ارسال به دیگران پرینت

کشتن سگ ها، راه غلط مقابله

در تمامی کشورهای دنیا مشکل حضور حیوانات غیر خانگی در مناطق مسکونی وجود دارد و هر کشور روش های خاصی را در جلوگیری از این امر دارند.

کشتن سگ ها، راه غلط مقابله

۵۵آنلاین :

معین حافظی زاده

پژوهشگر علوم سیاسی

افزایش سگ های ولگرد در اطراف شهرهای کشور امروزه به عنوان یکی از مشکلاتی است که جامعه با آنها درگیر است. حیوانات غیر خانگی و به اصطلاح ولگرد مشکلاتی را به وجود میاوردند که نیاز به حل این مشکلات با توجه به آلودگی ها و همچنین ترس از حضور آنها در مناطق مسکونی در نیازمند تدابیر ویژه و پیچیده ای است. این پیچیدگی ناشی از آن است که اولا معدوم سازی آنها کاری بر خلاف محیط زیست میباشد و دوما آلودگی و مشکلات ناشی از حضور آنها در مناطق مسکونی شهری نیاز بر حل این مشکل را افزایش میدهد.

در تمامی کشورهای دنیا مشکل حضور حیوانات غیر خانگی در مناطق مسکونی وجود دارد و هر کشور روش های خاصی را در جلوگیری از این امر دارند.

کشتن حیوانات در آمریکا تنها با این استدلال صورت می گیرد که مراکز نگهداری، برای مراقبت از حیوانات بی سرپرست ظرفیت محدودی دارند.

این در حالی است که شهرهای آمریکا پر از مراکز پرورش، تربیت و فروش حیوانات خانگی است که به طور مدام در حال فعالیت هستند و روز به روز بر جمعیت حیوانات اهلی شده برای زندگی مدرن، افزوده می شود.

در فرهنگ آمریکایی، حیوانات خانگی به ویژه سگ ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند. تا جایی که افراد سال های زیادی از زندگی خود را تنها و با حیوانات خانگی خود سر می کنند.

شایعترین روش در آمریکا برای معدوم کردن حیوانات خانگی، استفاده از روش اتاق گاز است. این روش سال‌هاست که مورد اعتراض سمن های حمایت از حقوق حیوانات در این کشور است. در این روش سگ ها به طور انفرادی یا دسته جمعی در جعبه های ویژه ای قرار داده می شوند و گاز دی اکسید کربنی که به داخل جعبه تزریق می شود، حیوان را از پا در می آورد.آنچه روشن است اینکه عدم وجود امکانات کافی با توجیه اقتصادی برای نگهداری از حیوانات بی سرپرست در آمریکا، موجب معدوم کردن حیوانات شده است. این موضوع تا آنجا غیر قابل اجتناب پنداشته می شود که بیشتر گروه های مدافع حقوق حیوانات ضمن پذیرش معدوم ساختن حیوانات در آمریکا، مطالبه خود را در حد غیر قانونی شدن روش اتاق گاز تنزل داده اند.

برخی از مراکز نگهداری از حیوانات (Animal shelter ) در آمریکا که حیوانات تحت سر پرستی خود را معدوم می کنند، از سوی افراد یا انجمن های حمایت از حقوق حیوانات ایجاد شده اند که استدلال می کنند، در شرایط کنونی کاری غیر از این نمی توان کرد. این موسسات البته روش اتاق گاز را کنار گذاشته و از روش های دیگر مثل تزریق داروهای بیهوشی و... برای کشتن حیوانات استفاده می کنند. آنها بر این باورند که مردم باید موسساتی که همچنان حیوانات خود را با خفه کردن معدوم می کنند، تحریم کنند.

یکی از روش های بسیار موثر که در ایران نیز بر آن تاکید شده است اما متاسفانه عمل نمیشود زنده گیری سگ ها است. در این روش سگ ها پس از گرفته شدن به مراکزی منتقل میشوند و پس از انجام عمل عقیم سازی، دوباره در محیط زندگی قبلی شان رها سازی میشوند. در این عمل از مرگ سگ ها جلوگیری میشود اما دیگر نسل آنان ادامه پیدا نمیکند. این روش کمی از دردناکی و دلخراشی کشتن سگ ها میکاهد و میتوان حامیان محیط زیست را نیز در این روش راضی نگه داشت. زاد و ولد آن هم به تعداد بسیار بالا در سگ ها مشکلات ناشی از حضور آنها در مناطق مسکونی را چند برابر میکند به همین دلیل این روش به نظر منطقی میرسد.

همچنین افزایش پسماندهای غذایی و زباله های شهری و عدم مدیریت صحیح پسماند ها به خصوص پسماندهای خوراکی سبب افزایش سگ های ولگرد در اطراف شهر ها میگردد.

برای جلوگیری از ادامه وضعیت به وجود آمده در رابطه با حیوانات شهرداری ها و همچنین مراکز خدمات شهری، مدیریت پسماند و موسسات حامی حقوق حیوانات باید تدابیر جدیدی بیاندیشند تا بتوانند نظر حامیان محیط زیست از یک طرف و از طرف دیگر از بیماری ها و مشکلات ناشی از حیوانات ولگرد را سریعتر حل و فصل نمایند

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه