ارسال به دیگران پرینت

سیاستگذاری صحیح سلامت

مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامت عبارت است از: برخورداری از آسایش کامل جسمی روانی اجتماعی و نه فقط نداشتن بیماری و نقص عضو.

سیاستگذاری صحیح سلامت

۵۵آنلاین :

بشر دیر زمانی است که به دنبال ایجاد بهزیستی است. بهزیسنی(زندگی خوب) حاصل نمیشود مگر با سلامتی هم در بعد جسمی و هم روحی.

مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامت عبارت است از: برخورداری از آسایش کامل جسمی روانی اجتماعی و نه فقط نداشتن بیماری و نقص عضو.

سیاستگذاری در حوزه ی سلامت اهم سیاستگذاری ها در هر کشوری است و غالبا برای انجام برنامه ها و اقدامات لازم در حوزه ی سلامت هر ساله بودجه های کلان اختصاص می باید.

سیاستگذاری حوزه ی سلامت سابقه ای طولانی دارد از جمله نخستین نمونه ها مربوط به افلاطون است. او ورزش را برای آماده کردن مردان صالح جهت رسیدن به مدینه ی فاضله لازم میدانست و می گفت: هر مدرسه باید یک محیط ورزشی و محلی برای بازی و تربیت بدن داشته باشد. ورزشکار بی علم خطرناک و عالم غیر ورزشکار نحیف و علیل است. موفقیت نصیب کسانی است که قسمتی از اوقات را صرف تربیت بدن و سلامتی و قسمتی را صرف تربیت روح میکنند.

بعد ها بسیاری از فلاسفه ذیل عناوین تربیت بدنی و مراقبت از بدن و رشد و نمو جسمی و روحی بحث های گسترده ای مطرح کردند که در حکم سیاستگذاری هایی در باب سلامت بوده.

در ایران طی سال های اخیر رشته ای تحت عنوان سیاستگذاری سلامت ایجاد شده این رشته با به کارگیری متد های علمی و کاربردی و جذب نخبگان از رشته های گوناگون سعی دارد تا زمینه ی ورود آنان را به بخش های مختلف سیاستگذاری سلامت فراهم آورده و زمینه بهبود و ارتقا این بخش را ایجاد کند.

تنها وظیفه ی فارغ التحصیلان این رشته ایفای نقش های پژوهشی و آموزشی نیست و بایستی از آن ها در مقام های اجرایی و مدیریتی و در سطوح مشاوره ای استفاده بشود. وضع و ارائه ی راهکار های مناسب برای کیفیت سیاست ها و اتخاذ تصمیمات در راستای افزایش سلامت و کارآمدی نظام سلامت کشور و رفع عیوب سیستم از وظایف آنان است.

اما به نقل از یکی از اساتید این حوزه رشته ی سیاستگذارس سلامت هم مانند سایر رشته های دانشگاهی با مشکل اشتغال روبروست و به دلیل نبود مدیریت علمی در سیستم تضمینی برای استفاده و به کارگیری دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته نمیباشد.

لازم به ذکر است که در این حوزه نمیتوان با سیاسی کاری و پارنی بازی و زد و بند افراد نالایق را بر پست های کلیدی (در حوزه ی سیاستگذاری) گمارد زیرا در این صورت قربانیان ناکارامدی این حوزه هم مال و هم جان تعداد زیادی انسان بی گناه است .

کوثر محمدی هنجرویی

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه