ارسال به دیگران پرینت

آقای وزیر! لطفا 2 ساعت تأمل کنید

ماجرای یارانه‌های مسئله‌دار به نشریات بی‌نام‌ونشان که حدود یک ماه است روزنامه‌نگاران، اصحاب رسانه و افکار عمومی را با یک علامت سؤال بزرگ درباره نحوه و چگونگی تخصیص یارانه‌های مطبوعاتی مواجه کرده است،

آقای وزیر! لطفا 2 ساعت تأمل کنید

۵۵آنلاین :

ماجرای یارانه‌های مسئله‌دار به نشریات بی‌نام‌ونشان که حدود یک ماه است روزنامه‌نگاران، اصحاب رسانه و افکار عمومی را با یک علامت سؤال بزرگ درباره نحوه و چگونگی تخصیص یارانه‌های مطبوعاتی مواجه کرده است، هفته گذشته و در پی دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد مرحله تازه‌ای شد. سیدعباس صالحی که حدود سه هفته پیش و در پی اعتراض‌ها به توزیع پرابهام و مسئله‌دار یارانه‌های مطبوعاتی، دفتر مدیریت عملکرد وزارتخانه متبوعش را مسئول بررسی این موضوع کرده بود، اوایل هفته گذشته و به دنبال انتشار بررسی‌های این دفتر، دستورالعملی را برای اصلاح رویه‌ها در پرداخت یارانه‌های مطبوعاتی خطاب به معاون مطبوعاتی خود صادر کرد. دستورالعملی که بعد از انتشار، حتی خوشبین‌ترین‌ها را هم راضی نکرد و جملگی با یک تردید اساسی با این دستورالعمل برخورد کردند. جناب آقای صالحی! البته که اراده شما برای اصلاح رویه‌های موجود ستودنی است اما اجازه دهید این دستورالعمل را خوشبینانه تفسیر نکنیم. نه اینکه نمی‌خواهیم خوشبین باشیم؛ نه! این بدبینی دلایلی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنم:

1-حتما تصدیق می‌فرمایید که «شاه‌کلید» گزارش دفتر مدیریت عملکرد، «تخلف» بود. تخلفی که درست است در گزارش به جزئیات، اعداد و ارقام آن اشاره‌ای نشده بود اما هر چه بود، تأیید این نکته بود که در پرداخت یارانه‌ها تخلفاتی به وقوع پیوسته است. دفتر مدیریت عملکرد وزارت تحت امر شما صراحتا عنوان کرد که: «یکی از معیارهای تعیین‌کننده در میزان تخصیص یارانه‌ها و حمایت‌های موجود، شمارگان نشریات است که متأسفانه سازوکار لازم برای راستی‌آزمایی شمارگان اعلامی توسط نشریات پیش‌بینی نشده است که این موضوع زمینه‌ساز بروز برخی تخلفات می‌شود؛ کمااینکه با بررسی میدانی توسط همکاران این دفتر مشخص شد در مواردی اطلاعات ارائه‌شده توسط برخی از نشریات با واقعیت سازگار نیست». حال پرسش من از شما این است: چرا به راحتی از کنار تخلفات معاونت مطبوعاتی در دوره‌ای خاص گذشتید؟ مگر شما هیئتی را برای بررسی اعتراض‌ها تعیین نکرده بودید و مگر آن هیئت بر وقوع تخلفات صحه نگذاشت؟ پس چگونه شد که این همه آسان از کنار آن تخلفات زیرمجموعه‌تان گذشتید و تنها یک‌سری وعده برای آینده دادید؟ توقع من به عنوان یک روزنامه‌نگار از جنابعالی به عنوان عالی‌ترین مقام وزارت ارشاد این بود که حتی گزارش دفتر مدیریت عملکرد را هم به چالش بکشید و از آنها عدد و رقم و میزان تخلفات را بخواهید نه اینکه بدون اعتراض به کیفی‌بودن این گزارش و عدم اشاره به جزئیات تخلفات، خودتان هم به راحتی از کنار آن بگذرید. اجازه دهید صراحتا بگویم که از این واکنش، نه من که خیلی‌ها مثل من ناامید شدند. 2- کسانی که این تخلفات را مرتکب شده‌اند، چه خطایشان سهوی بوده باشد چه عمدی، چه قانونی چه غیرقانونی، همگی در همان پست‌هایی که بوده‌اند همچنان حضور دارند. درست است که برخی‌شان ترفیع هم پیدا کرده‌اند اما بدنه اصلی‌ای که این تخلفات در زمان آنها روی داده است، همچنان هم تصمیم‌گیر موضوعی هستند که این روزها عملکردشان با انتقاد و اعتراض زیادی روبه‌روست. چگونه توقع دارید ما از دستورالعمل شما رضایت حتی از نوع نسبی آن داشته باشیم در حالی که می‌دانیم مجری این دستورالعمل همان افرادی هستند که تاکنون هم بوده‌اند و دفتر مدیریت عملکرد بر تخلفاتشان مهر تأیید زده است؟ 3- تخلفاتی که دفتر مدیریت عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن صحه گذاشت، جملگی یک منشأ داشتند. جناب آقای صالحی! کافی است دو ساعت وقت بگذارید و مؤسسات، شرکت‌ها و آدم‌هایی را که در این چرخه‌ فساد و رانت سهیم بوده‌اند، کنار هم بگذارید و خط و ربط‌ها را ببینید. باور بفرمایید ارتباط آن‌قدر روشن است که خودتان خیلی سریع همه چیز را درمی‌یابید. خواهش می‌کنم دو ساعت وقت بگذارید. نتایج این تأمل دوساعته را هم با ما در میان نگذارید، فقط دو ساعت تأمل کنید.

منبع : شرق
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه