ارسال به دیگران پرینت

اختلاف بیش از ۱۲ میلیارد دلار بر سر درآمدهای نفتی

امیر داداشی: رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی روز سه‌شنبه در چهارمین جلسه علنی مجلس حضور یافتند و به نمایندگان در رابطه با شاخص‌های کلان اقتصادی در اجرای بند ۸ ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس توضیحاتی ارائه دادند. اما مهم‌ترین بخش از صحبت‌های این دو مقام دولتی به موضوع درآمدهای نفتی و گازی کشور بازمی‌گردد که اختلاف بیش از ۱۲ میلیارد دلاری با یکدیگر داشت.

اختلاف بیش از ۱۲ میلیارد دلار بر سر درآمدهای نفتی

رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در صحن علنی مجلس، علاوه بر ارائه برنامه‌های دولت برای توسعه اقتصادی، به ارائه اعداد و ارقام مربوط به شاخص‌های کلان اقتصادی هم پرداخت. محمدباقر نوبخت با بیان اینکه وضعیت تولید ناخالص ملی در سال 98 نسبت به سال 88 تقلیل یافته، گفت: نرخ رشد اقتصادی با احتساب نفت منفی 1/10 بوده که به منفی 8/1 رسیده به همین جهت اگر نفت از اقتصاد خارج شود فقط 8/0 درصدرشد اقتصادی داریم. او افزود: نرخ بیکاری از 1/12 درصد در سال 97 به 8/10 درصد در سال 98 کاهش یافته است. بدین ترتیب شاغلان از 23 میلیون و 731 هزار نفر به 24 میلیون و 273 هزار نفر افزایش یافته و 542 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است. نوبخت اضافه کرد: بودجه سال 98، 448 هزار میلیارد تومان منابع و مصارف بود که حدود 441 هزار میلیارد تومان آن یعنی حدود 98 درصد محقق شد. معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه فروش اوراق مالی، سهام و صندوق‌های دولت 38 درصد منابع را تامین می‌کند، تشریح کرد: طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، دولت باید سهم مالیات و گمرک را در تامین منابع دولت افزایش دهد. به گفته وی، در سال 99 حقوق و دستمزد کارمندان 35 درصد و حقوق و دستمزد بازنشستگان 31 درصد افزایش یافت. نوبخت خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم، تاکید کرد: شما وارد شرایطی شدیدکه در آن نقشی نداشتید، اما باید با دولت همراهی کنید و این وضعیت را پیش ببرید. در سال گذشته سهم نفت در بودجه 11 تا 12 درصد بود که در سال 99 به 10 درصد کاهش یافته است. این مقام دولتی، تحریم را از اصلی‌ترین عوامل شرایط سخت این روزهای اقتصاد ایران برشمرد.

ذخایر ارزی کافی است

رئیس کل بانک مرکزی نیز با حضور در صحن علنی مجلس تحریم‌های آمریکا را عامل اصلی کندشدن رشد اقتصادی معرفی کرد. عبدالناصر همتی که در این جلس بیشتر بر موضوع ارز اشاره داشت، عنوان کرد: در سیستم اجرای ما این‌گونه جا افتاده بود که ما برای حفظ نرخ ارز باید به بازار ارز تزریق کنیم، بنابراین 280میلیارد دلار ظرف 15 سال گذشته به‌عبارتی به‌طور میانگین سالی 18میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرده‌ایم تا نرخ ارز را کنترل کنیم. او در این جلسه هم به تحقق تورم در بازه 20 تا 24 درصدی تاکید و برنامه‌های بانک مرکزی در این زمینه را تشریح کرد. همتی در توضیح دلایل نابسامان بازار ارز توضیح داد: به‌واسطه شیوع ویروس کرونا، ورود ارز به کشور در اسفندماه به‌دلیل قطع ارتباط با همسایگان کاهش یافت و شاهد فشار روی بازار ارز بودیم که البته اشکالات در حال رفع است. به گفته این مقام دولتی ذخایر ارزی بانک مرکزی خوب و کافی است، اما  دسترسی به آنها را با مشکل روبه‌رو کردند. برای رفع این موضوع در حال مذاکره هستیم تا منابع را در اختیار بگیریم.

ریشه اختلافات آمار نفتی کجاست؟

تفات آمار بانک مرکزی با سایر نهادها پیش از این در شاخص‌های کلان اقتصادی مشاهده می‌شد که در این زمینه به موضوعاتی نظیر سال پایه مورد محاسبه اشاره می‌کردند. اما اکنون به نظر می‌رسد که این تفاوت آماری به درآمدهای سالانه نفت هم رسیده است! در همین زمینه در نشست مجلس رئیس کل بانک مرکزی گفت: «ما در سال 90، بالغ بر 107 میلیارد دلار درآمد حاصل از نفت داشتیم که در سال 98 به کمتر از 20 درصد آن رقم رسید.». یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد در سال گذشته طبق گفته عبدالناصر همتی درآمد نفتی ایران حدود 21 میلیارد دلار بوده است. با این حال رئیس سازمان برنامه و بودجه در همین جلسه از کاهش درآمد نفتی و گازی ایران از 119 میلیارد دلار به 9/8 میلیارد دلار خبر داد. حال باید مسئولان این دو نهاد دولتی پاسخ دهند که ریشه این اختلاف بیش از 12 میلیارد دلاری چیست؟

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • i.i.iran ارسالی در

      12 میلیارد دلار اختلاف !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خدایا چقدر صداقت دارین شماها و چقدر خوبین.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه