خبر فوری
ارسال به دیگران پرینت

دور تازه اعتراض فعالان محیط زیست در لندن

ده ها تن از فعالان محیط زیست روز شنبه در تازه ترین حرکت اعتراضی خود به وضعیت ویژه‌ی آب و هوایی، در شرق لندن دست به اعتراض زدند.

دور تازه اعتراض فعالان محیط زیست در لندن

۵۵آنلاین :

اعضاء گروه موسوم به "قیام علیه انقراض" که حدود سه ماه پیش، پنج نقطه از پایتخت انگلیس را به مدت دو هفته فلج کردند این بار در شرق لندن تجمع کرده و در یکی از خیابان های پرتردد شهر راه بندان ایجاد کردند.

آنها علاوه بر شعارنوشته هایی که در دست داشتند، بر طبل کوبیده و شیپورهای خود را به صدا در آوردند تا اهالی منطقه را متوجه اوضاع اضطراری آب و هوایی کنند.

این حرکت اعتراضی درست یک هفته پیش از تعطیلی مدارس و قبل از آن صورت می گیرد که فعالان محیط زیست قصد دارند تا در پنج شهر مهم انگلیس دست به تظاهرات فلج کننده ای بزنند. جزییات این تظاهرات هنوز منتشر نشده اما مهمترین آنها ایجاد راه بندان در مسیر فرودگاه بین المللی هیترو است که یک ماه قبل درباره آن هشدار داده اند.

در بیانیه گروه قیام علیه انقراض از دولت خواسته شده تا ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده آب و هوایی، از برنامه توسعه باند فرودگاه هیترو دست بکشد. این بیانیه می‌افزاید: قصد داریم در اقدامی غیر خشن مقامات فرودگاه هیترو را وادار کنیم که برای یک روز فرودگاه را تعطیل کنند، تا تأثیر نسل‌کشی ناشی از فعالیت گازهای کربنی همچون پروازهای هوایی برجهان طبیعت شناسایی شود.

معترضان در این بیانیه گفته اند که اگر دولت طرح توسعه فرودگاه هیترو را متوقف نکند، فرودگاه را به مدت ۱۰ روز مسدود می‌کنند.

یک سخنگوی این گروه مدنی اعلام کرد که فعالان محیط زیست ممکن است برای اخلال در فعالیت‌های فرودگاه از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) استفاده کنند.

معترضان آوریل گذشته حدود دو هفته حمل‌ونقل عمومی و رفت آمد عادی را در لندن مختل کردند.

آنها که خواهان رسیدگی فوری به وضع محیط زیست هستند در اقداماتی مانند بستن خیابان منتهی به پارلمان، چسباندن خود به قطارهای شهری و امثال آن در رفت و آمد شهری اختلال ایجاد کردند. حتی برخی آنان خود را به نرده منزل جرمی کوربین رهبر حزب کارگر قفل و زنجیر کردند.

این گروه علاوه بر اعلام رسمی وضعیت اضطراری خواستار آن هستند که دولت از طریق تصویب قوانین الزام‌آور تصعید دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۲۵ به صفر برساند. کاری که بعید است دولت پس از چراغ سبز نشان دادن به شرکت‌های نفتی برای حفاری نفت 'شل' موسوم به 'فرکینگ' بتواند با آن موافقت کند.

آنها همچنین خواستار تبدیل اقتصاد انگلیس به اقتصاد بدون ضایعات هستند. در پی آنکه معترضان در یکی از اقدامات خود به ساختمان اصلی شرکت نفتی شل، ۶ هزار پوند خسارت وارد کردند، دولت اعلام کرد که فعالیت این افراد زندگی 'صدها هزار' لندنی را مختل کرده است.

پلیس مجبور شده برای کنترل این اعتراضات بیش از ۱۰ هزار نیروی اضافی بسیج کند. به گفته پلیس این اعتراضات نزدیک ۶ میلیون پوند هزینه روی دست پلیس لندن گذاشته است.

این در حالی است که بودجه مقابله با چاقوکشی که اکنون لندن را از نظر تعداد قتل‌های شهری از نیویورک جلو انداخته، فقط ۱۵ میلیون پوند است.

خواسته‌های عمده این معترضان در پیشنهاد حزب کارگر منعکس شده است. از جمله پیشنهادی برای به صفر رساندن دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۲۵ در این پیشنهاد دیده می‌شود.

در این پیشنهاد همچنین از نمایندگان پارلمان خواسته شده برای تصویب قانونی در زمینه ایجاد اقتصاد بدون ضایعات پیش‌قدم شوند.

اعلام وضعیت فوری یا اضطراری محیط زیستی به معنی اعلام وضعیتی مانند زلزله یا سیل و سایر بلایای طبیعی است که در آن جان یا دارایی افراد در معرض خطر فوری و قطعی قرار دارد و دولت باید رسیدگی به این خطر را در اولویت کارهای خود قرار دهد.

با توجه به اعتراضات مردمی و همچنین پیشنهاد حزب کارگر، دولت هنوز اقدامی در به رسمیت شناختن این خواسته و تصویب قوانین الزام‌آور انجام نداده است.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه