ارسال به دیگران پرینت

ضرورت بازنگری در رشته‌های شاخه نظری

معاون آموزش متوسطه معتقد است با توجه به انباشت متقاضیان کنکور در رشته تجربی، به مرحله ضرورت طرح بازنگری در رشته‌های شاخه نظری رسیده‌ایم اما رسیدن به شیوه مطلوب نیازمند زمان است. پس از اعلام رتبه‌های برتر کنکور، بیشتر سخنان مسئولان حوالی این موضوع می‌چرخد که آیا نبود حتی یک برگزیده مدرسه دولتی عادی در میان رتبه‌های برتر و اختصاص‌یافتن این رده‌بندی به دانش‌آموزان مدارس سمپاد، هیات امنایی و غیردولتی دور از عدالت آموزشی نیست؟ مهر نوشت؛ سرپرست آموزش‌وپرورش می‌گوید: «رتبه‌های اول کنکور به عملکرد مدارس و مدیران آموزش‌وپرورش ارتباطی ندارد بلکه به استعداد شخصی و تلاش خود دانش‌آموزان مربوط است.» گرچه در میان آمارها اعلام می‌کند که ۸۰درصد رتبه‌های برتر در ۵ تا ۶ استان متمرکز هستند. آیا براساس سخنان سرپرست آموزش‌وپرورش باید نتیجه گرفت ۸۰درصد دانش‌آموزان مستعد و پرتلاش تنها در چند استان کشور توزیع شده‌اند؟ این همان نقاطی است که تضادها خود را نشان می‌دهد و نیاز به یک پژوهش گسترده داردتا مشخص شود علت این وضعیت چیست؟

ضرورت بازنگری در رشته‌های شاخه نظری

۵۵آنلاین :

شرکت‌کنندگان کنکور 98 به گواه آمار

عليرضا کمره‌اي، معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش در آيين تجليل از رتبه‌هاي برتر کنکور سراسري 98 گفته است که از مجموع دوميليون و 621هزار و 517دانش‌آموز دوره متوسطه، 65.38 درصد در شاخه نظري و 34.62 درصد در شاخه فني و حرفه‌اي تحصيل مي‌کنند. 28.42 درصد در رشته تجربي،26.31 در رشته علوم انساني، 18.5 درصد در رشته کاردانش، 16.1 درصد در شاخه فني و حرفه اي،10.12 درصد در رشته رياضي و 0.52 درصد در رشته معارف اسلامي تحصيل مي‌کنند. وي به آمار 63درصدي شرکت‌کنندگان در رشته علوم تجربي در کنکور سراسري هم اشاره کرده و گفته است که کل شرکت‌کنندگان کنکور يک‌ميليون و 118هزار و 703 نفر بود. در حالي که کل دانش‌آموزان پايه دوازدهم که امسال براي اولين‌بار در کنکور شرکت کردند 551 هزار و 549 نفر بوده‌اند از کل شرکت‌کنندگان،56.94 درصد يعني 637 هزار نفر در رشته تجربي شرکت کردند در حالي که 263 هزار و 301 نفر آنها محصل پايه دوازدهم تجربي بودند. 164 هزار و 237 نفر يعني 14 درصد در رشته رياضي کنکور داده‌اند که 94 هزار و 827 نفر پايه دوازدهمي بوده‌اند. همچنين 282هزار نفر معادل 25درصد در رشته انساني کنکور دادند که 189هزار نفر پايه دوازدهمي بودند.

توزيع نامتوازن هدايت تحصيلي

اگر آمار رتبه‌هاي برتر از توزيع نامتوازن امکانات و پراکندگي دانش‌آموزان مستعد در مدارس خبر مي‌دهد، اين آمار هم سويه ديگري از توزيع نامتوازن هدايت تحصيلي خبر مي‌دهد که عملا چيزي جز شکست براي آموزش‌وپرورش نيست. خروجي هدايت تحصيلي به سمت رشته‌هاي نظري و فني و حرفه‌اي و کاردانش با ورودي ثبت‌نامي براي کنکور در دانشگاه تناسبي ندارد و اين نشان مي‌دهد حتي اگر هدايت تحصيلي دانش‌آموزاني را به سمت رشته‌هاي متنوع هدايت مي‌کند، اما اقناعي صورت نگرفته و باز هم دانش‌آموزان در مرحله کنکور مسير خود را تغيير مي‌دهند. حالا سرپرست آموزش‌وپرورش از طرح جديد براي عبور از اين بحران خبر مي‌دهد که طرحي است که استان‌ها، مناطق، مدارس و دانش‌آموزان را به دو قسمت «قابل توجه» و «لازم‌التوجه» با رويکرد عدالت آموزشي تقسيم مي‌کند و به‌طور مشخص جزئيات اين طرح مشخص نيست.

بايد انواع هوش را درنظر بگيريم

عليرضا کمره‌اي در خصوص اعلام نتايج کنکور و عدم وجود سهمي براي مدارس دولتي در ميان برترها و تعلق‌گرفتن تمام جايگاه‌ها براي دانش‌آموزان مدارس خاص، آن را نتيجه عملکرد و امکانات پايين مدارس دولتي ندانست و گفت: اول اينکه ما بايد تحليلي از تمام قبولي‌هاي دانشگاه داشته باشيم تا تحليلي دقيق‌تر ارائه دهيم. فعلا آمار رتبه‌هاي برتر را داريم که خوشبختانه در ميان تهران و شهرستان رتبه‌ها توزيع خوبي دارد. گرچه در رشته علوم انساني مي‌بينيم تهراني‌ها بيشترين آمار را به خود اختصاص داده‌اند. وي ادامه داد: ما 24 نوع مدرسه داريم. اگر مدارس وابسته را يک نوع مدرسه در نظر بگيريم مي‌شود حدود 18نوع مدرسه که عموما هم دولتي هستند. يعني ما دو دسته مدرسه داريم يک دسته مدرسه غيردولتي که دو شاخه غيردولتي و سما است و بعد مدارس دولتي که خودش چندين نوع است. معاون آموزش متوسطه بيان کرد: از يک طرف ما بچه‌هاي مستعد را نمي‌توانيم رها کنيم. نمي‌توانيم به استعدادهاي درخشان توجه نکنيم. ما براساس ويژگي‌هاي دانش‌آموزان بايد به آنها توجه کنيم. اما همين باعث مي‌شود پيش از کنکور بچه‌ها در يک مرحله از نظر تحصيلي انتخاب شوند و مثلا مدارس سمپاد برگزيدگان از نظر علمي و هوشي و تحصيلي را مي‌گيرد و برايشان ساعت‌هاي فوق برنامه دارد و... اين به‌معناي اين نيست که کيفيت تحصيل در مدارس دولتي پايين است. وي گفت: بايد آمار کامل دانش‌آموزاني که مشمول اين 15درصد هستند بيايد تا ببينيم چگونه توزيع شده‌اند و چه وضعيتي دارند. کمره‌اي در پاسخ به اين پرسش که در اين نتايج امکانات مدرسه، معلم و... را دخيل نمي‌دانيد و تنها موفقيت را در استعداد دانش‌آموز مي‌بينيد، بيان کرد: به هر حال مدارس غيردولتي يا سمپاد و شاهد و... متاثر از نظر هيات امنا برنامه‌هاي فوق‌برنامه براي دانش‌آموزانشان دارند. فرصت آموزش بيشتر براي اين دانش‌آموزان فراهم مي‌شود ولي نمي‌شود منکر شد در مدرسه‌اي مثل سمپاد دانش‌آموزان سختکوش حضور دارند. براي همين ما در رويکرد آموزشي، توجه به انواع ديگر هوش‌ها را مدنظر داريم. وي ادامه داد: اگر بتوانيم طرح شهاب را به‌درستي دنبال کنيم و ساير هوش‌ها را مورد توجه قرار دهيم و هر دانش‌آموز متناسب با آن هدايت شود، در اين بزنگاه ها دچار چالش نمي‌شويم. در اين ميان مي‌توان به معدل دانش‌آموزان دولتي نيز نگاه کرد و مي‌بينيم خروجي خوبي دارند و تعداد قابل توجهي از مدارس دولتي در مرکز توجه معلم هستند. در عين حال ممکن است در برخي استان‌ها مدارس دولتي چالش‌هايي داشته باشند که اين مدارس به‌عنوان مدارس لازم‌التوجه در دستور کار هستند.

واکاوي مقوله هدايت تحصيلي

وي در پاسخ به اين پرسش که هدايت تحصيلي نيز به‌نوعي شکست خورده چراکه گرچه در پايه دهم ورودي رشته تجربي يا ساير شاخه‌هاي نظري کنترل مي‌شود اما عملا در کنکور بچه‌ها دوباره مي‌توانند در هر رشته‌اي که خواستند شرکت کنند و باز شاهد همان انباشت تقاضا در برخي رشته هستيم، آيا با اين طرح که چهار رشته نظري تجميع شود و يک شاخه نظري واحد داشته باشيم، موافق هستيد، بيان کرد: در مدل‌هاي مختلف آموزشي يک رويکرد نيز همين مدلي است که شما اشاره کرديد و ما هم در نشست‌هاي خود روي آن تامل کرده‌ايم. حداقل در دو رشته تجربي و رياضي که اشتراکات زيادي دارند مي‌شود اين کار را کرد. به مرحله ضرورت بررسي اين وضعيت رسيده‌ايم. اما هنوز برنامه‌ريزي و تصميم‌سازي در اين خصوص صورت نگرفته و براي همين نمي‌توان بيشتر درباره‌اش صحبت کرد.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه