ارسال به دیگران پرینت

چرایی سرگردانی بیماران و نسخه‌پیچی داروهای نایاب/ عبور از دالان‌های تاریک فساد با چراغ شفافیت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است برای عبور از دالان‌های تاریک فساد هیچ راهی جز شفافیت در پیش رو نداریم.

چرایی سرگردانی بیماران و نسخه‌پیچی داروهای نایاب/ عبور از دالان‌های تاریک فساد با چراغ شفافیت

۵۵آنلاین :

منطقه سمنان، دکتر سعید نمکی در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی استان و آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه های بهداشتی، درمانی ، آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در تله‌های هزینه‌زای فساد نیفتیم باید به سمت الکترونیکی شدن بیشتر برویم.

وی ادامه داد: در همین راستا تا پایان آبان‌ماه همه داروخانه‌های کشور مجهز به زیرساخت‌های الکترونیکی شده و تا پایان سال نیز علاوه بر حذف دفترچه کاغذی و اجرایی شدن نسخه‌نویسی الکترونیکی زیرساخت‌های لازم برای نظارت بیشتر در همه مراکز درمانی، مطب‌ها و...ایجاد خواهد شد.

وی با برشمردن برخی گرفتاری‌های حوزه سلامت در کشور اضافه کرد: حوزه سلامت در کشور ما در آینده با گرفتاری‌های تازه‌ای همچون سالمندان که جمعیت‌شان رو به ازدیاد است روبرو خواهد شد.

نمکی با بیان اینکه سالمندان رسیدگی ویژه می‌خواهند ادامه داد: یکی دیگر از گرفتاری‌های بخش سلامت، جمعیت حاشیه شهرها و خصوصا کلان‌شهرها است این جمعیت در کشور نیازمند بسیاری از خدمات حوزه سلامت است.

وی با اشاره به برخی پیامدهای ناشی از مهاجرت گفت: اگرچه برخی از این مهاجرت‌ها ممکن است با خود اشتغال و تولید و یا منافع دیگری با خود داشته باشد اما ممکن است با خود بیماری نیز بیاورد لذا همیشه رشد جمعیت مهاجرین نمی‌تواند مفید باشد.

رفع پوسیدگی دندان 1.2میلیون دانش‌آموز کشور در سال 98

وزیر بهداشت از نارسایی‌های بهداشت دهان و دندان به عنوان یکی از مشکلات جدی در کشور نام برد و گفت: وزارت بهداشت با درک این مهم امسال در قالب طرح مدارس عاری از پوسیدگی برای رفع پوسیدگی یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز کلاس ششم برنامه‌ریزی کرده است.

وی از ایجاد خانه‌های بهداشت در مناطق عشایری به عنوالن یکی دیگر از طرح‌های این وزارتخانه یاد کرد و گفت: در گام اول 18 خانه بهداشت برای عشایر استان فارس ایجاد شده و در استان سمنان نیز آمادگی داریم برای مناطق عشایری خانه بهداشت ایجاد کنیم.

نمکی از هر خانه یک پایگاه سلامت به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ این وزارتخانه در نیمه دوم امسال نام برد و افزود: سلامت زمانی پایدار می‌شود که به نهاد خانواده و سلامت خانوارها بپردازیم لذا این طرح را امسال با قوت اجرایی می‌کنیم. باید به گونه ای عمل کنیم که 20 میلیون سفیر سلامت در خانواده ها داشته باشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الکترونیکی شدن را یک تکلیف برای این وزارتخانه برشمرد و خاطرنشان کرد: در همین راستا 70 درصد کشور را هدفگذاری کردیم که تا پایان امسال زیرساخت های لازم برای الکترونیکی شدن خدمات در آنها فراهم شود.

وی افزود: 100درصد این برنامه باید تا آخر نیمه اول 1399 در کل کشور محقق شود ضمن اینکه امسال نسخه‌نویسی الکترونیکی که هم به سود بیماران و هم به سود اقتصاد سلامت است را کاملا محقق می‌کنیم.

وی تلاش در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای الکترونیکی شدن خدمات را ضروری خواند و ادامه داد: برای مقابله با فساد و سوءاستفاده‌ها در این بخش راهی جز توسعه این خدمات نداریم.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اجرای موفق طرح کنترل فشارخون بالا در کشور اظهار کرد: بر اساس آمارها سال 96 در مجموع ۳۸۰ هزار مرگ در کشور به وقوع پیوسته که ۳۱۳ هزار مورد آنها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر و تنها 25 هزار مورد آنها به دلیل بیماری‌های واگیردار بوده.

وی ادامه داد: از 313 مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر ۹۷ هزار مورد به دلیل فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن بوده و تاسف‌آورتر آنجا است که 40 درصد آنها ازه فشار خون خود بی‌اطلاع بودند.

وی با ابراز خرسندی از تحقق اهداف طرح کنترل فشارخون ادامه داد: وزارت بهداشت در این طرح برای شناسایی 20 تا 25 میلیون شهروند بالای 30 سال هدفگذاری کرده بود که با تلاش همکاران ما توانستیم بیش از ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در کشور تحت‌پوشش قرار دهیم.

وی از سمنان به عنوان یکی از موفق‌ترین استان‌ها در این طرح نام برد و گفت: استان سمنان 97 درصد جمعیت بالای 30 سال استان را پوشش داده و از این رو دانشگاه علوم پزشکی سمنان در بین 10 دانشگاه برتر کشور قرار گرفت.

چرایی سرگردانی برخی بیماران و نبود برخی داروهای نایاب

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود از معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها به عنوان موثرترین معاونت ها نام برد و گفت: این معاونت از طریق برنامه‌های فرهنگی می توانند به ارتقای علمی، فرهنگی و روانی و اثربخشی دانشجویان در جامعه کمک کند.

دکتر نمکی با بیان اینکه باید با دانشجویان با زبان مناسب حرف بزنیم ادامه داد: باید زبانی انتخاب کنیم که با شرایط روحی، خلقی و اجتماعی آنها متناسب باشد.

وی همچنین به چرایی و علل سرگردانی برخی بیماران در یافتن داروها اشاره کرد و افزود: برخی بیماران نسخی در دست دارند و می‌چرخند و ممکن است که داروی نوشته شده را پیدا نکنند چرا که آن دارو یک برند خارجی است.

وی با بیان اینکه تقیصر این مهم بر عهده همکاران پزشک است افزود: برخی داروها دارای مشابه داخلی باکیفیت هستند و هیچ لزومی در استفاده از برند خارجی آن نیست اما متاسفانه برخی پزشکان در نسخه ها برند خارجی آن را می‌نویسند.

نمکی با بیان اینکه اجازه ورود دارویی که مشابه داخلی باکیفیت است داده نمی‌شود ادامه داد: البته اگر یک داروی داخلی کیفیت لازم را نداشته باشد وزارت بهداشت قطعا جلوی آن را گرفته و اجازه ورود برند خارجی را می‌دهد چرا که سلامت مردم برای ما یک اصل تخلف‌ناپذیر است.

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه