ارسال به دیگران پرینت

تهیه کتاب و جزوه فرمول مسئولان دولتی برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی

در حالی که مسئولان کتاب‌هایی از مشکلات محلات حاشیه‌نشین تهیه کرده و می‌گویند روند رو به رشد حاشیه نشینی در پایتخت کم شده است، پلیس اعلام می‌کند اغلب متخلفان در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند.

تهیه کتاب و جزوه فرمول مسئولان دولتی برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی

در حالی که مسئولان کتاب‌هایی از مشکلات محلات حاشیه‌نشین تهیه کرده و می‌گویند روند رو به رشد حاشیه نشینی در پایتخت کم شده است، پلیس اعلام می‌کند اغلب متخلفان در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند.

 حاشیه نشینی علاوه بر معضلاتی که دارد می‌تواند خطرات و آسیب‌های زیادی هم برای ساکنین آن منطقه و هم دیگر افرادی که در نزدیکی محله حاشیه نشینان زندگی می‌کنند داشته باشد.

زندگی در حاشیه شهرها به خصوص کلانشهر تهران همواره با تهدیدهایی برای ساکنان این مناطق و البته سایر شهروندان همراه است. زیرا، زندگی افراد متخلف و نابهنجار در چنین مناطقی، یکی از علل گسترش رفتارهای غیرقانونی می‌شود. باندهای تکدی گری، فروشندگان مواد مخدر و…، اغلب سعی می‌کنند در مناطقی اسکان گزینند که کمتر مقابل چشم دیدگان باشند. از همین رو، سکونت در مناطق حاشیه‌ای شهرها، می‌تواند بهترین مکان برای چنین افرادی باشد.

تهیه کتاب‌های تخصصی از مشکلات محلات

حدود سه ماه پیش تقی رستم‌وندی به خبرنگار مهر در مورد دفاتر تسهیل گری گفت: دفاتر تسهیل گری ما در حال حاضر در ۲۲ مرکز استان مشغول به فعالیت هستند و حدود دو سال و نیم است که بیش از ۲۰۰ دفتر فعالیت می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تا کنون هیچ آماری از این دفاتر منتشر نشده اظهار کرد: چون سال‌های اولیه اقدام و فعالیت این دفاتر است هنوز نمی‌توان آمار رسمی اعلام کرد، به عنوان مثال این دفاتر سال اول را به برداشت کمی و کیفی از محلات اختصاص دادند یعنی هم نقطه ضعف، نقاط قوت، سرمایه‌ها و داشته‌های محله را ثبت و ضبط کردند.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: در حال حاضر برای هر محله یک جلد کتاب کامل و ده‌ها جلد کتاب تخصصی داریم که برای اولین بار در تاریخ کشور تلاش می‌کنیم از محلات حاشیه نشین اطلاعات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و کالبدی داشته باشیم.

رستم‌وندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر دفاتر تسهیل‌گری می‌توانند به سازمان اجتماعی کشور در بحث آسیب‌ها کمک کنند، گفت: دفاتر تسهیل گری فوق‌العاده کمک کننده هستند. اینها یک شبکه ملی را تشکیل داده و این شبکه، اطلاعات اولیه برای همه تصمیم‌گیران را فراهم می‌کند.

وی در پایان گفت: تا الان خلاء اطلاعات داشتیم. الان آن اطلاعات اولیه فراهم شده و ان‌شاءالله به مرور زمان و با در اختیار داشتن منابع عمرانی و اجتماعی باید فعالیت‌ها افزایش یابد.

اغلب متخلفان در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند

یک ماه پیش هم سردار حسین رحیمی به خبرنگار مهر در مورد مخاطرات حاشیه نشینی و عدم توجه شهرسازان به پیوست‌های امنیتی-انتظامی برای مناطق حاشیه‌ای و شهرک‌های جدید گفت: یکی از مشکلات پلیس این است که متأسفانه در ایجاد شهرهای جدید به موضوعات امنیتی و ایجاد کلانتری در آن شهرها توجهی از سوی مسئولان و شهرسازان نمی‌شود.

وی افزود: البته هستند برخی از مسئولان که ایجاد کلانتری در شهرهای جدید را مهم بدانند ولی این مهم هیچ زمان به مرحله اجرا نمی‌رسد یا به آن کم توجه می‌شود و یا اصلاً توجهی نمی‌شود.

رئیس پلیس پایتخت ادامه داد: بخش زیادی از افرادی که به عنوان متهم توسط پلیس تهران بزرگ دستگیر می‌شوند افرادی هستند که در مناطق حاشیه نشین پایتخت زندگی می‌کنند و این موضوع هم به آن دلیل است که در این مناطق هیچ کلانتری برای حضور ثابت پلیس در نظر گرفته نشده.

سردار رحیمی خاطرنشان کرد: اکثر این افراد در سکونت گاه‌های غیررسمی در مناطق حاشیه‌ای شهر زندگی می‌کنند، به دلیل اینکه نظارتی بر این سکونت گاه‌های مناطق حاشیه‌ای نیست، این مکان‌ها محملی برای متخلفان شده است.

نتیجه کتاب‌های تخصصی چه شد؟

به گفته تقی رستم‌وندی کتاب‌های تخصصی از مشکلات محله‌های حاشیه‌ای تهیه شده بود و قرار بود در دستور کار شورای اجتماعی کشور قرار بگیرد اما بعد از گذشت حدود سه ماه از این ادعا همچنان که بالاتر هم خواندید رئیس پلیس پایتخت از رشد حاشیه نشینی و نبود نظارت به این معضل اجتماعی گلایه کرده و حتی می‌گوید که اغلب متهمانی که از سوی پلیس پایتخت دستگیر می‌شوند در حاشیه کلانشهر تهران زندگی می‌کنند.

گویا کتاب‌هایی که دفاتر تسهیل گری آماده کرده بودند هنوز به چاپ نرسیده است که همچنان جرم و تخلف در این مناطق رو به ازدیاد است و شاید کمتر کسی جرأت کند بعد از غروب آفتاب به این مناطق برود.

روند رو به رشد حاشیه نشینی در پایتخت کمتر شده است

این بار به سراغ استاندار پایتخت رفتیم تا شاید او راه حلی برای کنترل حاشیه نشینی در تهران داشته باشد؛ انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: گروه‌های تسهیل گری در مناطق حاشیه نشینی استقرار پیدا کرده است و هم نسبت به حرفه آموزی و مهارت آموزی افرادی که در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند اقدام کرده اند و هم برای مساله اشتغال این افراد تلاش کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته تیم‌های سلامت با حضور کارشناسان و روان شناسان بالینی به این مناطق مراجعه کرده اند و تمام تلاش این افراد بر این است که آسیب‌هایی که زندگی حاصل از حاشیه نشینی برای افراد ایجاد می‌کند را کاهش دهند.

استاندار تهران افزود: البته اقدامات پیشگیرانه ناجا نسبت به شناسایی عوامل مخربی که در این مناطق هستند کمک‌های بسیاری به کنترل آسیب‌های اجتماعی این مناطق داشته است.

بندپی در پایان یادآور شد: روند رو به رشد حاشیه نشینی در پایتخت کمتر شده است و حاشیه نشینی در تهران سیر نزولی پیدا کرده است.

آقایان مسئول جرأت می‌کنید به تنهایی به مناطق حاشیه‌ای بروید؟

با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه بسیاری از افراد مجبور شده اند تا برای زندگی کردن به مناطق حاشیه‌ای بروند، افرادی که جایگاه اجتماعی مناسبی دارند و اشتغال ثابتی دارند؛ این افراد می‌گویند که با حقوقمان نمی‌توانیم هزینه کرایه خانه در مناطق اصلی پایتخت را تأمین کنیم و مجبور هستیم در کنار افرادی که نه شغل ثابتی دارند و نه جایگاه اجتماعی مناسب زندگی کنیم. مجبور هستیم با دلالان و شرخران و اوباش همسایه باشیم و جرأت نکنیم به غیر از ورود و خروج اصلی در ساعات دیگر از خانه بیرون بیاییم.

بر خلاف این گفته که روند رو به رشد حاشیه‌ای در پایتخت کم شده است، بر اساس آمارها در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ درصد بیشتری از مستأجران به مناطق حاشیه‌ای و یا شهرک‌های اطراف پایتخت رفته اند؛ پر واضح است که با تهیه جزوه و کتاب نمی‌توان جلوی حاشیه نشینی را گرفت و با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه شاید بتوان گفت حاشیه نشینی خیلی بد هم نباشد اما برای تأمین امنیت افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند چه اقداماتی انجام شده است؟

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه