته داده است. حال از طرف یکی از شرکای شرکت تهدید می‌شود...

نمایش «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» هر روز ساعت ۱۸:۱۵ در عمارت نوفل‌لوشاتو اجرا می‌شود و افشین سنگ‌چاپ، ایمان صفا، آذین فولادوند، محمد سیاهپوش و رضوان کرباسی بازیگران این اثر هستند.

فولاد هرگز زنگ نمی‌زند2

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه