ارسال به دیگران پرینت

ماجرای پرابهام جریان زاینده رود

در حالیکه شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیشتر خبر از جریان زاینده رود و تحویل حقابه کشاورزان تا پایان شهریور ماه داده بود، اما به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، زاینده‌رود تا 12 مهر ماه برای کشاورزان جاری است.

ماجرای پرابهام جریان زاینده رود

۵۵آنلاین :

اوایل تیر ماه امسال در نوزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده‌رود مقرر شد با رعایت نیازها و تخصیصات شرب، صنعت، دیگر بخش‌ها و اطمینان برای کشت پاییزه در سال آبی آینده بخشی از آب نیز برای کشت صیفی در تابستان برای کشاورزان از سد زاینده‌رود رهاسازی شود.

براساس تصمیم مقرر شد؛ حداقل 450 میلیون مترمکعب آب در پایان سال آبی جاری به منظور کشت پاییزه در سد زاینده‌رود باقی بماند و نحوه توزیع آب در کمیته 15 نفره در اصفهان مشخص شود.

در این کمیته قرار شد آب نزدیک 20 روز در شرق اصفهان و حدود 15 روز در غرب اصفهان تحویل کشاورزان داده شود و در مرداد و شهریور ماه نیز این رویه تکرار شود. با وجود این تصمیم، اما در شهریور امسال زاینده رود جریان داشت و اگرچه ابتدا گفته شد آب تا نیمه شهریور، اما در نهایت 12 شهریور امسال حسن ساسانی-معاون شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت که از جهادکشاورزی خواسته ایم تا نیاز آبی دقیق کشاورزان شرق و غرب اصفهان را اعلام کنند، چرا که به لحاظ تفاوت نوع کشت و اختلاف دما بین غرب و شرق اصفهان، حجم آب قابل توزیع آبیاری کشاورزان، متناسب با اعلام تخصصی سازمان جهاد کشاورزی است. با این وجود تا اواخر شهریور ماه زاینده رود برای توزیع آب کشت شرق اصفهان جاری خواهد بود.

روز گذشته نیز معاون شرکت آب منطقه ای اصفهان تاکید کرد که تا پایان شهریور ماه توزیع آب و حقابه کشاورزان شرق و غرب اصفهان همچنان ادامه دارد و برای سال آبی جدید از ابتدای مهر ماه 98، هر گونه تصمیم در خصوص نحوه توزیع آب برای کشت پاییزه در جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز اتخاذ خواهد شد.

اما گویا دو روز پیش نشستی با حضور نمایندگان کشاورزان، مسئولان آب منطقه ای و استانداری در محل استانداری اصفهان برگزار و قرار شد، توزیع آب از سد‌ زاینده‌رود تا دوازدهم مهر به منظور آبیاری مزارع شرق و غرب استان ادامه یابد.

در گزیده کوتاه اخبار این جلسه که به نقل از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان روز گذشته در کانال های خبری منتشر شد، آمده است که در این مدت خروجی سد زاینده رود از ۸۰ به ۶۰ متر مکعب بر ثانیه کاهش می یابد، همچنین این تصمیم بنا به درخواست کشاورزان مبنی بر نیاز محصولات زراعی استان به آب، باتوجه به آغاز دیر هنگام کشت در تابستان بوده است.

در خصوص تصمیم این جلسه، شرکت آب منطقه ای اصفهان پاسخ مشخصی اعلام نکرد و عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان در این باره به خبرنگار ایسنا، گفت: در جلسه نمایندگان صنف کشاورزان شرق و غرب با آب منطقه ای، استانداری، جهادکشاورزی توافق شد تحویل حقابه کشاورزان تا 12 مهر ماه ادامه یابد.

حسین محمدرضایی در پاسخ به اینکه تصمیم جریان آب زاینده رود در مهر ماه مربوط به سال آبی جدید است یا خیر، اظهار کرد: این تصمیم مربوط به ادامه سال آبی 98-97 است، چراکه این آب مربوط به کشت زراعی گذشته است.

وی با اشاره به اینکه این جلسه دو روز پیش در استانداری اصفهان برگزار شده بود، گفت: مطابق وعده و تصمیم گذشته شورای هماهنگی زاینده رود در وزارت نیرو قرار شده در پایان سال آبی جاری، در صورتی که ذخیره سد زاینده رود 450 میلیون مترمکعب باشد، آب برای کشت پاییزه و غله در سال آبی جدید و در موعد مشخص تحویل کشاورزان شود.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان تصریح کرد: بعد از بسته شدن جریان زاینده رود از 12 مهر ماه، قرار است حدود یک ماه جریان رودخانه قطع و دوباره از نیمه آبان آب برای کشت غله رهاسازی شود.

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه