ارسال به دیگران پرینت

عروس های عروسک به دست

کودک‌همسری متاسفانه یکی از آسیب‌های اجتماعی جامعه محسوب می‌شود که تا به امروز به‌رغم وجود قوانین و همچنین دیدگاه منفی کارشناسان نسبت به آن، به‌طور کامل برچیده نشده، چراکه باید به‌خاطر داشت یکی از مهمترین دلایل رواج پدیده کودک‌همسری در جامعه را می‌توان وجود مسائل و باورهای فرهنگی عنوان کرد.

عروس های عروسک به دست

۵۵آنلاین :

گفتني است بنا به اظهارنظر کارشناسان کودک‌همسري مي‌تواند باعث تباهي آينده کودک شود به‌گونه‌اي که طبق بررسي‌هاي به عمل آمده بسياري از کودکاني که در سنين پايين به اجبار خانواده تن به ازدواج مي‌دهند با مشکلاتي مانند بازماندن از تحصيل و عدم تربيت صحيح فرزندان در آينده و مسائلي از اين دست مواجه مي‌شوند که اين خود مي‌تواند به‌يقين پيامدهاي منفي بسياري را هم براي کودک و هم براي جامعه به دنبال داشته باشد تا جايي که بنا به گفته دکتر قرايي‌مقدم ازدواج کودکان مي‌تواند زمينه‌ساز افزايش آسيب‌هاي اجتماعي شود.

کودک‌همسري در کشورهاي ديگر

آنچه مسلم است امروزه شاهد رواج پديده کودک‌همسري در کشورهاي پيشرفته هستيم که اين خود مي‌تواند نشان از ريشه‌داشتن اين مساله در فرهنگ و باورهاي افراد داشته باشد، چراکه در حال حاضر متاسفانه برخي افراد کودک‌همسري را امري صحيح و پسنديده مي‌دانند، اين در حالي است که بايد به اين نکته نيز توجه داشت که کودک‌همسري با توجه به پيشرفت جامعه ديگر جايگاهي ندارد بلکه مي‌تواند به مرور زمان باعث چالش‌هاي جدي در جامعه نيز شود. جالب است بدانيم طبق تحقيقات به عمل آمده کودک‌همسري در مناطقي در آفريقاي جنوبي، آمريکاي لاتين و جنوب آسيا بسيار مشاهده مي‌شود.

فقر عامل رواج کودک‌همسري

پرواضح است که فقر را مي‌توان يکي از اصلي‌ترين دلايل رواج کودک‌همسري عنوان کرد، چراکه با نگاهي گذرا به وضعيت کودک‌همسري در برخي از شهرها به‌راحتي مي‌توان دريافت که امروزه بسياري از کودکاني که به اجبار تن به ازدواج مي‌دهند تنها به دليل فقر خانواده است. به عبارت ساده‌تر در برخي از اوقات خانواده به خاطر بدهي‌اي که دارد مجبور به فروش کودک خود تحت‌عنوان ازدواج مي‌شود؛ ازدواجي که براي خانواده نيز بسيار دردناک است. از سوي ديگر بايد خاطرنشان کرد که کودک‌همسري مي‌تواند عامل رواج خشونت در جامعه باشد، چراکه در بسياري از موارد کودکاني که در سنين پايين مجبور به ازدواج مي‌شوند بعضا در مواردي مورد خشونت همسر خود نيز قرار مي‌گيرند که اين خود مي‌تواند عاملي براي افزايش خشونت عليه زنان شود. هرچند در اين فرصت بايد متذکر شد که خشونت درباره زناني که در سنين پايين مجبور به ازدواج هستند به مراتب پيامدهاي منفي بيشتري را نيز به دنبال خواهد داشت.

کودک‌همسري يا ازدواج اجباري

پرواضح است که کودک‌همسري را مي‌توان يک نوع ازدواج اجباري ناميد، چراکه بنا به گفته دکتر مجيد ابهري دختراني که در سنين پايين ازدواج مي‌کنند بيشتر به اجبار خانواده، اطرافيان يا فرهنگ‌ها و باورهاي حاکم بر جامعه مي‌باشد و کودک علاقه به ازدواج ندارد، چراکه هيچ شناختي نسبت به اين مساله در ذهن کودک شکل نگرفته است. بنابراين ازدواجي که به اجبار و بدون شناخت صورت بگيرد مي‌تواند بسيار آسيب‌زا باشد.

عوامل کاهش کودک‌همسري

يک فعال حوزه کودکان درباره علت اصلي شکل‌گيري پديده کودک‌همسري مي‌گويد: فقر فرهنگي و اقتصادي و همچنين حاشيه‌نشيني را مي‌توان از عمده‌ترين دلايل ازدواج کودکان در سنين پايين دانست. به‌طور کلي فقر به خانواده فشار مي‌آورد و خانواده را مجبور به انجام اين کار مي‌کند. بنابراين به‌راحتي مي‌توان اين ادعا را داشت کودک‌همسري در خانواده‌هاي فقير بيشتر مشاهده مي‌شود. يزداني افزود: سايه انداختن آداب و رسوم نيز خود مي‌تواند نقش ديگري در کودک‌همسري داشته باشد، چراکه به‌عنوان مثال امروزه در مناطقي دختران به اجبار خانواده به ازدواج يک‌طرفه تن مي‌دهند که اين مهم مي‌تواند به علت رسم و رسومات اتفاق بيفتد. وي در ادامه بيان کرد: با حمايت خانواده‌هايي که در آنها کودک‌همسري رواج دارد تا حد زيادي مي‌توان مانع از ازدواج کودکان در سنين پايين شد. همچنين آموزش و حمايت اقتصادي و اجتماعي از اين افراد نيز تا حد زيادي مانع از ازدواج زودهنگام کودکان خواهد شد. اين فعال حوزه کودکان نقش آگاهي‌رساني و مطلع‌کردن افراد از پيامدهاي کودک‌همسري را مثبت ارزيابي نموده و بيان کرد: اگر بتوان افراد را با آثار منفي پديده کودک‌همسري آشنا کرد و آنها را متوجه عمق فاجعه نمود شايد بتوان انتظار داشت تا حدي شاهد کاهش آمار کودک‌همسري در کشور باشيم. هرچند اين مهم بدون حمايت‌هاي مالي و اجتماعي از افراد ميسر نخواهد بود. به‌طور کلي اطلاع‌رساني در اين خصوص مي‌تواند باعث کاهش آمار ازدواج در سنين پايين شود.

بررسي قوانين موجود

طبق ماده 1041 قانون مدني عقد نکاح دختر قبل از رسيدن به سن 13سال تمام شمسي و پسر قبل از رسيدن به سن 15سال تمام شمسي منوط به اذن ولي به شرط رعايت مصلحت با تشخيص دادگاه صالح است. با استناد به اين ماده قانون مي‌توان گفت كه سن ازدواج رسمي در ايران براي دختران 13سال و پسران 15سال است؛ حال اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا يك دختر 13ساله توانايي انجام وظايف زندگي و مسائل زناشويي را دارد؟ آيا ازدواج در اين سن ضايع‌كردن و يا نديده‌گرفتن حقوق كودك نيست؟ در پايان بايد خاطرنشان كرد كه افزايش آمار پديده كودك‌همسري در كشور مي‌تواند چالش‌هايي را در حوزه خانواده و جامعه به دنبال داشته باشد. لذا انتظار مي‌رود مسئولان امر با فرهنگ‌سازي، آموزش و يا مطلع‌كردن افراد از پيامدهاي اين‌گونه ازدواج‌ها مانع از انجام آن شوند.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه