ارسال به دیگران پرینت

کرسی‌های زبان فارسی خارج از ایران در خطر تعطیلی

مشکلات ارزی باعث شده اعتبار بخش کرسی های زبان فارسی در خارج از ایران که بیش از 40 سال فعال هستند قطع شده و این کرسی ها در خطر تعطیلی قرار بگیرند.

کرسی‌های زبان فارسی خارج از ایران در خطر تعطیلی

۵۵آنلاین :

در این باره بهادر باقری، معاون زبان فارسی و ایران شناسی در خارج از کشور وزارت علوم ایران گفته است: اخیراً به دلیل مشکلات ارزی پیش آمده، سازمان برنامه و بودجه اعتبار این بخش را اختصاص نداده است و این کرسی‌ها در خطر تعطیلی قرار گرفته اند.

باقری با بیان اینکه حدود 200 کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های جهان فعالند که بسیاری از آنها مستقل اند و ارتباط کاری با وزارت علوم ندارند؛ افزود: هم اکنون از 63 کرسی فعال زبان فارسی در جهان که با ما در ارتباط هستند توانسته ایم تنها به حدود 16 کرسی زبان فارسی استاد اعزام کنیم و اگر بودجه این بخش اختصاص نیابد، همین تعداد هم ممکن است تعطیل شود و شاهد خاموش شدن چراغ زبان فارسی در بسیاری از کشورها باشیم.

وی با اشاره به تلاش های سالیان متمادی برای تشکیل و تأسیس این کرسی‌ها افزود: حضور فعال و مستمر استادان زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور، بسیار مهم و در دیپلماسی عمومی کشور عمیقاً تأثیرگذار است.

باقری تصریح کرد: تعطیلی اسفناک کرسی‌ها، لطمه‌ها و آسیب‌های جبران ناپذیری بر روابط فرهنگی و علمی ایران با دانشگاه‌های خارج از کشور زده است.

به گزارش پرشیا دایجست، تحریم های نفتی امریکا علیه ایران باعث کم شدن درآمدهای ارزی ایران شده که در نتیجه آن بودجه برخی از بخش های دولتی کاهش یا قطع گردیده و باعث ایجاد مشکلات مختلف شده است.

منبع : پرشیا دایجست
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه