ارسال به دیگران پرینت

سقوط ۲۲ درصدی درآمد نفتی عربستان/افزایش چشمگیر قیمت فروش آرامکو

آمار رسمی نشان داد درآمد صادرات نفت عربستان سعودی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۱۴۹.۹۵ میلیارد ریال سعودی رسید که در مقایسه با ۱۹۲.۰۳ میلیارد ریال سعودی در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ حدود ۲۱.۹ درصد کاهش داشت.

سقوط ۲۲ درصدی درآمد نفتی عربستان/افزایش چشمگیر قیمت فروش آرامکو

 این کاهش با وجود این روی داد که عربستان سعودی نفت خود را از قبل فروخته بود و تا حدودی تاثیر سقوط قیمتها بر درآمدهای سه ماهه این کشور خنثی شد. با این حال نفت ۷۷ درصد از صادرات عربستان سعودی را تشکیل می‌دهد و با وجود تلاش مقامات این کشور برای تنوع سازی اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت، این سهم نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

کل تولید هیدروکربن عربستان سعودی توسط شرکت آرامکوی سعودی انجام می‌گیرد که در دسامبر سال ۲۰۱۹ وارد بازار سهام تداول شد و متعهد شده است تا سال ۲۰۲۴ سالانه ۷۵ میلیارد دلار سود سهام پرداخت کند که این رقم معادل پرداخت ۱۸.۷۵ میلیارد دلار در هر سه ماهه بوده و با نصف کل درآمد نفتی برابری می‌کند. عربستان سعودی در سه ماهه اول ۳۴.۱۰۷ میلیارد ریال سعودی کسری بودجه داشت و وزارت دارایی این کشور طرح افزایش استقراض و بهره برداری از ذخایر نقدی برای پوشش کسری بودجه در سال میلادی جاری را اعلام کرده است.

اقتصاد عربستان سعودی از پاندمی ویروس کرونا و سقوط قیمتهای نفت به شدت آسیب دیده است. بودجه عربستان سعودی که در دسامبر برای سال ۲۰۲۰ اعلام شد بر مبنای قیمت ۶۰ دلار هر بشکه نفت بود و طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول، این کشور برای بودجه متوازن به قیمت نفت ۸۰ دلار نیاز دارد. نفت برنت جمعه گذشته به بالای ۴۲ دلار در هر بشکه صعود کرد.

حجم صادرات عربستان سعودی به دلیل پایبندی به توافق کاهش تولید اوپک پلاس که با هدف جبران سقوط تقاضا بر اثر پاندمی ویروس کرونا به اجرا گذاشته شده، محدود شده است.

بر اساس گزارش پلاتس، گروه اوپک پلاس که متشکل از ۲۳ کشور است، شنبه هفته جاری تمدید کاهش تولید ۹.۶ میلیون بشکه در روز به مدت یک ماه دیگر تا پایان ژوییه را تصویب کرد. تحت این توافق، تولید ماهانه نفت عربستان سعودی به ۸.۵ میلیون بشکه در روز محدود می‌شود که تقریبا ۳۰ درصد نسبت به ۱۲ میلیون بشکه در روز در آوریل کاهش نشان می‌دهد. این کشور همچنین اعلام کرد در ماه ژوئن یک میلیون بشکه در روز به طور داوطلبانه به کاهش تولید خود اضافه می‌کند اما این اقدام را در ژوییه ادامه نخواهد داد.

اعلام بزرگترین افزایش قیمت فروش قیمت نفت در ۲۰ سال اخیر

بررسی لیست قیمت فروش نفت شرکت آرامکوی سعودی توسط بلومبرگ نشان داده که قیمت فروش نفت عربستان سعودی به آسیا در ژوییه بزرگترین افزایش را در دو دهه گذشته داشته است. با این افزایش، تمامی تخفیف‌های قیمتی که عربستان سعودی در طول جنگ قیمت نفت با روسیه برای مشتریانش قائل شده بود، از میان رفت.

افزایش چشمگیر قیمت فروش نفت نشان می‌دهد که عربستان سعودی از همه ابزارهای در اختیارش برای تقویت بازار نفت استفاده می‌کند. قیمتی که این کشور برای نفت خود تعیین می‌کند مرجع تولیدکنندگان دیگر خاورمیانه است و ممکن است تولیدکنندگان دیگر هم این اقدام را دنبال کنند.

در حالی که سعودی‌ها در ماه گذشته قیمت فروش رسمی خود را پایین‌تر از شاخصهای قیمت منطقه ای تعیین می‌کردند، با رشد تقاضای چین برای نفت، قیمت فروش در ژوییه را افزایش دادند و قیمت فروش نفت سبک عرب لایت که بیش از نیمی از فروش نفت سعودی‌ها را تشکیل می‌دهد در ژوییه بزرگترین افزایش را در دو دهه گذشته داشته است. آرامکو قیمت عرب لایت برای منطقه آسیا را شش دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه افزایش داد و به این ترتیب قیمت این گرید نفتی اکنون ۲۰ سنت گرانتر از شاخص قیمت منطقه‌ای است.

قیمت فروش همه گریدهای نفتی عربستان سعودی در ژوییه به مقصد آسیا بین ۵.۶۰ دلار تا ۷.۳۰ دلار در هر بشکه افزایش داشته است در حالی که معامله‌گران و پالایشگاه‌ها پیش بینی کرده بودند قیمت فروش این کشور حدود چهار دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند.

خریداران در آمریکا، منطقه مدیترانه و شمال غربی اروپا باید پول بیشتری برای نفت عربستان سعودی بپردازند.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه